Vardø sjøtrafikksentral

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
ADR/RID Nytt 2011: Begrenset mengde
Disponering av betongavfall
Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Fotballen.eu Her følger en detaljert oversikt over muligheter for annonsering på fotballen.eu Du får også oversikt over statistikk samt historikk.
Ketil Krogstad, avdelingsdirektør
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Vi leverer framtidens energiløsninger
Maritim Aa-registrering – presentasjon og praksis
Miljøfarlige stoffer i ADR 2011
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Risiko for oljesøl fra skip i nordområdene
Sammenligning av to kilder for registrering av narkotikadødsfall i Norge, Dødsårsaksregisteret (DÅR) og politiet, Anders Bryhni og Ellen Amundsen,
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Farlig avfall - nasjonale og globale utfordringer Statssekretær Heidi Sørensen Farlig Avfall 2008,
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
Om Norsk Finansbarometer 2014
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
SEK Figur 1. Effektive valutakurser 1990=100 NOK GBP NZD Kilde: EcoWin.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Havrettskonvensjonen og reglene i EU og Norge som grunnlag for strafforfølgning av miljøforbrytelser i skipsfart Alla Pozdnakova, post doc Nordisk institutt.
Sjøsikkerhet og oljevernberedskap i Nord-Norge Norwegian Ministry of Fisheries ”Norsk – Russisk samarbeid innen sjøsikkerhet og oljevern” Ekspedisjonssjef.
1 Doknavn - 15/07/2014 Internettbaserte AIS tjenester AIS 2010 Kjell Røang Christian Michelsen Research AS (CMR)
DIS-Norge og DIS-Finnmark Årsmøte i DIS-Finnmark 2006 Hammerfest 4. mars 2006 Vidar Øverlie DIS-Norge
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
NIFS’ sjøsikkerhetsprosjekt januar 2008
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
NIFS’ Sjøsikkerhetsprosjekt Lysebu 28. – ”Skipssikkerhet i nordområdene- Noe prinsipielt nytt eller mer av det samme? Gaute Sivertsen Underdirektør.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Sikker seilas Rent miljø Fra vei til sjø Livskraftige kystsamfunn Kvalitet i alle ledd Alltid tilstede.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Fossilt brensel. Anvendelse
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Sjørettsforeningens seminar om internasjonal gjeldsforfølgning
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
Ny likepersonsordning
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
MAI 2013 Hur säkerstaller vi drift och skötsel av minireningsverk? 1 Seminar – Uddevalla mai 2013 Avviksbehandling Erik Johannessen, Ph.D.,
Advokat Brynjar Østgård Norsk Havneforenings fagseminar 14. april 2015.
Sjøsikkerhet og oljevernberedskap – samarbeid om felles utfordringer Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen København, 15.mars 2005.
Fritidsbåter Hva gjør Kystverket?
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
KOSTRA arbeidsgruppe Data gjennom året
HMS-kort i Byggenæringen
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
Norden som foregangsregion
EDAG og a-ordningen Besøk Universitetet i Bergen Britt Visedo - Bluegarden 12. Mai 2014.
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Utskrift av presentasjonen:

Vardø sjøtrafikksentral Dato frigitt: 2014-03-11 Vardø sjøtrafikksentral NOR VTS Petroleumstransporter til/fra russiske havner i nord, fra Melkøya og til Sarnesfjorden Januar 2014

