Velkommen til Newton Gildeskål KLAR FOR HAVET - Forarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan kan vi lage salt av syrer og baser?
Advertisements

Elektrolyse O H De fleste salter løser seg i vann.
Reaksjonslikninger Vi lager knallgass ved å blande H2 og O2 molekyler.
Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
CELLER OG VEV: Fra læreplanen:
Legeringer Per-Einar Rosenhave
Velkommen til Newton Gildeskål
Vann og elektrolytter Randi Vassbotn.
Kap. 9 Reaksjoner i vann Løselighet Løselighetsprodukt Utfelling
Vannmolekylets kjemiske egenskaper
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
Velkommen til Newton Gildeskål
Stoffers byggesteiner og modeller.
Velkommen til Newton Gildeskål
Toksikologi Toksikologi læren om kjemiske stoffers skadelige virkninger på levende organismer Toksikokinetikk opptak fordeling omsetning utskillelse Økotoksikologi.
Forelesningsnotater Tirsdag uke 1.
Avfall og avfallsbehandling
Blodets sammensetning : Plasmaproteiner
Velkommen til Newton Gildeskål
Fisk=Mat.
Fisk=Mat.
Hva er bindinger?.
Partikkelmodellen fase, tilstand et stoff er i (aggregattilstand)
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Status for vill anadrom laksefisk i Skjerstadfjorden
Størkning av eutektiske legeringer
Anatomi, fysiologi og biokjemi
Vasshushaldning og osmose
Naturfag /7 Redoks-reaksjoner.
Saltkraftverk Av Anders Svihus.
PH og stoffskifte - Workshop
Varme, uorden og spontanitet
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Syrer, baser og salter. Syrer og baser er vanlige stoffer Syrer finner vi i mange matvarer. Baser finner vi ofte blant vaskemidler.
PH. Vannets ioneproduktK w Vannmolekyler kan fungere som syre og som base, dette kalles amfotære stoffer Vannmolekylene kan reagere med hverandre: H 2.
Grunnleggende oseanografi. En introduksjon til havet Ca. 70 % av jordas overflate er dekket av havet Gjennomsnittsdyp > 4000 meter Så mye sjøvolum gjør.
Vann – et livsviktig stoff Vi er helt avhengig av vann Vi er helt avhengig av vann Vannmolekylet oppbygning som gjør det til det livsviktige stoffet det.
Nyre og urinveier NYRENES FUNKSJON. Nyrene blodets rensestasjon:  Skille ut urinstoff (urea), som er et nedbrytningsprodukt av proteinstoffskiftet. 
Fra celle til flercellet organisme. Mål Du skal kunne cellenes felles grunnleggende bygningstrekk.
Grunnstoffene og periodesystemet
Det periodiske system. MÅL FOR TIMEN: Det periodiske system MÅL FOR TIMEN: -Repetere hvordan atomer er bygget opp.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Hva er kulde og hva er varme.
RESPIRASJONSSYSTEMETS FYSIOLOGI: DIFFUSJON OG PERFUSJON.
Transport gjennom cellemembranen Basert på kap. 2 i Menneskekroppen
Gunvor Gipling Wåde Stipendiat E-post:
Væskebalansen Julian Hamfjord, HiOA
Livssyklus til laks og sjøørret
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
Kroppen som helhet Laget av Anniken Ordbegrep Anatomi= Læren om hvordan kroppen er bygd opp Fysiologi= Læren om hvordan kroppen fungere, oppgave Livsstilssykdommer=
Ekskresjon og osmoregulering
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Cellen.
Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Underveisvurdering: Faglige samtaler i klasserommet B – Samarbeid
Vitaminer og mineraler
Grunnstoffer og periodesystemet
Fra celle til flercellet organisme
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Newton Gildeskål KLAR FOR HAVET - Forarbeid Modul 1006 Smoltkvalitet Velkommen til Newton Gildeskål KLAR FOR HAVET - Forarbeid Modul Klar for havet

