Informasjonssjef Christian Fossen Møte med pressen DMF, 2. juni 2009 Informasjonssjef Christian Fossen Christian Fossen, Informasjonsavdelingen, NTNU.
Ulik tilnærming – samme sak Journalisten Forskeren
Pressens oppgave ”Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.” Vær varsomplakaten 1.5
Den gode historie – journalistiske kriterier for valg av stoff Det er nytt Det er uventet Det er nært i tid og rom Det angår redaksjonens lesere, lyttere eller seere Det angår mange og store konsekvenser Det gir ny innsikt og kunnskap Det er eksklusivt Det er konfliktfylt
Den dramaturgiske trekant ”offer” ekspert ”skurk” ”helt”
Gode helsenyheter Helseopplysning – ”news for use” Diagnostikk og behandling Nye behandlingsformer og ny teknologi Mirakelhistorier Legen og pleieren som ofrer seg for pasienten Statistikk, undersøkelser og forskning
Dårlige helsenyheter Feil og mangler Alvorlige klager Profesjonskamp Interne konflikter Pengesluk og overskridelser
Alt du noen gang vil bli spurt om Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor?
Nyttig lenke for medieovervåking: http://www.kvasir.no/nyheter/
Intervjuforberedelser Målgruppe Ønsket effekt Budskap/ hovedpoeng Fakta (tall, statistikk, undersøkelser, sitater, henvisninger…) Erfaringer, eksempler, historier Spørsmålene jeg helst ikke vil svare på Illustrasjoner
Oppgave: Med utgangspunkt i ditt eget doktorgradsarbeid – fyll ut skjemaet for intervjuforberedelse. Alle punktene skal fylles ut. Begynn med målgruppe og ønsket effekt. Vær forberedt på at nettopp din sak skal presenteres i plenum. Forberedelsestid: 10 minutter.
Før intervjuet Betrakt enhver samtale med en journalist som et intervju. Se på ethvert intervju som en mulighet til å profilere NTNU og din forskning. Finn ut hva journalisten skal lage stoff om og eventuelt hvilken innfallsvinkel han vil bruke. Skaff deg tenkepause. Det er krevende å ta intervju på sparket. Forbered deg på svar knyttet til spørsmålene – hva, hvem, hvor, når, hvordan, hvorfor. Vurder om du trenger å sjekke fakta. Bestem deg på forhånd for hva som skal være ditt hovedpoeng. Vil du forbeholde deg retten til å godkjenne intervjuet, avtal det FØR dere begynner.
Under intervjuet Bruk første og beste anledning under intervjuet til å få fram ditt hovedpoeng. Bygg bro. Snakk rolig og tydelig. Svar kort og enkelt. ”Rediger” deg selv. Bruk eksempler og historier – de er lettest å huske. Fremmedord blir ikke forstått. Vis menneskelighet og engasjement. Intervjuet er ikke slutt før journalisten er ute av døra.
Slik bygger du bro ? eget hovedpoeng kort svar
Jo mer du sier, desto mindre husker mottakeren!
Øvelse: Gå sammen to og to. Dere skal nå intervjue hverandre. Ta utgangspunkt i arket for intervju-forberedelser og journalistens seks hjelpere: hva, hvem, hvor, når, hvordan, hvorfor. Bytt på å være journalist og intervjuobjekt. Maks 10 minutter pr. pers.
Hvordan få en redaksjon interessert i saken din? Ta initiativ. Planlegg utspillet nøye. Finn en nyhetsknagg Lag medieplan. Husk at gode bilder og illustrasjoner øker sjansen for å nå gjennom. Personlig henvendelse til redaksjonen på telefon er best, gjerne kombinert med skriftlig materiale per e-post. Vær engasjert. Vis entusiasme. Det smitter.
Medieplan Lokal, regional, nasjonal, internasjonal? Avis, radio, fjernsyn, nett, fagpresse? Nyheter, helse, økonomi, kultur...? Hvilken journalist?
Du ringer redaksjonen Få riktig person i tale. Gå rett på sak. Vær kortfattet. Vær engasjert. Vær forberedt på å bli intervjuet med en gang. Unngå gjetteleker og journalistiske vurderinger. La journalisten vurdere om det faktisk er en sak. Sørg for å få en klar avtale. Mislykket forsøk? Prøv igjen!
Øvelse: Selg inn din sak
Vær varsom-plakaten Pressen har sine egne, etiske retningslinjer nedfelt i ”Vær varsom-plakaten. Plakaten finner du under denne lenken: http://www.nored.no/presseetikk/varsom.htm
Det som ikke er kommunisert, finnes ikke!