Informasjonssjef Christian Fossen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Hva er en sak - hvordan komme på?
Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Media håndtering og kommunikasjon
NESOs Formannskole klasse / 2014
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Medie- og informasjonskunnskap Bydel Vestre Aker 24. oktober 2007.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
TOLKING ved Språktjenester
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Informasjonsarbeid Nasjonalforeningen for folkehelsens fylkesårsmøte og inspirasjonsseminar i Hedmark og Oppland 19. – 21. mars 2010.
Hva er kommunikasjon?.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Krise: fare & mulighet.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Øving 1 - Forretningsideen
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Utarbeidet av Sissel Vestre
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Roede-kurslederen på Facebook
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Kommunikasjonsformer
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonssjef Christian Fossen Møte med pressen DMF, 2. juni 2009 Informasjonssjef Christian Fossen Christian Fossen, Informasjonsavdelingen, NTNU.

Ulik tilnærming – samme sak Journalisten Forskeren

Pressens oppgave ”Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.” Vær varsomplakaten 1.5

Den gode historie – journalistiske kriterier for valg av stoff Det er nytt Det er uventet Det er nært i tid og rom Det angår redaksjonens lesere, lyttere eller seere Det angår mange og store konsekvenser Det gir ny innsikt og kunnskap Det er eksklusivt Det er konfliktfylt

Den dramaturgiske trekant ”offer” ekspert ”skurk” ”helt”

Gode helsenyheter Helseopplysning – ”news for use” Diagnostikk og behandling Nye behandlingsformer og ny teknologi Mirakelhistorier Legen og pleieren som ofrer seg for pasienten Statistikk, undersøkelser og forskning

Dårlige helsenyheter Feil og mangler Alvorlige klager Profesjonskamp Interne konflikter Pengesluk og overskridelser

Alt du noen gang vil bli spurt om Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor?

Nyttig lenke for medieovervåking: http://www.kvasir.no/nyheter/

Intervjuforberedelser Målgruppe Ønsket effekt Budskap/ hovedpoeng Fakta (tall, statistikk, undersøkelser, sitater, henvisninger…) Erfaringer, eksempler, historier Spørsmålene jeg helst ikke vil svare på Illustrasjoner

Oppgave: Med utgangspunkt i ditt eget doktorgradsarbeid – fyll ut skjemaet for intervjuforberedelse. Alle punktene skal fylles ut. Begynn med målgruppe og ønsket effekt. Vær forberedt på at nettopp din sak skal presenteres i plenum. Forberedelsestid: 10 minutter.

Før intervjuet Betrakt enhver samtale med en journalist som et intervju. Se på ethvert intervju som en mulighet til å profilere NTNU og din forskning. Finn ut hva journalisten skal lage stoff om og eventuelt hvilken innfallsvinkel han vil bruke. Skaff deg tenkepause. Det er krevende å ta intervju på sparket. Forbered deg på svar knyttet til spørsmålene – hva, hvem, hvor, når, hvordan, hvorfor. Vurder om du trenger å sjekke fakta. Bestem deg på forhånd for hva som skal være ditt hovedpoeng. Vil du forbeholde deg retten til å godkjenne intervjuet, avtal det FØR dere begynner.

Under intervjuet Bruk første og beste anledning under intervjuet til å få fram ditt hovedpoeng. Bygg bro. Snakk rolig og tydelig. Svar kort og enkelt. ”Rediger” deg selv. Bruk eksempler og historier – de er lettest å huske. Fremmedord blir ikke forstått. Vis menneskelighet og engasjement. Intervjuet er ikke slutt før journalisten er ute av døra.

Slik bygger du bro ? eget hovedpoeng kort svar

Jo mer du sier, desto mindre husker mottakeren!

Øvelse: Gå sammen to og to. Dere skal nå intervjue hverandre. Ta utgangspunkt i arket for intervju-forberedelser og journalistens seks hjelpere: hva, hvem, hvor, når, hvordan, hvorfor. Bytt på å være journalist og intervjuobjekt. Maks 10 minutter pr. pers.

Hvordan få en redaksjon interessert i saken din? Ta initiativ. Planlegg utspillet nøye. Finn en nyhetsknagg Lag medieplan. Husk at gode bilder og illustrasjoner øker sjansen for å nå gjennom. Personlig henvendelse til redaksjonen på telefon er best, gjerne kombinert med skriftlig materiale per e-post. Vær engasjert. Vis entusiasme. Det smitter.

Medieplan Lokal, regional, nasjonal, internasjonal? Avis, radio, fjernsyn, nett, fagpresse? Nyheter, helse, økonomi, kultur...? Hvilken journalist?

Du ringer redaksjonen Få riktig person i tale. Gå rett på sak. Vær kortfattet. Vær engasjert. Vær forberedt på å bli intervjuet med en gang. Unngå gjetteleker og journalistiske vurderinger. La journalisten vurdere om det faktisk er en sak. Sørg for å få en klar avtale. Mislykket forsøk? Prøv igjen!

Øvelse: Selg inn din sak

Vær varsom-plakaten Pressen har sine egne, etiske retningslinjer nedfelt i ”Vær varsom-plakaten. Plakaten finner du under denne lenken: http://www.nored.no/presseetikk/varsom.htm

Det som ikke er kommunisert, finnes ikke!