Hva virker og hva trengs for å få flere kvinnelige ledere i mediebransjen? Kartlegging våren 2007 ved forsker Irmelin Drake på oppdrag av og i samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Demens - Test.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Senteret skal:  Styrke realfagenes stilling i samfunnet  Bidra til god rekruttering og økt kvinneandel i.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Kvinner og menn i ledelse og samspill Hvordan få økt mangfold?
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
- roller og forventinger
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Hvordan står det egentlig til? Medienettverket, 30. november 2010 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
7. Motivasjon i organisasjoner
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Kulturell Dialog A/S.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Drivkraft og retning i bevegelse Jeg skal følge, lik en som følger i en dans. Jeg skal komme fram og tilbake. Jeg kan ikke vente og se på den neste bevegelse.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Impulsuka 2013 Kristiansand
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Hovedfunn – Offentlighetslovens konsekvenser for rekruttering til kommunale lederstillinger 3. november 2010.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Norsvin – slik gjør vi det! Topp kvalitet på meg pga folka som jobber der! Eli A. Bryhni, Ph.D Utviklingssjef.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Velkommen til innkommende president sin time.
Ønsker vi flere kvinner og ungdom som medlemmer? Innledninger ved: Evelyn Bakken og Aleksander Aaland.
Kjønnsnøytral ledelse – er det ønskelig? Politiske strategier for ledelse Hvordan vektlegges kjønnsperspektivet? Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Hvilken del av “vær stille” forstod du ikke??
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Medlemsutvikling PETS 2011
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Bildet viser 23 norske medieledere på tur (lederutviklingskurs i Firenze, sept 07)

Hva virker og hva trengs for å få flere kvinnelige ledere i mediebransjen? Kartlegging våren 2007 ved forsker Irmelin Drake på oppdrag av og i samarbeid med Medienettverket Finansiert av mediekonsernene (Schibsted, A-pressen og Edda Media) Presseorganisasjonene (MBL, NR og NJ) Samt Fritt Ord

Hva virker og hva trengs Tema: I hvilken grad har kvinner i mediebransjen ledervilje, stayerevne og avansementsvilje? Har de reelle muligheter til å rykke opp i lederposisjoner? Tilgang til lederutvikling, støtte, balanse jobb/privatliv, nettverk Sammenheng mellom mestring, tilfredshet og motivasjon

Deltakere: Deltakere: Spørreskjema sendt ut til 725 kvinner (238 svarte =39%) Topptungt utvalg: 2 av 3 har hatt tre eller flere lederstillinger gjennomsnittlig lederansiennitet: 12 år Dybdeintervjuer med 10 rollemodeller Spørreskjema til alle som har gått på lederkurs, NR-medlemmer + div bedrifts- og konsernlister Rollemodeller: Anne Aasheim, sjefredaktør, Dagbladet Anne Britt Berentsen, adm. direktør, Hjemmet Mortensen AS Arne Jensen, ass. generalsekretær, Norsk Redaktørforening Ellen Arnstad, forlagsdirektør, Allers Familie-Journal AS og sjefredaktør, Henne Hans-Erik Matre, sjefredaktør, Aftenposten Kirsti Husby, nyhetsredaktør, Adresseavisen Mai Torill Hoel, konserndirektør, A-pressen Mari Velsand, tidl. programdirektør, NRK (nå svangerskapspermisjon) Marit Haukom, seniorrådgiver, Edda Media A/S

Hovedfunn #1: Stor avansements- og stayervilje hos målgruppen 55% ønsker å rykke opp blant toppledere vil 5 av 10 bli værende i nåværende stilling, mens 2 av 10 ønsker en stilling på høyere nivå 9 av 10 vil fortsette som leder i det neste året:

7 av 10 har blitt oppdaget og sett blitt oppfordret til å søke blitt fortalt at de har ledertalent men usikre på karriereutsikter bare 2 av 10 ser gode utsikter for å rykke opp i egen organisasjon/konsern bare 4 av 10 ser gode utsikter for å få en stilling på høyere nivå i en annen bedrift i bransjen bare 2 av 10 bedrifter har en plan for å øke kvinneandelen

