Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening 05.11.13 Prosjektleder Arnt Sommerlund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Advertisements

NYTT FRA FREDRIKSTAD Institutt for Journalistikk utlyser nye kurs, søker etter markedsansvarlig og kursledere. Spre denne informasjonen videre, særlig.
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Utvikling og utfordringer i praksis Tenk globalt – handle lokalt.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Imagine… Hvor vil vi være i 2027? Ungdomskonferanse 8.februar 2014 Lisbeth Reed, Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for LIM-planen.
Rett på sak.
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Normer, verdier og holdninger
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Tilbake til Fremtiden Eirik Hoff Lysholm, Dagsavisen Norsk Redaktørforeningens høstmøte Gardermoen 4. november 2013.
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Boligkonferansen 2014 Trondheim Onsdag 07 mai 2014
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Media og informasjon.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Slik drar du bra damer…. Norsk Redaktørforenings høstmøte Molde oktober 2006.
Utforskeren.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
Hundsund ungdomsskole
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Medier og medietekke Av Roy Hovdan
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Bruk av IKT i frivillige organisasjoner Tommy Tranvik, forsker, AFIN,
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Hvordan oppnå politisk overbevisning…..
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Presseetikk – et spill for galleriet?
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Medienes funksjoner Mediene formidler informasjon og meninger
Ulvejakt og media.
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
FASIT UKENYTT.
Analysere nyheter
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund

Prosjekteiere

…uavhengig journalistikk i redigerte medier Synliggjøre verdien av:

…journalistisk metode og presse-etikk Kampanjens fokus…

Mål og målgruppe •Målgruppe: ▫Unge i videregående skole, og ev. ungdomsskole 10. klasse •Mål: ▫Gjøre unge til gode og kritiske mediebrukere •Tid for kampanjen ▫2014

Kampanjemål •KJENNE til journalistikken ▫Kjenne til forskjellen på journalistikk og annen publisering •HOLDNING til journalistikken ▫Journalistikk som viktig og avgjørende i et demokratisk samfunn •HANDLE i forhold til journalistikken ▫Bruke uavhengig redigerte medier til å ta standpunkt, delta i demokratiet og påvirke sine omgivelser

Hvorfor det da? •”Alle” kan publisere – men ikke alle gjør det ut fra journalistisk metode og presse-etikk •Flere kommunikasjonsmedarbeidere – færre journalister ▫Journalistisk slagkraft utfordres •Informasjon og meningsytringer fremmet på vegne av private, kommersielle og politiske krefter, likner til forveksling journalistikk.

Hva betyr det for folk flest? •Journalistikken skiller seg fra annen publisering gjennom den journalistiske metode og presse- etikken: ▫Får fram flere sider ved samfunnet, og til å legge fram ulike fakta og synspunkter. ▫Befolkning får et bedre grunnlag til selv å gjøre seg opp en mening i ulike saker og samfunnsspørsmål. ▫Forsvarer folk flest når noe er galt ▫Formidler for folk flest når noe er bra

Hva vil du bidra med!? •Facebook: Dugnad for journalistikken ▫ 2035/ 2035/ •Prosjektleder Arnt Sommerlund ▫E-post: ▫Mobil: