Foreldrekurs for minoritetsspråklige

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Økonomilappen Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.
Advertisements

Kompetanseutveksling i Stavanger
Rådgiversamling på Stiklestad
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Overgangsprosjektet.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Den Norske Skolen i London
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Overgangsprosjektet NY GIV
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Tiller videregående skole
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
UTDANNINGS -TORG PÅ NEDRE ROMERIKE. Utdanningstorg Norges Varemesse – Lillestrøm Torsdag 10. november kl Mål: 1.Elever skal få bedre kunnskap.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Overgangsprosjektet – NY GIV
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Redd Barna og Sinna mann
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Østfold fylke og Sarpsborg kommune Sikt mot stjernene ”Kan de fly?” spurte Ru ”Ja,” sa Tigergutt, ”de er gode flygere.” ”Kan de fly like godt som ugla?”
TRØGSTAD UNGDOMSSKOLE. RÅDGIVERS/VEILEDERS OPPGAVER; Ansvar for faget utdanningsvalg Ansvar for kontakt med videregående skoler Ansvar for Åpen skole.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Velkommen til FORELDREKURS
Sundvolden, torsdag 7. desember 2017
Ski videregående skole
Nasjonalt tolkeregister
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
Fremmedspråk og matematikk
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Foreldrekurs for minoritetsspråklige Ida Lundsten Karlsen og Lani Lunde, 9.februar 2012 Foreldrekurs for minoritetsspråklige Hva kan JEG bli da?

Rådgiver ut mot ungdomsskolen 4-årig prosjekt, Akershus fylkeskommune Avsluttes 31.12.2012 1 rådgiver i hver region Tette overgangen mellom grunnskole og videregående skole Kompetanseheving Foreldresamarbeid

En smakebit fra kurset 9.juni 2011 http://www.skoleipraksis.no/flerkulturell- opplering/filmer/skole-hjem-samarbeid-pa- videregaende-trinn/

Bakgrunnen for kurset Minoritetselever har ofte lite kunnskap om utdanningssystemet og yrker Minoritetsforesatte uteblir fra foreldre/informasjonsmøter Viktig med engasjement fra foresatte – mangler ofte kunnskap for å kunne veilede egne barn Høye ambisjoner på vegne av barna Besluttet å oversette kurset til 5 fremmedspråk (arabisk, polsk, urdu, engelsk og sorani) Gjennomførte et forsøk juni 2011i samarbeid med Strømmen vgs – prosjekt om hjem-skolesamarbeid

Kurset Opprinnelig tenkt for norskspråklige foresatte Oversikt over strukturen i vgs Spørsmålskort og svar Case til drøfting Tidsramme 2.5 t.

Eksempel på case HAILA   Haila kommer fra Iran, og har persisk som sitt morsmål. Hun kan både skrive og snakke persisk. Hun har nå bodd i Norge i tre år, og går i 10.klasse. Hun er pliktoppfyllende og skoleflink, men sliter faglig da hun foreløpig ikke har gode nok ferdigheter i norsk. Hun har heller aldri hatt engelsk på skolen i hjemlandet sitt, og har ikke grunnlag for karakter i engelsk. Hun har ønske om å bli psykolog og trenger da generell studiekompetanse. Hun har karaktersnitt 2, og ikke karakter i engelsk, og det kan være vanskelig for Haila å bestå et studiespesialiserende utdanningsløp over tre år. Hvilke muligheter har Haila for å nå sitt mål om generell studiekompetanse?

Gjennomføring Påmelding via sms eller mail Kurs på arabisk Nedre Romerike juni 2011 Kurs på polsk nov 2011 Felles kurs på 6 språk nov 2011(arabisk, persisk, russisk, polsk, sorani og urdu) Til sammen ca 50 foresatte og elever

Respons Veldig nyttig Jeg anbefaler andre foreldre å delta, fordi det gir nyttig informasjon til å velge rett Kurset var veldig bra, fint med forklaring rundt Veldig bra tema – kunne invitert minoritetselever fra vgs.

Erfaringer vi har gjort oss Kurset måtte spisses mot målgruppa Minoritetsspråklige hadde som utgangspunkt skolesystemet fra hjemlandet Invitasjon på de ulike språkene Aktiv annonsering Alliere seg med minoritetsspråklige nettverk Benytte seg av ressurspersoner med minoritetsbakgrunn

Erfaringer forts. Trykke opp og dele ut materiellet Ungdom og foresatt Alle aldre Senere oppstart enn annonsert Drøfte case Gode tolker – gjerne morsmålslærere Hyggelig ramme rundt Enkel servering Barnepass Beregne god tid Tar tid å komme ordentlig i gang

Ta kontakt dersom dere ønsker mer informasjon Vi tar gjerne i mot spørsmål Tusen takk for oppmerksomheten! Ida og Lani