Lakselus – Hvem har ansvaret og hva må gjøres?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Advertisements

Miljømessig fotavtrykk fra havbruksnæringen
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Hva er Fretex ?.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Stans spredning av PD til Midt - Norge
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Ufordringer er til for å løses – på sikt....
Høring om fiskeforskrifter-laks  Hva skal vi uttale oss om?  Fiskeforskrifter som gjelder elvene(frist 15 januar)‏  Fiskeforskrifter som.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Sameksistens mellom villaksen og oppdrettsnæringa Jørund Larsen Regionsjef, Midtnorsk Havbrukslag.
Status nasjonale laksefjorder Aina Valland, fagsjef miljø, FHL havbruk
Helsemessig status i Møre og Romsdal
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Orientering om Fiskeridirektoratets tilsyn og kontroll Startseminar Rømningskommisjonen 29. september 2006.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Livet i havet – vårt felles ansvar SKOLEKVOTER v/ Elisabeth Borthen
Miniseminar om villaks, oppdrett og miljøkrav ”Situasjonsbilde for den atlantiske villaksen i Norge” Janne Solli, direktør i Direktoratet for Naturforvaltning.
DISTRIKTSLØFTET -BAKGRUNN FOR PROSESSEN -BAKGRUNN FOR KRAVET -VEIEN VIDERE.
Varmere klima – helseutfordringer ved oppdrett av fisk
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Prosjekt tidlig innsats
Prosjekt Laks og Næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Vern av kysttorsk 2012.
Stortingsmelding om forvaltning av kongekrabbe
Rømt oppdrettslaks – hvilke konsekvenser får dette i fremtiden for laksefiske i elv og sjø?
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
NJFF og Norske Lakseelver sier nei til skadelige gruveutslipp i nasjonale laksefjorder Av Alv Arne Lyse Prosjektleder villaks Norges Jeger- og fiskerforbund.
Bellona-konferansen, 3. juni 2003 AqKva 2006 Utfordringer for havbruksnæringa Marius Dalen Bellona.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Regionale forskningsfond
Dialog + omforent kunnskap = bedre lakseforvaltning «Til laks åt alle kan ingen gjera» -Eller kan vi det?
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Status for vill anadrom laksefisk i Skjerstadfjorden
Nytt fra forvaltningen
Helgeland Havbruksstasjon As
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Jakten på tidstyvene i forvaltningen Miljøseminaret i Florø 2016 Solveig Skjei Knudtsen, prosjektleder Fylkeskommunenes Akvakultursamarbeid.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Hvor mye villaks er det egentlig
Er dagens bruk av lusemidler forsvarlig
Vill laksefisk i Sognefjorden
Omlegging til produksjonsområder
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Vitenskapelig råd for lakseforvaltning, forvaltning etter gytebestandsmål og underveisvurdering av lakseinnsiget i 2018 Peder Fiske Takk til Vitenskapsrådet.
Utskrift av presentasjonen:

Lakselus – Hvem har ansvaret og hva må gjøres? Stian Johnsen (Ragnar Thorarinsson) Mattilsynet, hovedkontoret Fiskeseminar NJFF Sola 28.-29. mars 2008

Hovedelementer i innlegget Mattilsynets lakselusstrategi Ansvar Strategier Regelverk Endring av lakselusforskriften Lakseluskampanjen på Vestlandet

Ansvar Holde lusenivået i akvakulturanlegg under tiltaksgrensene og fjerne lus over grensen Næringen Oppfølgings- og tilsynsansvar + overvåking på villfisk Mattilsynet Forskning på nye avlusingsmetoder, legemidler mv. Næringen?

Strategier Handlingsplan Tilsyn og kampanjer Styrking av regelverket Vestlandet 2008 Fokus på tilsynsaktivitet Styrking av regelverket Endring av lakselusforskriften Kunnskapsoppbygging Overvåking på ville bestander

Ligger hos ledelsen i Mattilsynet Handlingsplan Ligger hos ledelsen i Mattilsynet Kampanje Økt tilsyn Regelverksendringer Ny handlingsplan om resistensutvikling

Tiltak i nasjonale laksefjorder og laksevassdrag Tilsyn og kampanjer Vestlandet 2008 Tiltak i nasjonale laksefjorder og laksevassdrag - Prosjekt ledet av Fiskeridirektoratet Fokus på tilsynsaktivitet - Økt fokus på tilsynsaktivitet rettet mot lakselus. - Tvangsmulkt ved manglende rapportering. - Påse at behandlingen kan gjennomføres med tilsiktet resultat (utforming av anlegg etc)

Kunnskapsoppbygging Overvåknings- og Evalueringsprogrammet Foreløpig knyttet til nasjonale laksefjorder og laksevassdrag – budsjett ca. 3,5 mill kr Utøvende instanser NINA - Norsk Institutt for Naturforskning Havforskningsinstituttet Rådgivende Biologer AS Vossoprosjektet