Innholdsfortegnelse Eksempler av laksefamilien Modul 1006 Smoltkvalitet Innholdsfortegnelse Eksempler av laksefamilien Anadrome og katadrome fisker Osmose og diffusjon Osmoregulering i fisk Problemstilling Modul Klar for havet

Laksefamilien (Salmonidae) Modul 1006 Smoltkvalitet Laksefamilien (Salmonidae) Eksempler Atlantisk laks (Salmo salar L.) Røye (Salvelinus alpinus) Ørret (Salmo trutta) Ketalaks (Oncorhynchus keta) Kjenner dere noen eksempler? Modul Klar for havet

Utbredelse Atlantisk laks Jenteleir 2010_ Sundsfjord smolt Utbredelse Atlantisk laks Ungava Bay Nord Russland Nordligste, sørligste, vestligste og østligste utbreddelse av laks; Her kan NL-en spørre elevene om de vet hvor ellers laksen lever i verden. New York Portugal Modul Klar for havet

Utbredelse Stillehavslakser Sundsfjord smolt 13.okt Utbredelse Stillehavslakser Det finnes ikke bare Atlanterhavslaks: Hvor i verden lever Stillehavslakser? Japan California Modul Klar for havet

Livshistoriemønster Kjenner dere noen eksempler på anadrom fisk? Sundsfjord smolt 13.okt Livshistoriemønster Anadrom fisk Klekker og vokser opp i ferskvann og har næringsvandring til saltvann, for så å vende tilbake til ferskvann for å gyte Kjenner dere noen eksempler på anadrom fisk? Laksefisk,.. Her skal elevene komme fram til noen eksempler selv: Laks og ørret. for eksempel laks og sjøørret Modul Klar for havet

Kjenner dere noen eksempler på katadrom fisk? Sundsfjord smolt 13.okt Livshistoriemønster Katadrom fisk Vokser opp i havet og har næringsvandring i ferskvann, vandrer tilbake til havet for å gyte Kjenner dere noen eksempler på katadrom fisk? Ål..Det kan hende det finnes andre katadrome fisker enn ål, men jeg vet ikke om flere eksempler. Her skal elevene komme fram til et eksempel selv. for eksempel ål Modul Klar for havet

Sundsfjord smolt 13.okt Hva er utfordringene for fisk som vandrer mellom fersk- og saltvann flere ganger i livet? - - - Her skal elevene diskutere selv. Svar kommer på neste foilen. Elevene skal diskutere seg fram til : ulike saltforhold, justere flere ganger Modul Klar for havet

Utfordringer for fisken Fisk som migrerer mellom ferskvann og saltvann må gjøre tilpasninger til ulike saltforhold i vannet. I motsetning til for eksempel mennesker kan fisken tape elle trekke inn vann avhengig av saltkonsentrasjonen i vannet. Vann kan verken trekke inn eller ut av mennesket Vann kan trekke inn og ut av fisken La elevene diskutere: Hva er Osmoregulasjon? Hva skjer når fisken ikke kan osmoregulere? Da vil den sprekke pga av for mye vann som trenger inni kroppen, eller blir veldig tynn pga av tanntap. Modul Klar for havet

Ulike saltkonsentrasjoner Sundsfjord smolt 13.okt Ulike saltkonsentrasjoner Saltvann Laksens blodet Ferskvann Salt (NaCl) konsentrasjon 3.5 % 1 % < 0.1 % Modul Klar for havet

Diffusjon ”Diffusjon er spreiing av eit stoff i gass eller væske frå høg til låg konsentrasjon, slik at stoffet blir jamt fordelt i det rommet som er tilgjengeleg. Diffusjon går alltid med konsentrasjonsgradienten og kan òg skje gjennom halvgjennomtrengjelege membranar med partiklar som kan passere fritt.” Her er det viktig å få frem at det er en passiv transport som ikke krever energi! Her skal det kjøres et enkelt forsøk som står beskrevet i basedokumentet! Demonstrasjonsforsøk ”Diffusjon er spreiing av eit stoff i gass eller væske frå høg til låg konsentrasjon, slik at stoffet blir jamt fordelt i det rommet som er tilgjengeleg. Modul Klar for havet