Motivasjonsfaktorer: 1. At jeg er helt sikker på at jeg vil ha jobben 2. At jeg føler sterk støtte fra den som skal bli min sjef 3. At jeg kan få tid til et liv utenom jobben 4. At jeg har blitt oppfordret til å søke

8 av 10 kvinnelige ledere er sikre på at DET ER VERD DET (alle forhold tatt med i betraktningen)

Erfaringer & innspill: - Utenfor pressen er det mye større åpenhet når deg gjelder hva som vurderes som lederkompetanse. Mediemiljøet er konservativt når det kommer til lederansettelser. Ann-Magritt Austenå, tidl. NJ-leder – nå ass.generalsekretær i Røde Kors. - Det er lett å finne kvalifiserte kvinner. Men kvinner tar for lite risiko og er vanskeligere å overtale enn menn. Kvinner er for samvittighetsfulle, og for lite taktiske når det gjelder å vise seg fram. Gry Mølleskog, hodejeger (KornFerry International) - Det aller viktigste er å gå direkte til jenter med potensial og si det: Du er ønsket, og spørre hva de trenger for å bli med eller ta utfordringen. Se folk i øya og si at ”jeg har lyst til at du skal bli sjef”. Hans Erik Matre, sjefredaktør Aftenposten. - Det tar tre ganger så lang tid å ansette en kvinne. Du må ringe om igjen dagen etter og gjenta at du fortsatt mener at hun er god nok. Anne Aasheim, sjefredaktør Dagbladet. - Jeg tror vi kvinner ofte er veldig redde for å ikke lykkes. Det er viktig å stille seg spørsmålet: Om jeg ikke lykkes, so what? Hva er konsekvensene? Mest sannsynlig en god porsjon læring og en erkjennelse av at det heldigvis finnes en rekke andre muligheter. Anne Britt Berentsen, adm.dir. Hjemmet Mortensen

Bruke tid i rekrutteringsprosessen MEDIEBEDRIFTENE MÅ: Bruke tid i rekrutteringsprosessen Være åpne for alternative karriereveier Sette konkrete mål: Senest i 2010 skal minst 30% av redaksjonsledelsen være kvinner. For å sikre økt kvinneandel skal det i forbindelse med alle lederansettelser sikres at det er kandidater av begge kjønn. Etter påtrykk fra Medienettverkets danske søsternettverk: ”K2 – Kvinder til tops” Fra dokumentet ”Flere kvinder i ledelsen”, utarbeidet av Politikens chefredaktion

Stille opp som rollemodeller Heie på hverandre Våge å hoppe på toget! KVINNENE MÅ: Stille opp som rollemodeller Heie på hverandre Våge å hoppe på toget! Knuser Tårnfrid-myten Kvinnelige sjefer med barn er langt lykkeligere og mer selvsikre enn andre kvinner, viser MMI-undersøkelse. Ukeavisen Ledelse, 20.11.2006

Deles ut for 9. gang – frist for innmelding av kandidater er 15 Deles ut for 9. gang – frist for innmelding av kandidater er 15. oktober. Mai Torill Hoel, A-pressen (leder av juryen) Kari Storsletten, Aftenposten Kari Werner Øfsti, NRK Aslak Ona, Schibsted Pål Bjerketvedt, NTB Trine Østlyngen, Institutt for Journalistikk

Styret består av: Leder utviklingsdirektør Helen Vogt, NTB Nestleder       utviklingsredaktør Astrid Aure, Vårt Land   kultur- og featureredaktør Britt Sofie Hestvik, Nationen nyhetsredaktør Synnøve Fosse, Fædrelandsvennen konserndirektør Mai Torill Hoel, A-pressen    HR-direktør Kirsti Lidsheim, Bernergruppen