Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Advertisements

Utarbeidet for: Gjensidige forsikring ASA Utarbeidet av: Direktør Erik Dalen Dato: 14. mai 2012 Gjensidiges samfunnsundersøkelse 2012.
© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
1 p.nr / juni 2009 : e-ID for offentlige tjenester markedsundersøkelse Holdninger til elektronisk ID vs. offentlige tjenester på internett utarbeidet.
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
1 November 2004 Rapport Spørreundersøkelse om psykisk helsetjeneste og behandlingsmetoder.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Rapport av markedsundersøkelse
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Innhold Prosjektinformasjon 2 Sammendrag 4
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Om Norsk Finansbarometer 2010
Siste forelesning er i morgen!
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Bistandsmidler og utvikling Gjennomført for: Redd Barna Gjennomført av: Ipsos MMI Dato: 4. november 2013.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Høye lederambisjoner blant Econas medlemmer Econa Arbeidsmarkedsbarometer Ønske om å bli leder i fremtiden % %
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til helseforsikring
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Kvinner i Befolkningen - erfaringer med netthets juni 2018 Amnesty International 6. juli 2018.
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’ Rapport fra MMI v/Torunn Sirevaag Februar 2004

Prosjektinformasjon Formål: Kartlegge den norske befolknings holdninger til forsøpling Målgruppe/ utvalg: Den norske befolkning 15 år og eldre Tidsperiode (feltarbeid): 17. – 20. Februar 2004 Datainnsamlingsmetode: Telefonomnibus Antall intervju: 1001 Veiemetode: dataene er veid på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk Tolkning av tabellverket: Resultatene som fremkommer i tabellverket er gjengitt i prosentandeler. Feilmarginer/ signifikanstester: Totaltall fra undersøkelsen er beheftet med feilmarginer på +/- 1,4 - 3,2 prosentpoeng. Feilmarginer for resultater brutt ned på undergrupper er noe større. En mer utførlig redegjørelse for feilmarginer/ signifikanstester er vedlagt sammen med tabellverket. Offentliggjøring: Resultater fra undersøkelsen kan kun offentliggjøres i samråd med MMI. Oppdragsgiver: ”Hold Norge rent” Kontaktperson hos oppdragsgiver: Dag Endal Prosjektansvarlig hos MMI: Torunn Sirevaag Prosjektnummer: 72091

Om rapporten I denne rapporten presenteres totaltallene grafisk. Der det er signifikante forskjeller mellom undergrupper kommenteres dette. I tillegg til rapporten er det tabeller det samtlige spørsmål som er brutt ned på kjønn, alder, inntekt, utdannelse og bosted Benyttelse av innsamling av papir, drikkekartonger eller annen papp, om man kaster søppel og om man har deltatt i ryddeaksjon det siste året Ønsker du mer informasjon om undersøkelse, så ta kontakt med Torunn Sirevaag i MMI på 22 95 47 00.

Hold Norge Rent er et informativt begrep Begrepet ”Hold Norge Rent” skaper gode assosiasjoner til kampanjens mandat Nordmenn flest forbinder “Hold Norge rent” med det å ikke kaste søppel 6 av 10 sier at de kjenner til eller har hørt om kampanjen ”Hold Norge rent” Nordmenn vil gjerne ha det rent rundt seg og legger ikke nødvendigvis ansvaret på det offentlige Nordmenn får dårlig samvittighet når de kaster søppel i naturen eller på gaten Nesten halvparten opplever at forsøplingen har økt de seneste årene Her finner vi både aldersforskjeller og kjønnsforskjeller – de eldre mener i størst grad at forsøplingen har økt, og det sammen gjelder kvinner I Oslo finner vi lavest andel som opplever at forsøplingen er redusert de senere årene

Barrierene for å kaste fra seg søppel er lavest i by og tettbygd strøk Selv om veldig få innrømmer å kaste fra seg søppel, ser vi likevel en tendens til ulike barrierer for å gjøre dette ut fra sted: 7% innrømmer at de gjør dette ofte eller en gang i blant i by eller tettbygde strøk 5% på rasteplasser, langs landeveien 2% på offentlige friluftsområder 2% ute i naturen Den viktigste årsaken til at man kaster fra seg søppel er at det ikke er en søppeldunk i nærheten Hele 50% sier at de gir beskjed dersom de ser personer som kaster fra seg søppel Det er helst de eldre, de med høy utdannelse og høy inntekt som oppgir at de sier i fra dersom de ser noen som kaster fra seg søppel 8 av 10 sier at de ofte eller av og til plukker opp søppel som andre har kastet fra seg

Nordmenn flest forbinder “Hold Norge rent” med det å ikke kaste søppel

6 av 10 sier at de kjenner til eller har hørt om kampanjen ”Hold Norge rent” Følgende grupper sier i større grad enn de øvrige at de kjenner til kampanjen: Personer over 40 år Personer med høyere utdannelse Personer bosatt i Nord-Norge Personer som benytter innsamling av papir/aviser, drikkekartonger eller annen papp Personer som sier at de aldri kaster søppel

Nordmenn får dårlig samvittighet når de kaster søppel i naturen eller på gaten Kvinner er i større grad enn menn ”helt enige” i de ulike påstandene om forsøpling. Personer bosatt på Østlandet (utenom Oslo) er i større grad enn de øvrige ”helt enige” i at de får dårlig samvittighet når de kaster søppel.

