Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
HVOR MYE TJENER EN TØMRER ?
Endringsstyring Change Management.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Forventninger til undervisningsstøtte ved ISM Oppstartsseminar Ragnar Hotvedt.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000

Teknologi og forskningslære
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Arbeidsmiljø ved levetidsforlengelser Praktiske erfaringer
eksempler på HMS-faktorer:
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Grunnleggende testteori
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Risikostyringsprosessen
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
”Byggevare 2008” Dokumentasjon av produktegenskaper til fabrikkfremstilte bygningselementer og moduler Trond Ramstad SINTEF Byggforsk.
Internkontroll i norske kommuner
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Bioingeniørutdanning
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
…når resultater betyr noe
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon Kort presentasjon for studieveiledere V 09
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Studiespesialisering - valg av programfag for 2013/ Januar 2013.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være skadefri Med alle menes Myndigheter,
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Fysikk 1 eller Biologi 2 Realfaglig matematikk R1 Kjemi 1 Internasjonal engelsk eller historie og filosofi 1.
Et felles løft fra alle parter. Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Visjon, virksomhetside og verdier
Helse miljø og sikkerhet
VALGRETNINGER VG3 SKOLEÅRET
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Informasjon om fagvalg til Vg2
Utskrift av presentasjonen:

Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg. Sonja Vika. Prosjektleder Solid Vedlikehold AS.

Administrasjon Drift

Administrasjon vs Drift: Kontrakt Kvalitet Fremdrift

Ansvar for kompetanse: Ledelsesansvar. Bas Operatør Formann Bas Prosjektleder Formann Driftsleder Prosjektleder Adm. Dir. Driftsleder Human Resources

Ressurser Tid / Økonomi Ansvar for kompetanseheving: Kunde? Verdsette kompetanse: Human Capital

Arbeidskraft mer enn produksjonstimer? Utenlandsk arbeidskraft: Nødvendighet. Lik lønn – like krav. Sosial kompetanse.

Læring Formell kompetanse: Status for yrket. Lønn. Praktisk kompetanse: Erfaring. Trygghet i yrke.

Bergen Tekniske Fagskole Maskinteknikk med ISO-fag http://www.tekniken.no/default.aspx?pageId=24

Bergen Tekniske Fagskole Maskinteknikk med ISO-fag Modul 1 Kommunikasjonsfag: Norsk og engelsk Studenten skal kommunisere skriftlig og muntlig på en hensiktsmessig måte, på norsk og engelsk. Faget skal legge grunnlaget for bevisste holdninger til andre kulturer. Modul 2 Realfag: Matematikk og fysikk Studenten skal tilegne seg kunnskaper i grunnleggende emner innen matematikk og fysikk, og få innsikt i anvendelsen av matematikk og fysikk innenfor tekniske fagområder. Modul 3 Økonomiske og administre fag: Organisasjon og ledelse - Økonomistyring - Markedsføringsledelse Studenten skal kunne identifisere et problem, analysere dets årsaker og virkninger for å bruke dette til å utvikle forretningsplaner og strategisk arbeid i en bedrift samt valg av bedriftens markedsføring. Modul 4 Grunnlagsfag: Teknisk dokumentasjon - Teknisk tegning - 3D-modellering Studenten skal kunne utarbeide tekniske tegninger for sin bransje, i henhold til aktuelle standarder ved hjelp av DAK programmet AutoCAD. De skal også opparbeide grunnleggende ferdigheter i 3D modellering med dataprogrammet Inventor.