Utkast til endring av lakselusforskriften Oppdrag om å forsterke arbeidet med lakselus gjennom St. prp. Nr 32 (2006 – 2007) Om vern av villaksen og ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder. Forskriften foreslås utvidet til å gjelde også andre arter lus på all oppdrettet fisk. Forslag om å halvere grenseverdiene for avlusing av laksefisk i forhold til dagens generelle tiltaksgrenser. For å sikre samordnet avlusning foreslås en hjemmel for å pålegge avlusing ved lavere grenseverdier enn de generelle tiltaksgrensene i forskriften. Det foreslås at forskriften viderefører hjemmelen til å innføre geografiske soner for å gjennomføre særskilte tiltak mot lakselus, som for eksempel: Avlusning ved fleksible tiltaksgrenser Samordnet avlusning Samordnet utsett og brakklegging

Forskriften skal omfatte også andre arter lus enn lakselus Forslag: skottelus og torskelus Ta høyde for fremtidige problemer – foreløpig ingen spesielle krav Mangler kunnskap om spredningsdynamikk og generell biologi. Bør den gjelde lus generelt?

Halvering av tiltaksgrensen I gjennomsnitt 0,25 voksne hunnlus eller flere enn totalt 3 bevegelige stadier inkludert hunnlus per fisk i enkeltmerder. Vanskelig med dagens tellemetoder å reagere forvaltningsmessig på små avvik. Resistens

Resistensutvikling hos lus forårsaket av ikke optimal bruk av legemidler! Ikke spørsmål om, men når resistens mot dagens tilgjengelige preparater kommer! Alle gode krefter må bidra til å forebygge resistensutviklingen så langt inn i fremtiden som overhode mulig! Kvalitetsbevist og ansvarlig gjennomføring av behandling mot lus er av stor betydning. Alt tyder på at norsk oppdrettsnæring blir nødt til å stole på virkningen av dagens legemidler i uoverskuelig fremtid! Tidligere erfaring i Norge og dagens tilstand i Irland og Chile spesielt bør være avskrekkende nok!

Samordnet behandling Hjemmel til: Avlusning ved fleksible tiltaksgrenser Samordnet avlusning Samordnet utsett og brakklegging

Lusekampanjen på Vestlandet Bakgrunn Fremdrift Forventninger Resultat

Mattilsynets vinteravlusingskampanje på Vestlandet 07/08 Avlusingsprogrammets variabler, innhold og bestemmelser

Hovedelementer i kampanjen 3 Fra Agder i sør tom. Møre og Romsdal i nord. ”best practice” tilnærming Ikke frivillig ordning. krav om datofrist for innsending av lusetall til DK. forhåndsvarsel om vedtak og enkelt vedtak fra DK. behandling vs. syk fisk (søknad om oppheving av vedtak om avlusing). Reduserte grenseverdier for tilslutning 0,3 lus pr. fisk uavhengig av utviklingsstadium Fastsetting av definerte behandlingsområder oppstarttidspunkt tidsrom for når avlusninger skal bli fullført innad i hvert område mellom hvert område Fiskehelsetjenestenes rolle. Mattilsynets opptrapping i risikobasert tilsyn. Evaluering oppsummeringsrapport (VI). 2 1

Tidsperspektivet for avlusingen Område Mattilsynets distriktsområder Start telling & rapportering* Fôrbasert avlusing Avlusing vha. bad 1 Midt-Rogaland, Haugalandet, Sunnhordland, Hardanger & Voss 26. nov., ’07 17 des. – 6. jan 7. jan – 20. jan. 2 Bergen og omegn Sunnfjord og Ytre Sogn samt Nordfjord til Stadt 10. des., 07 7.- 20. jan. 21. jan. – 3. feb. 3 Nordfjord nord for Stadt, Søre og Indre Sunnmøre, Ålesund, Romsdal, Indre og Ytre Nordmøre 17. des., ’07 21. jan.- 3. feb. 4. – 17. feb. * Sendes MT direkte hver 14. dag i tillegg til havbruksdata.no

Bakgrunn for lusekampanjen Rapporter fra overvåking av bestandene av vill laksefisk på Vestlandet viser (OE programmet): Nedgang i fangsten av sjøørret Høye lusetall og redusert tilbakevandring av sjøørret Økende infeksjonsgrad av lakselus på vill laksefisk Et betydelig antall av bestandene av vill laksefisk i området er påvirket av lakselus – karakterisert som betydelig og alvorlig påvirket.

Bakgrunn for lusekampanjen forts. Anmodning Flere fag- og forvaltningsinstanser, inkludert næringen, har ønsket Mattilsynet sterkere på banen. 2007 kan bli et kritisk år for ville bestander av laks og sjøørret på Vestlandet pga. økt biomasse (MTB), økt sjøtemp., tapt fokus, osv. Økt biomasse i oppdrettet gir flere lus i norske farvann selv om antallet lus per fisk holdes innenfor offentlig grenseverdi for behandling. Skjer mens næringen har hatt tilgang på meget effektive legemidler.