Det er ikke mange som innrømmer at de kaster søppel – men 7% innrømmer at de gjør dette ofte eller en gang i blant i by eller tettbygde strøk Personer i alderen 15-24 år sier i større grad enn de eldre at de forsøpler i by, på rasteplasser og ute i naturen. I tillegg ser vi at kvinner i større grad enn menn sier at de aldri forsøpler – på samtlige steder. MMI opplever ofte at mange ikke vil innrømme slike ting som ikke er ”politisk korrekte”, og man må derfor anta at den reelle andelen som kaster fra seg søppel er høyere enn hva denne undersøkelsen viser

Den viktigste årsaken til at man kastet søppel var at det ikke var en søppeldunk i nærheten Argumentet om manglende søppeldunk er mest brukt av de yngste, samt de som bor i Oslo

Nesten halvparten opplever at forsøplingen har økt de seneste årene Personer over 40 år opplever i større grad enn de øvrige at forsøplingen har økt de seneste årene. Det samme gjelder de som benytter innsamling av papir/aviser.

Hele 50% sier at de gir beskjed dersom de ser personer som kaster fra seg søppel Følgende sier i større grad enn de øvrige at de gir beskjed dersom de ser personer som kaster fra seg søppel: De i alderen 40-59 år De med høy inntekt De med høy utdannelse De bosatt på Østlandet (utenom Oslo) og i Nord-Norge De som aldri kaster søppel selv De som har deltatt på ryddeaksjon det siste året Her kan vi nok regne med at noen oppgir det de føler at de burde ha gjort, like mye som faktisk adferd

4 av 10 sier at de har deltatt i en ryddeaksjon i løpet av det siste året Følgende sier i større grad enn de øvrige at de har deltatt i en ryddeaksjon: Menn De i alderen 15-24 år og 40-59 år De med høy inntekt De bosatt i Oslo

8 av 10 sier at de ofte eller av og til plukker opp søppel som andre har kastet fra seg Personer over 60 år sier i større grad enn de øvrige at de ofte plukker opp søppel etter andre.

Tolkning av tabellverket Tabellverket som medfølger, presenterer svarfordelingene i prosent. Tabellhodene viser antall intervju de respektive prosentberegningene bygger på. Det bør utvises forsiktighet i tolkningen av resultater fra undergrupper med mindre enn 25-30 intervjuer.   På neste side følger en nærmere beskrivelse av feilmarginer, signifikanstester samt en feilmargintabell. Ved hjelp av feilmargintabellen vil man kunne finne de aktuelle feilmarginer for enkeltresultater.

Feilmarginer/ signifikanstester Alle resultater som presenteres i denne rapporten er beheftet med en viss statistisk usikkerhet som skyldes at vi har kun observert et utvalg av enheter, og ikke hele populasjonen. Denne usikkerheten kan imidlertid beregnes. Generelt i denne undersøkelsen gjelder at tall i totalkolonnen er beheftet med en feilmargin på +/- 1,4-3,3 prosentpoeng. Feilmarginene for tall i undergrupper er større. Signifikante forskjeller mellom undergrupper (lest vannrett) fremkommer i tabellverket som sorte og hvite piler (tilsvarer henholdsvis “signifikant større enn” og “signifikant mindre enn”). Til grunn for disse signifikansbetraktningene ligger en kji-kvadrat uavhengighetstest   Tabellen nedenfor angir tilnærmede anslag for feilmarginene ved ulike resultater. Mer eksakte anslag krever imidlertid omfattende spesialberegninger i hvert enkelt tilfelle – noe som ikke kan fremstilles i tabellform. De eksakte feilmarginene kan være både større og mindre enn dem som er angitt i tabellen. De tabulerte verdiene vil som regel gi en god indikasjon på pålitelighetsnivået til de enkelte resultater.

Feilmarginer ved rent lotterisk utvalg

Prosentresultatet pluss/minus feilmarginen i tabellen angir et såkalt 95% konfidensintervall som er slik at vi med 95% sikkerhet kan si at det dekker det sanne resultat (forutsatt at målefeil og systematiske feil ikke forekommer).   Eksempel Man har stilt et spørsmål med to svaralternativer: “Ja” og “nei”. I tabellen finner vi at 20% har svart “ja” på spørsmålet, mens 80% har svart “nei”. Er undersøkelsen basert på et utvalg på 1000 intervju, vil feilmarginen i dette tilfellet være +/- 2.5 prosentpoeng . I praksis vil dette si at det reelle “ja”-svar i populasjonen vil (med 95% sikkerhet) ligge et sted mellom 17.5% og 22.5%.