A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Vernetjenesten i Kristiansund
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
IKT Orkide Ledelse og Skole
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Tirettelegging for SWOT
Hvordan gjøre en god eksamen?
Læreplanen i eldre historie
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
Prosjekt Halden Kommune
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Introduksjon til systemutvikling
Presentasjon av Concrea
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
«Fra planer til gode mål og tiltak»
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Kvalitative forskningsmetoder
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Veiledning Beslutningsprosess
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ROS-analyse.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
SPAR: Hva står SPAR MED OPPRETT for? (///)
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
SWOT-matrisen.
Oppsummering av FOU - prosjekt

Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

A. M. Al-Araki

•Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål er: •I hvilken avdeling i organisasjonen befinner problemet seg eller hvor i omgivelsene kan det lokaliseres? •Hvor presist kan problemet lokaliseres i denne konteksten? •Identifisering •Identifisering består av å finne frem til problemets bestanddeler. Sentrale spørsmål er; •Hva består problemet i, hvordan arter det seg, hvor godt kan vi beskrive det og hva er drivkraften bak problemet? •Hvordan kan problemet i seg selv beskrives, og i hvilken kontekst oppstår det? •Hvor kompleks er konteksten problemet diskuteres i? •Hvilken teknikk kan vi bruke for å identifisere variablene problemet består av? (MØVK, SOAS, SWOT etc)

•Sammenligning •Aktuelle spørsmål er: •Har andre hatt tilsvarende problem? •Hvordan har de i så fall taklet det? •Analyse; •Sentrale spørsmål er; •Hva er resultatet hittil etter gjennomgang av fasene ovenfor? •Skal problemet avgrenses? •Hvilke årsakssammenhenger kan vi avlede? •Trenger vi et verktøy/modell for å sortere problemets bestanddeler •Kan problemet illustreres geometrisk (i Oktografen)?

•Samsvar med virkeligheten •Aktuelle spørsmål er: •Er analysen troverdig og i samsvar med virkeligheten slik vi opplever den? •Er løsningsforslagene vi har valgt gjennomførbare? •Hvordan vil situasjonen endre seg når problemet er løst og hva blir konsekvensene? •Hvordan vi organisasjonssystemene kommunisere etter gjennomføringen? •Eiendomsforhold ; •Sentrale spørsmål er; •Hvem eier problemet? •Hvem sitt ansvar er det?

•Implementering •Aktuelle spørsmål er: •Trenger vi hjelpemidler som ROS-analyse, Gantt-diagram, PERT, CPM eller lignende i gjennomføringsfasen? •Hvem har ansvar for at problemet blir løst? •Hvilke tiltak skal iversettes? •Evaluering •Sentrale spørsmål er; •Oppnådde vi målene eller ønskene vi satte oss? •Kan vi dokumentere at problemet er løst? •Evalueringen kan skje både under veies og ved slutten. Under veis tar de form av resultatvurderinger som baner vei for for videre implementering.

•Anvend verktøyet LISAS EIE på den foreliggende organisasjonsgjennomgangen og diskuter problemstillinger som: •Er problemet lokalisert – Hvor er det? •Er problemet identifisert – Hva består det av? •Hvordan ser problemet ut sammenlignet med andre organisasjoner? •Er problemet analysert. Finnes det årsakssammenhenger. Hva slags verktøy er brukt/kan brukes? •Er analysen troverdig og i samsvar med virkeligheten? •Hvem eier problemet? •Hvordan kan en løsning implementeres? Trengs det verktøy i implementeringsfasen? •Hvordan kan evalueringen gjøres?