Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Anbud Nittedal 2015 Rutetilbudet.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Skredsikring fra 2010 til nå
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Nasjonal transportplan
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Utdanning Lister En presentasjon.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012

Stor-Oslo Nord •Har en betydelig befolkningsvekst og vil ta større deler av den kommende veksten i Osloregionen •Knytter sammen øst og vest, nord og sør •Har høy trafikk til, fra og gjennom Oslo •Er et felles initiativ fra kommunene langs Gjøvikbanen og Rv4. •Står sammen om krav om snarlig utbedring av transportåren •Går for første gang sammen for å vise felles vilje for felles mål

Vi ønsker å korte ned reisetiden til og fra Oslo

Hva vet vi? •Tog er viktigst for persontransporten. Vei er viktigst for gods og næring •For regionen er tog og vei like viktig. Noen er avhengig av å benytte bil, mens mange ville velge tog dersom toget gikk oftere og brukte kortere tid. •Strekningen mellom Nittedal og Oslo har den dårligste konkurranseflaten mot bil, noe som i stor grad skyldes frekvensen på toget. •Flere avganger vil gi en vesentlig forbedring i tilbudet og gjøre toget mer attraktivt å reise med. •Veien ut og inn av Oslo sentrum en flaskehals, forsinkelser forplanter seg i regionen. •Banen inn av Oslo S er en flaskehals, lav kapasitet gir færre tog •Økt satsing på samferdsel i regionen vil støtte og løfte lokalt næringsliv •Bedre samferdsel vil øke mobilitet av arbeidskraft og av kompetanse

Hva vet vi? Rv4: •Har et veldokumentert transportbehov. Veldokumentert behov for utbedringer. •Standarden er lavere enn andre riksveier. Mye trafikk og høy miljøbelastning krever tiltak. •Flere prosjekter må gjennomføres for å sikre en god trafikkavvikling. Årsdøgntrafikken på deler av strekningen er på høyde med de mest trafikkerte riksvegene •Betydelige sikkerhetsutfordringer sammenlignet med nasjonale målsettinger og andre strekninger med tilsvarende trafikk •Enighet om trasevalg for hele strekningen på Hadeland. Utbygging over Hadeland vil bedre trafikkavvikling Gjøvikbanen: •Gjøvikbanen er et viktig bindemiddel i regionen og en viktig del av transportsystemet •Markedsandelen er totalt ca 25 % og opp mot 50 % på arbeidsreiser Hadeland-Oslo. •Kapasitet for godstransport over Roa til Bergen er viktig for å avlaste Oslo-tunellen •Anbudet på Gjøvikbanen skal fornyes i •Tidligere forpliktelser fra samferdselsstatsråder (31 min kortere reisetid – senest gjentatt av Kleppa i 2010) •Passasjergrunnlag av både pendlere og fritidsreisende på Gjøvikbanen. •Geografisk del av IC-området

Hva vil vi? Vi ønsker å korte ned reisetiden til og fra Oslo: 1.For å ivareta og utvike regionen som et attraktivt bosted med et attraktivt arbeidsmarked –Øke mobilitet og kommunikasjon i regionen –Understøtte videre utvikling av arbeidsplasser, næringsvirksomhet og boligområder –Avlaste inn- og utfartsårene i hovedstadsområdet og redusere avstand – i tid og opplevelse 2. For å møte et økende transportbehov som følge av vekst, samspill og utvikling –Understøtte knutepunkt, pendlere, næringsliv, befolkningsvekst og tilstøtende områder øst, nord og vest for regionen –Nye transportløsninger som svarer til våre høye ambisjoner om videre utvikling og vekst 3. For å ivareta nasjonale hensyn og prioriteringer –Representere en del av løsningen på veksten i hovedstadsområdet

Hva trenger vi? •Vi må investere i en standard på Rv-4 som er i tråd med behovene som hovedfartsåre og hovedvei i regionen  Gjennomføring av fire felts vei over Hadeland  Oppgradering av strekningen Gjøvik-Mjøsbrua  Løse trafikkutfordringene i Nittedal  Invitere til dialog med Oslo og Akershus om Fossumdiagonalen og for en løsning som kanaliserer tungtransport utenom Oslo/Sinsen •Vi må få et prinsippvedtak om Nittedalsbanen og en fremtidig forbindelse av Gjøvikbanen og Dovrebanen  For å redusere reisetiden til Gjøvik  For å øke antall avganger fra Jaren  For å starte arbeidet med en fremtidig tilknytning til Dovrebanen

Hva må skje? NTP må inneholde prinsippvedtak og konkrete planer for utvikling av Gjøvikbanen og Rv4  En omtale av transportårens betydning - og behov for flere ressurser  En betydelig del av rammen innenfor transportkorridoren Oslo-Trondheim settes av til Gjøvikbanen og Rv4

Hva må skje: Gjøvikbanen  Gjøvikbanen rustes opp til en standard som reduserer reisetid og øker antall mulige avganger  Nødvendige avklaringer for ny trase ut av Oslo (klar til 2017)  Utredning om sammenkobling av Gjøvikbanen og Dovrebanen Hva må skje: Rv4  En samtidig utbygging av Rv4 prosjektene over Hadeland (klar til 2017)  Løse trafikkutfordringene i Nittedal  Utredning av strekningen Gjøvik-Mjøsbrua  Avklaring om ny innfasing av Rv4 fra Gjelleråsen til Oslo (innen 2015)

Stor-Oslo Nord er i vekst og det planlegges for mer. Det haster med investeringer i Gjøvikbanen og Rv-4 for en bærekraftig transport i hovedstadsområdet. Å satse på bane og vei vil gi større verdiskaping og bedre livskvalitet i hele regionen.

Resten av programmet •Transportbehov for et teknologibasert næringsliv ved Ottar Henriksen, prosjektdirektør SINTEF Raufoss Manufacturing AS og styreleder NHO Innlandet •Veien inn og ut av Oslo ved Hilde Thorkildsen, ordfører i Nittedal •Satse kollektivt ved Emil Eike, direktør i NSB Gjøvikbanen •Intervjuer på perrongen