Vardø sjøtrafikksentral Innledning Vardø sjøtrafikksentral har i januar registrert 132 risikofartøy til/fra russiske havner i nord. Av disse førte 20 skip risikolast med en total befraktning på 834 522 MT oljeprodukter. Oppgitte mengde oljeprodukter baserer seg på de data som fartøyene er pålagt å innrapportere i henhold til Barents SRS. Barents SRS ble innført 01.juni 2013 og er et pålagt rapporteringssystem som gjelder innenfor norsk- og russisk rapporteringspliktigområde. Innenfor området er følgende pålagt å rapportere; tankskip, fartøy med farlig eller forurensende last, fartøy som har slep og der avstanden fra det slepende fartøys akterende til akterenden av slepet er større enn 200 meter, fartøy som ikke er under kommando eller som har begrenset evne til å manøvrere, samt øvrige fartøy på 5000 brutto tonn eller mer. Avvik i forhold til utskipingshavn og rapportert avgangshavn forekommer. I forhold til Barents SRS er ikke avgangshavn rapporteringspliktig. Disse opplysningene framskaffes manuelt ved Vardø sjøtrafikksentral. Videre er det mange fartøy som rapporterer seilas fra Murmansk selv om de kommer fra eksempelvis Vitino og kun har et kort stopp i Murmansk. Det har imidlertid ingen betydning for den totale mengden oljeprodukter i transitt, men antall seilaser og mengden pr utskipingshavn kan bli feil. Ut fra de registreringer som er gjort i januar, rapporterte alle tankfartøyene og andre ”risikofartøy” som seilte i transitt til/fra havner i Nord-Russland. Imidlertid kan teknikken ha sviktet oss uten at det har blitt registrert. Oljetransporter langs kysten i nord, januar 2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Oljeomlasting Det ble ikke foretatt omlasting av oljeprodukter ved skip til skip- operasjoner (STS) i løpet av de to foregående år. I januar 2014 ble det imidlertid gjennomført sju STS- operasjoner, alle i omlastningsområdet i Sarnesfjorden i Nordkapp kommune. STS- operasjoner i dette området vil skje rutinemessig i en periode og Vardø sjøtrafikksentral velger å presentere antall fartøy som seiler fra Russland med oljelast til omlasting i Sarnesfjorden så lenge aktiviteten pågår. Mengden oljeprodukter som omlastes inngår i den samlede mengden som presenteres i statistikken. Radioaktivt materiale I januar fulgte Vardø sjøtrafikksentral seilaset til en atomisbryter i transitt, mens den seilte i norsk økonomisk sone. Isbryteren seilte fra Murmansk til St. Petersburg. Videre seilte ett fartøy med radioaktivt materiale som internasjonalt seilas og ett skip ble sjekket i henhold til våre prosedyrer da det tidligere har fraktet radioaktivt materiale. Bunkers I en periode framover vil Vardø sjøtrafikksentral registrere bunkers på de risikofartøyene som omfattes av denne statistikken. Man kategoriserer bunkers i to kategorier, heavy fuel oil (HFO) og marine diesel oil (MDO). I januar ble det registrerte 162 035 MT bunkers, hvor av 145 456 MT var HFO og 16 579 var MDO. Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Definisjoner Ved utarbeidelse av våre statistikker benytter vi følgende definisjoner: ▪Transittseilaser: Alle seilaser som har både avgangshavn og ankomsthavn utenfor Norge. ▪ Internasjonale seilaser: Alle seilaser som går mellom en norsk havn og en utenlandsk havn. ▪ Nasjonale seilaser: Alle seilaser som går mellom norske havner. ▪ Risikofartøy: Alle tankfartøy og fartøyer som fører farlig og/eller forurensende last, alle fartøyer over 5000 BT (lengde ca 130m) samt fartøyer som fører radioaktivt materiale. ▪ Risikolast: Last oppført i den internasjonale koden for transport av farlig last til sjøs (IMDG- koden). Produkter som oppført i kapittel 17 i den internasjonale kjemikaliekoden for bygging og utrustning av skip som fører skadelige kjemikalier i bulk (IBC-koden). Produkter som oppført i kapittel 19 i den internasjonale koden for bygging og utrustning av skip som fører flytende gasser i bulk (IGC-koden). Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Oljer som definert i den internasjonale konvensjonen om hindring av forurensning fra skip (MARPOL) Annex 1. Skadelige flytende stoffer i bulk som definert i MARPOL Annex 2. Skadelige, forurensende stoffer i pakket form som definert i MARPOL Annex 3. Radioaktive stoffer som definert i den internasjonale koden for sikker transport av bestrålt nukleært brensel, plutonium og sterkt radioaktivt avfall i beholdere (INF-koden). Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Kart over ”Barents SRS” sitt virkeområde med nærmere angivelse av det norske ansvars- og rapporteringsområdet Vardø sjøtrafikksentral