Hensikten med kampanjen Få oppdrettsnæringen til å fjerne mest mulig lakselus for å redusere lusetrykket på ville laksefiskbestander (laks og sjøørret). Målsetning: Redusere tallet på infektive lusestadier i vannmassene ved utvandringen av smolt fra elvene og gi sjøørreten så lusefritt miljø som overhode mulig. Dra nytte av fiskehelsenettverkenes brede erfaringer og gode resultater med organisert bekjempelse av lus for å optimalisere den samordnede vinteravlusningen.

Hensikten med kampanjen forts.. ”Løfte i flokk” med samordnet avlusing for hele Vestlandet vinteren 07 / 08 med et fastsatt program som er basert på optimal tverrfaglig kunnskap. Bruke tilgjengelige virkemidler for å sikre høy oppslutning og dermed lavest mulig utbud / påslag av lus fra oppdrettsanlegg når smolt av laks og sjøørret vandrer ut fra vassdragene.

Bekjempelse av lakselus generelt Utfordring: Bekjempe lakselus i oppdrett ut fra vedtatte grenseverdier for lus Forutsetninger for å lykkes: effektive behandlingsmidler og - metoder veksling mellom oral- og bademidler (resistens!) Leppefisk riktig strategi (”timing” og samordning) ”Win-win” tilnærming Behandling via fôr Badebehandling

Vinterkampanjens innsatsfaktorer (”best practice” tilnærming) krever tverrfaglig kunnskap m.m. Fiskehelse og immunologi Fysiologi Farmakologi Ernæringsbiologi Adferdsbiologi Fysisk oceanografi (strøm, saltgehalt, temperatur) Epizootiologi Tilrettelagt oppdrettsteknologi Kunnskap om og etterlevelse av lovverket Logistikk Kort sagt: Bred kunnskapsbasert innsats !

Fagmiljøenes ståsted og samlede råd for å oppnå kampanjens målsetning ”Best practice” tilnærming gir størst mulig ”win-win” Motvirker resistensutvikling gjennom redusert forbruk av legemidler Økt lønnsomhet for næringen (kort og langsiktig) Krever ansvarlig gjennomføring av behandlingen (både oral og bad) Nødvendig tiltak for villfisken Anbefaler størst mulig oppslutningsgrad. Anbefaler størst mulig behandlingssone og kortest mulig ”vindu” for gjennomføringen. Ikke fare for økt resistensutvikling under kampanjen ved riktig valg av lave grenseverdier. Bruke fiskehelsenettverkenes tilnærming og erfaringsgrunnlag. Bruke lokal kunnskap og erfaring (oppdretterne og fiskehelsetjenestene).

Fagmiljøenes ståsted og samlede råd for å oppnå kampanjens målsetning Kyststrømmen fra sør til nord bør tas i betraktning Modellering av strømspredning (smittepress fra lus) fra fjord viser stor variasjon i alle retninger (innover fjorden, utover fjorden og deretter både sørover og nordover) Først oral behandling (kort tidsramme) og deretter badebehandling (tidsramme så kort tid som praktisk mulig) for optimal effekt. Sette kampanjen i gang når sjøtemperaturen er på vei ned fra 6°C. Ta utgangspunkt i når Hardanger opplegget ble gjennomført i 04 og 05

Fagmiljøenes ståsted og samlede råd for å oppnå kampanjens målsetning Støtter krafttak for å hindre uansvarlig gjennomføring av behandlingen. Enhetlig og helhetlig tilnærming når det gjelder å oppheve vedtak om avlusing Sykdomsstatus betinget Viktig med gjennomtenkt opptrapping i tilsyn etterfulgt av evaluering og rapport!

Strategi - tidsperspektivet Utviklingshastighet for lakselus i forhold til temp. Infektive stadiet

Videre om behandling Gjennomføringen av behandlingen gjøres etter anbefalte prosedyrer etter anvisning fra aktuelt dyrehelsepersonell (veterinær /fiskehelsebiolog). Gjeldende terapianbefalinger: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____57243.aspx Anbefalinger (krav): Ved valg av lusefôr (Slice) er det optimalt å bruke dette i starten av behandlingsperioden. Ved valg av badebehandling er det optimalt å bruke dette i slutten av behandlingsperioden.

Evaluering av avlusingskampanjen Gjøres av uavhengige fagmiljø i regi av Veterinærinstituttet (NINA og HI) (rapport skal ferdigstilles i august 2008) Evalueringskriterier: Den strategiske tilnærmingen Oppslutningen Gjennomføringen Effekt i forhold til oppdrettsfisk og villfisk Hensiktsmessighet Best practice samordnet avlusing på Vestlandet skal gjennomføres i minst 3 år fremover.

Resultater Gjennomføringen av avlusingskampanje gikk bra. Oppslutingen var høy, og nylig innrapporterte lusetall for februar viser meget lave verdier ved de fleste anlegg. Likevel har noen anlegg fortsatt et høyt lusenivå som fagmiljøene og Mattilsynet mener det er nødvendig å få bukt med før villfisken vandrer ut av elvene til våren. Derfor gjennomfører vi en siste runde med våravlusing i perioden 9. til 18. april. Mattilsynet har valgt å bruke en grenseverdi på 0,5 lakselus i snitt av alle lakselusstadier (fastsittende og bevegelige)

Takk for oppmerksomheten!