Osmose ”Osmose er diffusjon av vassmolekyl gjennom ein semipermeabel (halvgjennomtrengjeleg) membran frå ei løysning med høgare konsentrasjon av vatn til ei løysning med lågare konsentrasjon av vatn.” Her må læreren forklare nøye hva diffusjon og osmose er, siden prosessene er essentielle for å forstå modulen. Her skal det kjøres et enkelt forsøk som står beskrevet i basedokumentet. Passiv diffusjon av vannmolekyler gjennom ei semipermeabel membran fra høyere konsentrasjon av vann til lavere konsentrasjon av vann Modul Klar for havet

Osmoregulering – hva er dette? I naturen forekommer det ikke at fisken sprekker av for mye vann eller krymper av for lite vann.  fisken har en mekanisme til å forhindre dette: Osmoregulering = Oppretteholde et bestemt osmotisk trykk i kroppsvæskene uavhengig av saltinnholdet i vannet ved å bruke energi. La elevene diskutere: Hva er Osmoregulering? Hva skjer når fisken ikke kan osmoregulere? Da vil den sprekke pga av for mye vann som trenger inni kroppen, eller blir veldig tynn pga av tanntap. Vær ekstra oppmerksom på at osmoregulering krever energi, mens osmose og diffusjon er passive prosesser! Modul Klar for havet

Hvorfor er salter så viktige ? Sundsfjord smolt 13.okt Hvorfor er salter så viktige ? Salter (Ionene) deltar i en rekke viktige fysiologiske prosesser i kroppen som f.eks. Blodkretsløpet, transport over cellemembranen og fordøyelsen Det viktigste saltet i blodet hos fisk og i havet: Natriumklorid, som består av ionene Natrium (Na+) Klorid (Cl-) NL får elevene til å diskutere hva salt er. Forklar også hva en ion er og hva en salt er: Salt er altså sammensetningen av ioner bl.a. Hvorfor tiltrekker Natrium og Klorid hverandre? Pga at negative og positive partikler tiltrekker hverandre. Ionene tiltrekker hverandre og danner et krystall: Natriumklorid (koksalt) Krystall av Natriumklorid Modul Klar for havet

Organer som hjelper fisken med å styre osmoreguleringen: Sundsfjord smolt 13.okt Organer som hjelper fisken med å styre osmoreguleringen: Gjeller Nyrer Tarmsystemet Saltene blir enten tatt opp eller skilt ut aktivt. Disse organene betegnes derfor som osmoregulerende organer. Modul Klar for havet

Oppsummering I SJØVANN FERSKVANN Fisk er mindre salt enn omgivelsene Sundsfjord smolt 13.okt Oppsummering I SJØVANN Fisk er mindre salt enn omgivelsene og vann diffunderer ut gjennom halvgjennomtrengelig membran FERSKVANN Fisk er mer salt enn omgivelsene og vann diffunderer inn gjennom halvgjennomtrengelig membran Ferskvann: Fisken har en høyere saltkonsentrasjon enn vannet rundt seg. For å få en jevn konsentrasjon av saltene, vil vann trenge inn gjennom huden av fisken Saltvann. Fisken har en lavere saltkonsentrasjon enn vannet rundt seg: Vann siver ut gjennom gjellene og huden. Fisken drikker mye saltvann for å redusere tap av vann. Med vann vil mye salt komme inn i kroppen. Fisken skiller derfor lite vann og mye salt ut. . Modul Klar for havet

Oppsummering II Saltvann Ferskvann H2O H2O NaCl NaCl NaCl NaCl NaCl Modul Klar for havet

Problemstillinger som behandles i modulen: Hvilken muligheter finnes det i oppdrettsanlegg for å teste når fiskene tolererer sjøvann? Hvordan kan mennesker påvirke laksen sine innvendige kroppsprosesser (fysiologi) i oppdrettsanlegg? Modul Klar for havet