Havner i Nord-Russland Vardø sjøtrafikksentral Arkhangelsk Dudinka Murmansk Vitino Kandalaksha Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Antall seilaser for ”risk-fartøyer” til/fra russiske havner i nord Fra og med: 01.01.2012 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Antall fartøyer med petroleumslast langs kysten i nord Fra og med: 01.01.2012 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Transport av petroleumsprodukter langs kysten i nord, lastemengde i tonn Fra og med: 01.01.2012 Til og med: 31.01.2014   Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Petroleumsprodukter pr fartøy i transitt i nord, gjennomsnittlig lastemengde i tonn Fra og med: 01.01.2012 Til og med :31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Total befraktning av petroleumsprodukter i transitt i nord Antall transporter fra og med: 01.01.2012 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Total befraktning av petroleumsprodukter i transitt i nord, befraktet mengde i tonn Fra og med: 01.01.2012 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Fordeling av UN-nummer på type last NOR VTS benytter følgende fordeling av UN-nummer for denne statistikken: Type last UN nummer Merknad Råolje 1267 Tungolje/residual olje 3256, 3257, 1999 Petroleumsdestillater 1202, 1203, 1223, 1268, 1334, 1863 Gasskondensat/LNG/LPG 1011,1065, 1078, 1965, 1971, 1972, 1978, 1075 Andre oljeprodukter 2304, 3229, 3475, 3494 Radioaktivt materiell 2910-2918 og 3321-3333 Diverse 1114, 1201, 1272, 1230, 1237, 1992, 1993, 3082, 3295 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Type last fordelt på antall tankfartøyer i transitt til/fra russiske havner i nord Fra og med: 01.01.2014 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Total mengde fordelt på type last i transitt til/fra russiske havner i nord, januar 2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Antall transporter av petroleumsprodukter til/fra russiske havner i nord - avgangshavner Fra og med: 01.01.2014 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Antall transporter av petroleumsprodukter til/fra russiske havner i nord - destinasjoner Fra og med: 01.01.2014 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Analyse av fartøyer Generelt Informasjonen i analysen er hentet fra fartøyene selv og fra åpne kilder som Lloyds Ship Register og Sea-Web.com. Trafikksentralen i Vardø sitt operatørstøttesystem (OSS) er brukt som registreringsverktøy og verktøy for å utarbeide grunnlaget for statistikken. Generelt kan man si at det er relativt nye fartøyer som har forestått oljetransporter i nord i perioden. Kun ett av fartøyene er eldre enn 14 år. Videre ble det ikke registrert noen tankfartøy med enkelt skrog i perioden. Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Antall transporter av petroleumsprodukter til/fra russiske havner i nord – flaggstater Fra og med: 01.01.2014 Til og med: 31.01.2014 DIS: Dansk int. skipsreg. NIS: Norsk int. skipsreg. LIB: Liberia SNG: Singapore MTA: Malta MAI: Marshall Islands ITL: Italia BAH: Bahamas IOM: Island of Man NCY: Kypros NTH: Nederland GEU: Tyskland GBI: Storbritannia Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Antall transporter av petroleumsprodukter til/fra russiske havner i nord, fordelt etter fartøyenes alder Fra og med: 01.01.2014 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Størrelse (BT) på fartøyene som fraktet petroleumsprodukter til/fra russiske havner nord Fra og med: 01.01. 2014 Til og med: 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Størrelse (DWT) på fartøyene som fraktet petroleumsprodukter til/fra russiske havner nord Fra og med: 01.01.2014 Til og med 31.01.2014 Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Melkøya / Hammerfest januar 2014 Farvannet ved Melkøya og Hammerfest havn ligger under Vardø sjøtrafikksentral sitt virkeområde. For de fartøy som frakter gass fra anlegget på Melkøya gjelder forskrift om sjøtrafikk i bestemte farvann, kapittel 8, ”Bestemmelser som gjelder bruk av farvann ved Melkøya og Hammerfest havn i virkeområdet til sjøtrafikksentralen i Vardø”. Vardø sjøtrafikksentral velger å presenterer antall utskipinger fra anlegget på Melkøya. Imidlertid er det mange av fartøyene som frakter gass fra Melkøya som registrerer sin avgang fra Hammerfest, derfor benytter vi begge registreringene ved utarbeidelse av tallmaterialet. Normalt skipes det ut både LNG, LPG-mix og kondensat. I januar ble det registrert sju avganger fra Melkøya. All data er basert på de opplysningene som vi har tilgjengelig. Statistikken blir kvalitetssikret så godt som mulig, men enkelte feil kan forekomme. Vardø sjøtrafikksentral

Vardø sjøtrafikksentral Antall seilaser fra Melkøya til norske og internasjonale havner 2012-2014 pr 31.januar 2014 Vardø sjøtrafikksentral

Spørsmål om statistikken kan rettes til Vardø sjøtrafikksentral All statistikk er basert på de opplysningene som vi har tilgjengelig. Statistikken blir kvalitetssikret så godt som mulig, men enkelte feil kan likevel forekomme. Spørsmål om statistikken kan rettes til Vardø sjøtrafikksentral E-post: nor.vts@kystverket.no Telefon: 78 98 98 98 Vardø sjøtrafikksentral