Presentasjon av NorSIKT NordFoU – seminar Stockholm, 14. mars 2012 Torgeir Vaa
Bakgrunn Metoder og utstyr som brukes til registrering av trafikk er lite standardisert Sammenlignende statistikk mellom landene er vanskelig Registreringsutstyr er kostbart i anskaffelse på grunn av at markedet i hvert land er begrenset totalt sett og spesielt når hvert land har egen teknisk plattform
Prosjektorganisasjon: ”Nøkkeltall”: Varighet 2010-2012->2013 Totalramme 700 000 Euro Deltagende land: Norge (ledende land) Sverige Danmark Finland Island Prosjektorganisasjon: Styringsgruppe Koordineringsgruppe Arbeidsgrupper http://vdrum.dk/default.aspx?id=1cac15af-4b22-40d2-b9f9-91dc67a1ed8a
Hovedmål Etablere en nordisk standard for klassifisering av kjøretøy for å kunne utveksle og sammenligne trafikkdata mellom landene.
Hovedaktiviteter: State-of-the-art i Norden Oversikt over tilgjengelig registreringsutstyr Teststrekninger, testprosedyrer og testing Nordisk klassifiseringsmetode Kravspesifikasjon for registreringsutstyr
Status Informasjonsdag for bransjen, Vejdirektoratet, København, 22. september 2011 Foreløpig klassifiseringstabell Testmetodikk, teststrekninger og testing av utstyr Finske radartester sommeren 2011 Islandske tester/erfaringer Tester i Norge (Klett), 22.-23. november 2011 Tester i Sverige (Amsberg), 10.-11. januar 2012 Planlegger nye tester i Danmark, Sverige og Norge høsten 2012 Utkast til kravspesifikasjon Publisering
Nordisk System for Intelligent Klassifisering av Trafikk (Nordic System for Intelligent Classification of Traffic) Klassificering ”Motordrivna fordon” (Classification “Road motor vehicle”)
Nordisk System for Intelligent Klassifisering av Trafikk (Nordic System for Intelligent Classification of Traffic)
Hvordan ser en buss ut?
Nordisk System for Intelligent Klassifisering av Trafikk (Nordic System for Intelligent Classification of Traffic) Finske radartester Zierzega ViaCount II Icoms DataCollect
Nordisk System for Intelligent Klassifisering av Trafikk (Nordic System for Intelligent Classification of Traffic) Tester på Klett
Utstyr som er testet på Klett
Detektorer
Nordisk System for Intelligent Klassifisering av Trafikk (Nordic System for Intelligent Classification of Traffic) Tester i Amsberg
Utstyr som er testet i Amsberg
Publisering TRA Athen, 23.-26. april, paper NATMEC 2012, Dallas, 4.-7. juni, poster ViaNordica Reykjavik, 11.-13. juni Nordic Roads, artikkel levert Nasjonale vegtidskrift, tas opp på det neste møtet i Koordineringsgruppen NordFoU’s hjemmeside, publisering av rapporter
Ekstern bistand til: Utvikling av testmetodikk Gjennomføring av tester Bistand med analyser av måledata
Oppsummering – forventet resultat Felles nordisk system for klassifisering av kjøretøy Felles funksjonell kravspesifikasjon Rutiner for godkjenning av utstyr til trafikkregistreringer og ITS-anvendelse Kvalitetskrav til utstyr og forbedret kvalitet på data Samler det nordiske fagmiljøet innenfor trafikkdataområdet Nye prosjektideer
Følgeprosjekt - NorSIKT 2 Trafikparametrar – harmonisering av definitioner och kvalitetskrav i de nordiska länderna Planeras att genomföras som ett tvåårigt projekt under åren 2012-2013 Partnere: Island, Danmark, Sverige, Finland og Norge Kostnadsramme: 120 000 Euro fordelt på Se, Fi og No Ledende land: Norge Samme prosjektorganisasjon som i NorSIKT
Projektet kommer att bestå av följande huvudaktiviteter: Kartläggningar av definitioner av trafikparametrar (som årsmedeldygnstrafik (ÅDT), trafikarbetsutveckling och hastighetsutveckling) existerande metodik för skattning av dessa trafikparametrar i och utanför de nordiska länderna existerande kvalitetskrav på dessa skattningar av trafikparametrar
Utredningar och rekommendationer rörande vilka trafikparametrar som bör bli föremål för harmonisering, behovet av samordning av definitioner och kvalitetskrav, förslag till gemensamma definitioner och kvalitetskrav för de parametrar som blir aktuella, rekommendationer för beräkningsmetodik för respektive land, gemensamma riktlinjer för rapportering av trafikparametrar till Eurostat och utvärdering av behovet att gå vidare med harmoniseringen så att den även omfattar beräkningsmetodiken.