Sjur Kasa, Høgskolen i Hedmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sjur Kasa, TIK-Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur/CICERO
Advertisements

Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
VESTEN.
Hva skjedde på klimatoppmøtet i Durban? Bård Lahn
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Klimaforhandlingene på rett spor? Innledning for Natur og Ungdom Bård Lahn,
Teknologi og samfunn Vedlegg 2 Næringsutvikling i M-K regionen grunnlag og muligheter.
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Norges olje- og gassvirksomhet
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Byggevareindustriens høstmøte Shippingklubben, 29. november 2012 Jan Tore Sanner, 1. nestleder i Høyre.
1 1 Veien mot lavutslippssamfunnet Klimapolitikk i et lite land.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
SNoW-modellen(e) - Statistics Norway World model(s)
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
CO 2 -håndtering – må det koste så mye og ta så lang tid? Et nasjonalt løft for klimavennlig prosessindustri.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Dag A. Høystad Energirådgiver.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
Naturvern i hundre år Samling for fylkes- og lokallag i Bodø
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EUs kvotehandelsystem - kan det kutte utslippene Ved Anders Haug Larsen Klimarådgiver i Norges Naturvernforbund.
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Østlandsforskning Eastern Norway Research Institute Regionalkompetanse Asgeir Skålholt Østlandsforskning
CCS i Norge. Den politiske historien.
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Torbjørn L. Knutsen Internasjonal politikk etter den kalde krigen: Nye konflikter, nye kriger?
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Tolv teser for en sosialt rettferdig klimapolitikk Asbjørn Wahl Fagforbundet / For velferdsstaten.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research - Oslo Centre of Research on Environmentally.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
+ Allianser i Europa: Muligheter og utfordringer Stig Erik Sørheim Actis.
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
Hva kan vi gjøre for å kutte norske utslipp? Nasjonale og lokale muligheter Sjur Kasa-CICERO-Senter for klimaforskning.
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Guri Bang, forskningsleder CICERO Litteraturhuset, 10 mai, 2017.
Fastlandsindustriens bidrag og muligheter til å nå klimamålene
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
EU og Polen i klimapolitikken: Hvem bestemmer over hvem?
Wenche Teigland,
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Utskrift av presentasjonen:

Sjur Kasa, Høgskolen i Hedmark Fossekraft, oljerigger og regnskog – om den norske klimapolitikkens paradokser Sjur Kasa, Høgskolen i Hedmark

Dette foredraget En kort oversikt over norsk klimapolitikk -fra tidlig «kuttentusiasme» til «kostnadseffektivitet» og videre til «snever teknologipolitikk» og «kvotekjøp» Hvorfor har det blitt sånn? - en spesiell energisituasjon og næringsstruktur (vannkraft, olje, elektro-kjemisk industri) - (fremdeles) sterke korporative koplinger mellom stat, arbeid, kapital (og regioner) i energinæringene - og sterk innflytelse fra handlingsfiendtlige økonomer Hva er konsekvensene? - svak mobilisering blant forbrukere, borgere og lokalsamfunn - svekkes mulighetene for et bredt sosiologisk engasjement? - kontrast til Sverige

Norsk klimapolitikk rundt 1990: Store ambisjoner! Slutten av 80-tallet: Ny miljøbølge 1989: Entusiasme! Stabiliseringsmålsettingen – stabilisering av utslippene av CO2 på 1990-nivå i 2000 1990/91: Virkemiddeloffensiv! – CO2-avgifter på mineralolje, bensin og utslipp fra sokkelen Husk på GRO!

Nye økonomiske virkemidler – avgifter og kvoter Ekspertbidrag (OECD, SSB) pekte på at CO2-avgifter kunne innføres uten store BNP-tap Kompatibelt med dreining mot næringsnøytralitet og tilbudssidepolitikk (Men merk: «kapitalismekritikerne» i Senterpartiet og SV var også for avgifter)

Men kostnadseffektivitet ble også et argument mot å gjøre noe hjemme… Generell økt oppmerksomhet rundt høye norske rensekostnader fra økonomene og FIN (olje og vannkraft) Unngå prosentvise kutt internasjonalt, få til «fleksible mekanismer» for gjennomføring av kutt der det er rimeligst

Hjemme var det uansett politisk vanskelig å gjøre noe som helst...

