Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Syke elever, veivalg og koordinering av tjenester
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Viktige lover og regler
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Forvaltningslov, taushetsplikt og habilitet – kommunal saksbehandling
Andre kveld i Folkevalgtopplæringen 2012
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Åpenhet i kommunal forvaltning
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Norsk Redaktørforenings Høstkonferanse Hotel Royal Christiania, Oslo, oktober 2008.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
3 Marius Stub.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Nettoperatørenes ansvar.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
SENTRALE PARAGRAFAR I:
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Innsyn og adgangsbegresning
Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
3 Marius Stub.
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Sammenstøt av forbrytelser
Teknisk beskyttelse.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Klassifisering av informasjon i NAV
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung. kommuneadvokat Finn J. Krog i formannskapet den 060508. Innledning. 1.1. ” Taushet er gull” ? En betinget sannhet eller...? 1.2. Hva skjedde i ”Silosaken”? 1.3. Formålet med denne presentasjon. 1.4. Forholdet til ytringsfriheten i Grunnlovens § 100. 1.5. De folkevalgte kan ikke instrueres om taushets- plikt, men er bundet av lovbestemmelsene om dette.

Taushet for de folkevalgte 1.6. Hovedtema: Den lovbestemte taushetsplikt. Hva menes? Straffbart å overtre disse regler. 1.7. Taushetsplikt for å bevare rikets sikkerhet og yrkesmessig taushetsplikt behandles ikke selv om dette også gjelder for de folkevalgte, men ikke fordi de er folkevalgte. 1.8. Taushetsplikt som ikke er lovbestemt? Eks. fra ”Silosaken”. Behandles i pkt. 9.2.

Taushet for de folkevalgte 2. Hvorfor skal politikerne være bundet av lovbestemte taushetspliktsregler? 2.1. Det legger til rette for at flest mulig gir riktige og fullst. opplysn.til forvaltn./ politikerne; det sikrer det beste beslutn.grunnlag, jfr. forvaltn.l. § 17. 2.2. Med risiko for at sensitiv info spres videre, ville man vegret seg for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikt for de folkevalgte 3. Lovbestemt taushetsplikt. 3.1. Hvilke opplysn. er underlagt slik taushetsplikt? Den generelle regel i forvaltn.l. § 13: ”Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1)noens personlige forhold, eller 2)tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger. Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.”

Taushetsplikt for de folkevalgte 3.2. Nærmere om nevnte § 13. 3.2.1. Gjelder privates sensitive personopplysn. og ikke private nøytrale opplysn. Eksempler. Ikke klare kriterier. 3.2.2. Gjelder også privates næringsinteresser (herunder også kom.`s ”private” virksomhet. Eksempel. Konkurransekriteriet. 3.2.3. Gjelder ikke rene offentlige interesser, som for eks. å skjerme interne forvaltn.m. og politiske prosesser eller feil.

Taushetsplikt for de folkevalgte 3.3. De nevnte taushetspliktsregler suppleres av regler i særlovgivningen. 3.4. Eksempler på slike særlover: - sosialtjenesteloven - barnevernloven I disse lover er taushetsplikten strengere ved at eks.vis også nøytrale personlig opplysn. er taushetsbelagte – for å motvirke identifikasjon.

Taushetsplikt for de folkevalgte 4. Hva innebærer det å ha lovbestemt taushetsplikt? Plikten har tre ulike elementer: 4.1. Forbud mot spredning. Passivitetsplikt. Litt psykologi. ”Holde munn.” 4.2. Plikt til å unngå at andre får tilgang. Aktivitetsplikt. 4.3. Forbud mot selv å utnytte opplysningen. Dette gjelder også etter at man har avsluttet sitt arbeid som folkevalgt politiker, jfr. forv.l. § 13 in fine.

