EU-PROSJEKT VED HiST, ALT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
 Et to-årig forskningsprosjekt støttet av EU sitt Comenius-program ( )  12 land og forskningsteam deltar  Prosjektet ledes fra Ungarn av: 
Advertisements

Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Christiane &Bianca 2013.
Fornying av fylkeskommunal forvaltning- og samhandlingspraksis for bærekraftig havbruk. FornyMar
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Bluetooth sone Identifisere og kommunisere med Bluetooth enheter i en sone.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
FORMATIV VURDERING.
Studenter som slutter Hvorfor gjør de det? og Hva betyr det?
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Overgangsprosjektet NY GIV
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Forkurs: Tre vanlige klasser med alle fag En realfagsklasse Realfagskurs, halvårig: To klasser.
Presentasjon av JCI Norway
Malen for fotballmodellen
Overgangsprosjektet – NY GIV
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Nordsjøkommisjonen som kontaktforum for internasjonalisering og prosjektforbereder. Lars Haukvik Sekretariatsleder for Nordsjøkommisjonen.
In collaboration with: MatRIC – hva er vi og hva gjør vi? Line Eielsen Malde, prosjektleder.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Internasjonalt arbeid og studentutveksling Institutt for Matteknologi, IMAT, NTNU Universitetslektor Anne Feren Faglig ansvarlig for praksis.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.
Delstudier i Storbritannia. 2 Ulike måter å utveksle til UK på Utveksle som Erasmusstudent Begrenset antall plasser (1-2 per år) Fullt fritak for skolepenger.
Oppstartsseminar 14. juni 2006 Saksliste: 1.Velkommen og presentasjonsrunde 2.Status for prosjektet 3.Lunsj 4.Faggrupper og oppgavefordeling 5.Eventuelt.
Internasjonalisering
Realfagskommunen Asker
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Kommentarer med et internasjonalt perspektiv
Kort presentasjon av prosjektet
Etterutdanningskurs for lærere på barneskolen Jord
Bedre gjennomføring i matematikk
REalfagskommune!.
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Informasjonsmøte om utveksling for ESST-studenter
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Miljø for Masteroppgaven?
Utveksling for ESST-studenter våren 2016
Internasjonalisering ved OD
National Academies Northstar Summer Institute
Fosen videregående skole
Bedre gjennomføring i matematikk
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Fagsamtaler som vurderingsform i naturfag
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

EU-PROSJEKT VED HiST, ALT 2014 - 2016 Improving Progress for Lower Achievers through Formative Assessment in Science and Mathematics Education (FaSMEd) EU-PROSJEKT VED HiST, ALT 2014 - 2016

Hensikten med prosjektet MÅL: Studere bruk av teknologi i formativ vurdering i naturfag og matematikkundervisning HENSIKT: Forbedre klasseromspraksis for lavt-presterende elever, slik at de blir bedre motivert i sin læring av disse fagene. Hvordan kan lærere bruke teknologiske hjelpemidler i formativ vurdering for å bidra til å øke prestasjonene hos lavt-presterende elever? Delmålene for prosjektet: tilby metoder for bruk av ny teknologi for å støtte den formative vurderingen av lavt-presterende elever utvikle bærekraftig undervisningspraksis som forbedrer prestasjonen i naturfag og matematikk for elevene produsere en verktøykasse for lærere for å støtte utviklingen av praksis, med tilhørende veiledningsressurser publisere resultatene (dette er et forskningsprosjekt) utvide vår kunnskap om teknologiske undervisnings- og vurderingsmetoder rettet mot lavt-presterende i naturfag og matematikk

Hvem er vi? Prosjektgruppe fra matematikk- og naturfagseksjonen ved HiST-ALT, bestående av: Birgit Pepin (matematikk) Ragnhild Lyngved Staberg (naturfag) Svein Arne Sikko (matematikk) Maria Febri (naturfag) Øistein Gjøvik (matematikk) Jardar Cyvin (naturfag) Bente Østigård (matematikk) Prosjektet har 9 partnere fra 8 land og koordineres fra University of Newcastle Upon Tyne, England.

FaSMeD-partnere internasjonalt 8 LAND, 9 INSTITUSJONER: University of Newcastle Upon Tyne, UK - Coordinator The University of Nottingham, UK Ecole Normale Superieure De Lyon, France National University of Ireland, Maynooth, Ireland University of Duisburg-Essen, Germany University of Turin, Italy University of Utrecht, The Netherlands African Institute For Mathematical Sciences Schools Enrichment Centre , South Africa Sør-Trøndelag University College, Trondheim, Norway Photographs by Keith Pattison

Samarbeidspartnere nasjonalt   Samarbeidspartnere i Norge: Prof. Doris Jorde, leder Naturfagsenteret Dr. Kjersti Wæge, leder Matematikksenteret Dosent Peter van Marion, leder Skolelaboratoriet Dr. Roger Bergh, førsteamanuensis, HIST-Avdeling for teknologi Trondheim kommune (v/Ingeborg Ranøyen, prosjektleder Realfagssatsingen) Sør-Trøndelag fylkeskommune (v/rådgiver Siv-Heidi Ruud) Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (v/Morten Sørlie) (flere eksterne vil inviteres med som rådgivere når prosjektet er i gang for fullt)

Hva kan HiST tilby? Samarbeid gjennom 1 skoleår (2014/2015) for ca. 3 skoler/6-12 lærere Omfang: 10 dager; 5 dager v/HiST, 5 dager v/egen skole Frikjøp av 2-4 lærere pr skole (lærere i matte og/eller naturfag) Godgjørelse: 20 000 NOK pr lærer som deltar Økonomisk støtte til teknologisk utstyr for bruk i undervegsvurderingen hvis skolen har behov

Kontaktpersoner Birgit Pepin: birgit.pepin@hist.no, tlf. 73559016 Ragnhild Lyngved Staberg: ragnhild.lyngved@hist.no, tlf. 73559870 Svein Arne Sikko: svein.a.sikko@hist.no, tlf. 73559904