Overlappende næringspolitiske segmenter (Egeberg et al.) En allianse av fagforeninger (LO) og arbeidsgivere (PIL) i elektro-kjemisk industri - store utslipp fra kjemiske prosesser - koplet til staten i industripolitikken og det inntektspolitiske samarbeidet - kombinert med en særnorsk regionpolitikk Olje- og gassnæringen (særlig Hydro, Statoil) - koplet til staten i oljepolitikken - stadig økende utslipp fra sokkelen - ønsket å bygge gasskraftverk for industriekspansjon (Naturkraft, 1994)

Spede forsøk på hjemlige tiltak møtte derfor hard motstand Tidlige 90-tallet: Initiativ for en CO2-avgift også for industrien Men avgiftene truet sysselsetting i industrien og gasskraftplanene Forsøk på å ta litt større kutt hjemme gjennom avgiftsutvidelser strandet i 1992, 1996 og 1998 på motstand fra industrien og AP/FrP/Høyre Forsøk på en internasjonal CO2-avgift strandet i 1995, og Norge fikk aksept for «kutt ute» i Kyoto-avtalen (1997)

Men – samtidig ble klimasaken uventet politisert: Gasskraftsaken Fellesaksjonen mot gasskraftverk 1997, trusler om sivil ulydighet, men også regionale konflikter (hvem skulle få gasskraftverk?) samt krangel mellom utbyggerne (Hydro lanserte utslippsfritt gasskraftverk i 1998 mot Naturkrafts vilje)

1996-2001: Økende desperasjon og et ”policy-vindu” for ”fixes” CCS (karbonfangst og –lagring) ble promotert som mulighet av SINTEF og Bellona (Sleipner) Jagland introduserte CCS på LO-Kongressen i 1996 «Bondevik I» (1997-2000) la etter nøling opp til storsatsing på CCS Men Bondevik måtte gå fordi han nektet å gi klarsignal for gasskraftverk uten CO2-rensing i 2000 Gasskraftsaken vokste imidlertid og begynte å splitte industrinettverkene: Særlig LO og AP

Henriksen-utvalget: Et korporativt kompromiss Nedsatt av Samarbeidskomiteen LO/AP i 2000 for å utrede innenlands bruk av gass i Norge Besto av både gasskraftmotstandere og industriinteresser «Ta gassen i bruk» 2001– utvid innenlands bruk fra 1 til 10%, bygg rørledninger, elektrifiser sokkelen, støtt CCS Et slags miljøpolitisk «kombioppgjør….»

F&U på CCS substitutt for hjemlige utslippskutt GASSNOVA (2004) Store forskningssatsinger: Norge som CCS-leder (2005) Også: Videre satsing på «ren» gassbasert industri (Gassmaks) Mongstad («Månelandingen») Trosset Bendiksen-utvalgets anbefaling fra 2001, som pekte på at gasskraft ville bli dyrt og komplisert

Kommer i kombinasjon med kvotekjøp og tiltak utenlands Fra 2008 – Norge del av det europeiske kvotesystemet (ETS) Men hittil få norske bedrifter og lave kvotepriser Og en snodig regnskogssatsing Klimaforlikene 2008, 2012, krever store kutt i 2020 (20% i forhold til forventninger), 2/3 innenlands Men beskjedne virkemidler (litt til jernbane, kollektivtrafikk, kutt i oljefyring)

En demobiliserende klimapolitikk 1) Bilegger konflikter mellom miljøinteresser og interesser knyttet til industri, gass og olje 2) (Men: Teknologiutvikling er trege saker – «Månelandingen» uteblir) 3) Ensidig satsing på kvotekjøp og CCS fortrenger og avtematiserer andre typer tiltak (forbruk, lokal klimapolitikk) 4) Da blir det kvotekjøp og regnskogssatsing som blir «vår» klimapolitikk (jfr. «Klimaforliket», 2008)

Hvorfor ble det sånn? Kutt i de store utslippskildene olje og tungindustri er kostbare og politisk vanskelige å gjennomføre på grunn av sterke allianser mellom arbeid og kapital (og regioner) Økonomenes bud om at det er dyrt å handle hjemme bidrar til å demobilisere resten av samfunnet I tillegg: Norge er det eneste landet i Europa der energisikkerhet ikke er noe klimamotiv Vanskelig å bryte med føringene fra dette i klimapolitikken

Sverige – så nær, men så forskjellig Helt annen energisituasjon (sammen med DK verdens mest oljeavhengige land i 1973) Klimapolitikken har hatt synergi med arbeid (bioenergiproduksjon), velferd (styrke kommunene) og regional utvikling («Det goda livet») ”Gröna folkhemmet”, omfattende synergier mellom sysselsetting, velferd, regional utvikling og innovasjon En bredere nasjonal klimapolitikk har også virket mobiliserende, mye sterkere mobilisering av f.eks. forbrukere

Og sosiologene? Kan det være slik at en særdeles bred innenlands klimapolitikk også har ført til at svenske (og danske) miljøsosiologer har mer å studere? Er den eksplisitte koplingen til velferdsstaten en faktor som bidrar? Det er i hvert fall mange flere miljøsosiologer i Sverige…

Tre varige karakteristika ved norsk klimapolitikk Norge som internasjonal pådriver For å sikre kostnadseffektivitet (internasjonalt) Av hensyn til industrien og oljenæringen (nasjonalt)