Bergen Tekniske Fagskole Maskinteknikk med ISO-fag Modul 5 Teknologi: Mekanikk m/fordypning - Materiallære m/fordypning - Kjemi og miljø Studenten skal kunne beregne og dimensjonere konstruksjoner og sammenføyninger, samt kunne redegjøre for aktuelle materialer i konstruksjoner og produkter. Faget gir en grunnleggende kompetanse innen materiallære, mekanikk, kjemi og miljø, med fokus på emner som er relevante for isolering, overflate og stillas. Faget gir en innføring i ISO-14000-serien og andre aktuelle krav og standarder, og tar opp problemstillinger i forhold til miljøpåvirkning, utslipp til ytre miljø, miljøtilpasning av produkter.   Modul 6 Isolering: Tilvirkningsteknikk - Isolasjonslære - Isolasjonsberegninger Studenten skal kunne planlegge, dimensjonere, kalkulere og kontrollere isolering for landbasert industri, prosessanlegg og offshoreinstallasjoner. Studenten skal kunne tilegne seg kunnskaper om ulike isolasjonsklasser, tilvirkningsteknikker, isolerings- og kapslingsmaterialer, utstyr og prosesser for faget. Studiet inkluderer også grunnleggende innføring i isoleringsevne, varmeledning, varmestrøm og andre begreper relevant for faget. Modul 7 Stillas: Konstruksjonsteknikk - Stillasteknikk/Stillasberegninger - Sikkerhet i høyden Studenten skal kunne planlegge, dimensjonere og kontrollere stillas - og andre tilkomstmetoder - for sikkert og effektivt arbeid i høyden. Undervisningen skal gi grunnleggende kunnskap om industriklatring som metode. Studenten skal tilegne seg kunnskaper om ulike metoder, utstyr og prosesser som benyttes innenfor stillas og tilkomst. Studenten skal tilegne seg grunnleggende kompetanse om rigging og tildekking.  

Bergen Tekniske Fagskole Maskinteknikk med ISO-fag Modul 8 Overflatebehandling: Korrosjon - Overflatebehandling Studenten skal kunne planlegge, beregne og kontrollere overflatebehandling for nybygg, modifikasjonsprosjekter og vedlikehold. Studiet gir en grundig innføring i ulike påføringsteknikker, forbehandlingsmetoder, malingstyper, utstyr og prosesser som benyttes. Studenten skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om korrosjonsmekanismer og korrosjonsteori.   Modul 9 Inspeksjon og kvalitet: Korrosjon - Overflatebehandling - Standarder og spesifikasjoner - Kvalitetskontroll - Kvalitetsledelse - Prosjektadministrasjon Studenten skal kunne foreta en systematisk gjennomgang av aktuelle kravelementer og relatere disse til praktisk gjennomføring. Studenten skal ha inngående kjennskap til aktuelle inspeksjonsmetoder og aktuelt utstyr, og skal også kunne utføre kvalitetsmplinger og vurdere resultater og funn, samt kjenne til grunnprinsippene for inspeksjonsrapportering. Kunne utarbeide prosessbeskrivelser og prosedyrer, planlegge og gjennomføre korrigerende og kvalitetsforbedrende tiltak, og kjenne til hovedprinsippene for kvalitetsrevisjon. Modul 10 Helse- Miljø og Sikkerhet: HMS - Ledelse - Krav og standarder - Ergonomi - Risikostyring - Verneutstyr Studenten skal ha inngående kjennskap til myndighetskrav og andre reguleringer som er aktuelle for ISO-fagene. Kunne planlegge og iverksette tiltak for å kartlegge risiko og forebygge ulykker, skader og hendelser. Studenten skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om typiske helse-, miljø- og sikkerhetsmessige problemstillinger, relatert til blant annet verneutstyr, ergonomi og belastningsskader. Modul 11 Hovedprosjekt: Norsk hovedprosjekt - Prosjektarbeid Studenten skal tilegne seg kompetanse og kunnskaper om prosjektarbeid og utføre dette. Gjøre bruk av god norsk skriftlig og muntlig fremstilling.  

Selvdisiplin Selvtillit YDMYKHET

Dalsfjordbroen

Dalsfjordbroen

Dalsfjordbroen

Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg. Sonja Vika. Prosjektleder Solid Vedlikehold AS.