Risløkka kompetansesenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Ressursskoler i sørsamisk område
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Fagarbeider i bibliotek
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Trondheim Helseklynge
Bente Søgaard Fagansvarlig utdannings- og kompetansepolitikk
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Elektrofagene-info fra EOSØR
Veien videre etter ungdomsskolen
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
1Næringslivsringen strategiplan 2002 STRATEGIDOKUMENT OKTOBER 2002 Innhold Næringslivsringens ( NLR ) formål Næringslivsringens langsiktige hovedmål Næringslivsringens.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Slik gjør vi det... Mål: Få en felles forståelse for det å stille krav til studentene Skøyen.
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Landbruksutdanning er framtida
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Monica F. Petersson, Direktør rådgivning
2014 Onsdag 19.februar kl RISLØKKA KOMPETANSESENTER FOR YRKESFAG.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
Fagforbundet Vest-Agder
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Are Solli og Kristian Ilner
NY STRUKTUR.
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Kompetansebarometeret 2018
Utskrift av presentasjonen:

Risløkka kompetansesenter for yrkesfag

Spydspiss for fag- og yrkesopplæringen i Oslo Oslo kommune samler videregående skole, Lærlingesenteret og Fagskolen i Oslo i et moderne kompetansesenter for yrkesfag. Teknologisenter på 600 m2– skal bygges opp i samarbeid med bransjene Arena for kurs- og etterutdanning for arbeidslivet Skal tilby attraktive og etterspurte yrkesfaglige utdanninger på alle nivå Skal møte behovene til et arbeidsliv som er i kontinuering endring og utvikling Skal være et innovativt kraftsenter for fag- og yrkesutdanning og fungere som en spennende og attraktiv samarbeidspartner for næringslivet 2

Planlagt for ca 1350 elever/studenter Fagskolen i Oslo 350 studenter VGS BA (Bygg og anleggsteknikk) 150 elever DH (Design og håndverk) 170 elever EL (Elektro) 180 elever HS (Helse og sosial) 150 elever TIP (Teknikk og industriell produksjon)* 165 elever Studiespesialisering med entrepenørskap 90 elever Påbygning 30 elever 3

Dokumentnavn 4/3/2017

Status byggeprosjekt AF-gruppen har startet opp byggingen Ferdigstillelse til skolestart 2013 Kostnadsramme: underkant av 2 milliarder 35 000 m2 5

Tre organisasjoner samlokaliseres Videregående skole Lærlinge senter Fagskole

Helhet og sammenheng i fag- og yrkesopplæringen Et kompetansesenter for yrkesfagene gir mulighet for å utnytte og viser helhet og sammenheng i karriereløpene: Vgs / Fagbrev / Mesterbrev / Fagskolen og høgskole – universitet Skaper muligheter for sømløshet i alle overganger mellom trinn, opplæringsarenaer og utdanningsnivåer. Gjennom tett samarbeid med næringslivet vil man sikre utnytting av den til enhver tid beste, riktige kompetansen og tilgjengelige ressurser for opplæringen. Mer enn en skole - definere elever, lærlinger, studenter og ansatte i bedrifter som brukere av Risløkka kompetansesenter 14

Skoleutvikling i tett samarbeid med næringslivet Trinn1- Kompetansesenter-konseptet: Utvikling av overordnet konsept i samarbeid med næringslivet. Her har representanter fra alle fagområdene deltatt. Trinn 2 - Fagområdene: Etablere samarbeid med bransjeorganisasjonene innenfor de ulike fagområdene. Trinn 3 - Arbeidslivets behov: Generere den enkelte bransjes behov og deretter etablere en felles plattform for hvert fagområde. Trinn 4 – Tegne forpliktende avtaler: Basert på avdekket behov innenfor den enkelte bransje, inngås avtaler med enkeltbedrifter innenfor konkrete samarbeidsområder. 15

Innovasjonsprosjektet i samarbeid med bilbransjen 3. april 2017

Design Pilot 09 Risløkka kompetansesenter har fått midler gjennom Design Pilot 09 - som er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Designråd, Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge. Det utdeles prosjektmidler for en større investering i brukerforståelse, kreativitet og systematikk  i idéfasen i et innovasjonsprosjekt. 17

Innovasjonsprosjekt i samarbeid med bilbransjen ”Hvordan samarbeide med bilbransjen om å utvikle ideer til deler av nye opplæringsløp som dekker bransjens behov for fremtidig kompetanse og som fremstår som attraktive for ungdom?” Designdrevet/brukerdrevet innovasjon som hovedstrategi: Få frem erfaring og kunnskap om brukernes behov og oversette behovene til nye løsninger. Erverve kunnskap og erfaring om nye måter å samarbeide med næringslivet på som kan overføres til utvikling innenfor andre fagområder. 18

Samarbeid med Livework Live|work sier om seg selv: ”Vi hjelper våre kunder til å utforme bedre tjenester. Vi setter brukernes opplevelser og behov i sentrum, og bruker kreative og praktiske metoder for forbedring og nyskapning.” 19

Brukerstudie Ideer Prototyping Leveranse Prosjektet er delt inn i fire faser: Brukerstudie Ideer Rekruttere brukere. Intervjuer med bilbransjen, lærere, administrasjon, ungdomsskoleelever elever på vgs, … Løfte frem de ulike brukernes behov. Prototyping Workshop Kategorisere, velge ut og detaljere ideer. Leveranse Prøve ut 5-10 av de beste ideene i praksis, sammen med elever og bilbransjen. Definere et helhetlig opplæringsløp og tiltak fremover. 2010 mars mai august ~ september

Prosjektleder christine. wergeland. sørbye@ude. oslo. kommune Prosjektleder christine.wergeland.sørbye@ude.oslo.kommune.no Tlf 958 33 707