Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statped i omstilling Jan Erik:
Advertisements

Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Presentasjon av et prosjekt «God Start – veien fram»
Tilbudet til døvblinde
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Den vanskelige diagnostikken - sett fra Sør-Øst.
Tilbud i Helse Nord til pasienter med tinnitus Hvem? Hva? Hvor?
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Tinnitus i Helse Nord Fagnettverk Hørsel 17. –
Tilbud til pasienter med tinnitus ved Nordlandssykehuset Bodø
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Felles innsats mot mobbing
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Prematurteam Erfaringer så langt.
Velkommen til fagdag for ansatte i sterilforsyninger
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Koding - status Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Hørselsscreening i Helse Nord
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Tilbud til pasienter med tinnitus UNN, 27. og 28. sept 2007.
CI i Helse Nord Retningslinjer Barn (< 18 år) henvises til RH Barn (< 18 år) henvises til RH Voksne skal henvises til St. Olav Voksne skal henvises.
Nord-norsk Fagnettverk Hørsel nettverkets rolle Samordne organisering av hørselomsorgen Høresentralen ansvarlig koordinator (Sosial- og helsedep. 2002)
Fagnettverksmøte 17. september 2009
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
Barn som pårørende.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Helsesøster Revheim skole
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011 Straks-tilbudet v/ audiopedagog Kirsti Fuhr Norkyn 1

Et av satsningsområdene i Statped 2

Hva betyr Straks-tilbud ? Tidlig innsats Lavterskeltilbud spesielt tilrettelagt for foreldre med barn 0-3 år med nyoppdaget hørselstap Spesielt fokus på barn i første leveår 3

Straks-tilbudet Lavteskel tilbud Trenger ingen skriftlig tilmelding for at vi skal møte foreldre/ gå inn i saken Muntlig henvendelse fra Hørselssentralen (sykhus) evt. henvendelse fra helsesøster (foreldrenes samtykke) Henvendelse fra PPT 4

Hva betyr det for oss i Statped ? Vi skal: Gi tidlig innsats til foreldre og barn med nyoppdaget hørselstap Samarbeide med Hørselssentralene og helsesøstre etter nyfødtscreening for å etablere et godt tilbud til nyfødte småbarn og deres foreldre Arbeide tverrfaglig og tverretatlig Bistå slik at små barn og deres foreldre får et enhetlig og helhetlig habiliteringstilbud 5

Hva skjer nasjonalt i Statped Årlige samlinger for fagfolk som arbeider med tidlig innsats/Straks Kompetanseutvikling Status og oppsummering fra de ulike Statped- virksomhetene for hørsel Drøfting av lokale/regionale og nasjonale utfordringer Drøfting av videre arbeid og skoleringsbehov Konferanser 6

Hva skjer i Statped Nord ? Vi samarbeider i Statped Nord Hørsel om å bygge opp Straks-tilbudet i Nord-Norge Samme målsetting som Straks-arbeid i Statped nasjonalt– Tidlig innsats Informasjonsbrosjyre Statped tar initiativ til å få i stand møte med Helse om samarbeid og kurs 7

Brosjyre om oppfølging 8

Mål for STRAKS-arbeid bidra til å etablere og vedlikeholde god kommunikasjon og godt samspill mellom foreldre og barn gi foreldre informasjon og veiledning slik at de kan foreta informerte valg om kommunikasjonsmåter og pedagogiske valg, ut fra familiens individuelle behov bidra til at foreldre møter andre i samme situasjon, forum for nettverksbygging bidra til at foreldre finner fram i hjelpeapparatet 9

Innhold i STRAKS-tilbudet De første samtalene med familien har fokus på familiens behov på det aktuelle tidspunktet: Foreldrenes situasjon/opplevelse omkring diagnosen/høreapparattilpasning Om hørselstap – årsak-konsekvenser-tale/tegn Tidlig samspill og kommunikasjon Små barns utvikling og språktilegnelse Ulike pedagogiske tilnærminger til språkutvikling Hjelpeapparatet og relevant lovverk 10

Erfaringer fra STRAKS arbeid i Statped Nord Det gis Straks-tilbud i alle 3 fylkene Det organiseres på ulik måte Familier har ulikt ståsted og ulike behov Vi har erfart at nyfødte/ småbarn med store hørselstap blir sent diagnostisert (2 case) Vi trenger bedre rutiner for samarbeid med «fødestuer/mindre sykehus» og hørselssentraler knyttet til UNN og NLSH 11

Hva blir viktig ? Tidlig bekreftelse av hørselstap – viktig NB? Har vi gode nok rutiner for melding til kommunene? Har vi gode nok rutiner for melding til Statped Nord? Etablering av samarbeid om brukerne ? Hvordan kan vi gjøre det ? 12

Case 1 Barn født ved Stokmarknes sykehus (fremmedspråklig) Usikkerhet rundt nyfødtscreening Helsesøster usikker – har ikke fått epikriser Konkluderende hørselstest ved NLSH SSN/ Statped henvist barnet i juni (7,5 mndr) Møter foresatte sammen med lege og audiofysiker på Hørselssentralen SSN/ Statped drar på hjemmebesøk sammen med helsesøster i løpet av 2 uker Høreapparattilpasning ved NLSH 13

Case 2 Barn fra Narvik født på UNN (5 uker før termin) Usikkerhet om hørselstap etter nyfødtscreening Diagnostiseres på ØNH/UNN - sannsynligvis alvorlig hørselstap Sendes til Harstad – ny screening – samme resultat som ved UNN Høreapparattilpasning i Harstad Barnet henvises til CI-utredning ved RH PPT henviser til SSN/ Statped i juni (8 mndr) 14

Utfordring? Hvordan kan Helse Nord og Statped Nord samarbeide innenfor fagområdet hørsel slik at nyfødte/ småbarn og deres foreldre får et best mulig habiliteringstilbud så tidlig som mulig? 15

Rolleravklaringer etter konkluderende hørselstest ved NLSH – hvem gjør hva ? 16

Mailadr. Små barn med hørselstap – informasjon til foreldre ( God start ) ligger her: www.mamut.net/moller Her ligger disse dokumentene: www.statped.no/moller Veileder for opplæring av barn og unge med hørselshemming Hør mitt språk Enhetlig og helhetlig habilitering 17