Taushetsplikt for de folkevalgte 5. Betydningen av hvordan de folkevalgte blir kjent med opplysningene. 5.1. Det må være sammenheng mellom vervet som folkevalgt og opplysn. man får, jfr. forvaltn.l. § 13. Eksempler. 5.2. Er det slik sammenheng, gjelder taushetsplikten uansett på hvilken måte man fikk opplysningene.

Taushetsplikt for de folkevalgte 5.3. Opplysn. man får i samtaler med folk og som ikke har sammenheng med politikervervet, er ikke omfattet av taushetsplikten. Grensene kan være vanskelige å trekke. ”Vær varsom – holdning” er fornuftig. 6. Unntak fra taushetsplikten. 6.1. Samtykke fra den det gjelder. 6.2. Alment kjente opplysninger. God forvaltn.skikk? 6.3. Ikke taushetsplikt overfor sakens parter.

Taushetsplikt for de folkevalgte 7. Taushetsplikten og forholdet til lukkete dører. 7.1. Dersom møtelukking er begrunnet i taushetsplikten, jfr. kom.l. §31, nr. 1, er også disse opplysninger automatisk taushetsbelagt – selv om det ikke påpekes særskilt. 7.2. Dersom møtelukking skyldes andre forhold, jfr. kom.l. § 31, nr. 3, er ikke opplysningene automatisk taushetsbelagt.

Taushetsplikt for de folkevalgte 8. Konsekvensene av brudd på lovbestemt taushetsplikt. 8.1. Straffeansvaret i straffelovens § 121: ”Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt som i henhold til lovbestemmelse eller gyldig instruks følger av hans tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.     Begår han taushetsbrudd i den hensikt å tilvende seg eller andre en uberettiget vinning eller utnytter han i slik hensikt på annen måte opplysninger som er belagt med taushetsplikt, kan fengsel inntil 3 år anvendes. Det samme gjelder når det foreligger andre særdeles skjerpende omstendigheter.      Denne bestemmelse rammer også taushetsbrudd m.m. etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet.”

Taushetsplikt for de folkevalgte 8.2. Det sivilrettslige ansvar – d.v.s. erstatningsansvaret. 8.3. Brudd på etiske normer, jfr. Informasjonsbest. i etikkplakaten. 8.4. Svekkelse av kommunens og politikeres omdømme. 8.5. Dårlig signaleffekt til andre politikere og kommunens ansatte.

Taushetsplikt for de folkevalgte 9. Taushetsplikt som ikke er lovbestemt? 9.1. Utg.pkt.: Politikere kan ikke instrueres om eller pålegges taushetsplikt – uansett hva formålet måtte være. 9.2. Men er det viktig og legitimt for kommunen at visse opplysninger behandles konfidensielt, kan politikere bli erstatningsansvarlige overfor kommunen dersom konfidensialiteten brytes. Dette også en form for taushetsplikt. Eksempel fra ”Silosaken.”

Taushetsplikt for de folkevalgte… Omfattes ikke av taushetsplikten i forv.l. §13. 9.3. Betingelser for slikt ansvar: - opplysningene må gjelde andre forhold enn politiske og forvaltn.m. prosesser; eks.vis forliksdrøftelser i tvistesak eller andre strategi- situasjoner - politikeren vet eller bør vite at spredning av de konfidensielle opplysninger (lekkasjen) vil kunne påføre kommunen tap - lekkasjen forårsaker øk. tap.

Taushetsplikt for de folkevalgte - Dette er i realiteten et erstatningsrettslig uaktsomhetsansvar som i prinsippet er tilsvarende i eks.vis det private næringsliv fordi slike legitime interesser har erstatningsrettslig vern etter norsk rett. 9.4. Konsekvensene av slike lekkasjer. 9.4.1. Ikke straffeansvar. 9.4.2. Erstatningsansvar, jfr. ovenfor.

Taushetsplikt for de folkevalgteBrudd 9.4.3. Brudd på lojalitetsprinsippet i kommunens etiske normer, svekkelse av politikernes og kommunens omdømme, og dårlige signaler til andre politikere og kommunens ansatte.