Www.infrastrukturkompetens.eu NVF Drift og vedlikehold Bergen 30. oktober 2013 SIK - Pilot Vinterväghållning / Vinterdrift veg Oslo 2012-11-281.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
 FINLAND › Jukka Hopeavuori, Trafikverket  SVERIGE › Britt-Marie Majbäck, Trafikverket › Anne-Marie Snäll, Trafikverket › Anna Hamberg, WSP  DANMARK.
Advertisements

1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Læring på arbeidsplassen
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Leverandørseminar Harald Anthonsen
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Felles kravspesifikasjon for Oslo kommune 2012 FDV leveransekrav
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Human Factors i boring og brønn
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Maritim politikk og regionene Sverre Mauritzen Internasjonal koordinator Vestlandsrådet Sola
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Felles nordisk anleggsmarked (GNA) Sektoransvar Bransjenettverk Bjørn Erik Selnes Bransjekontaktmøte 2. mai 2007.
Øystein Larsen Vegdirektoratet, seksjon Vegteknologi
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
Drift og vedlikehold - videre prosess Eirik Øvstedal 28. september 2010.
Evalueringsseminar HiN - Bodø Erfaring som foreleser + Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Øystein Larsen, Vegdirektoratet / Teknologiavdelingen.
Malverk intern produktopplæring
NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier – en bransjeutfordring”
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
 FINLAND › Jukka Hopeavuori, Trafikverket  SVERIGE › Britt-Marie Majbäck, Trafikverket › Anne-Marie Snäll, Trafikverket › Anna Hamberg, WSP  DANMARK.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
GNA - Gemensam Nordisk Anläggningsmarknad Prosjekt - Felles funksjonskrav Nordisk sjefsmøte – Island 11. august 2008 Tor-Sverre Thomassen Vegdirektoratet.
Forsøk med salting Faktabok om salting og Ph.D-studium Kai Rune Lysbakken Statens vegvesen, Vegdirektoratet Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Innledning NVF- arbeidet Bjørn Erik Selnes NVF Organisering og markede Forbundsutvalgsmøte Stockholm 3. juni 2010
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Vinterdriftskurs for operatører NVF-møte Øystein Larsen Vegdirektoratet, TMT-T, seksjon Vegteknologi.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Nettverksmøte København 2. februar 2010 Bjørn Erik Selnes GEMENSAM NORDISK ANLÄGGNINGSMARKNAD
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
Utfordringer drift&vedl.  Trafikantenes forventninger.  Økt etterslep og forfall.  Økt trafikk (hytter/langtransport)  Ulike krav til standard.  Mye.
Kvalitet, risiko og avvik
Vinterdrift av kommunale veier
Møte i Vegdirektoratet 9
Statens Vegvesen policyarbeid
Välkommen till seminarium
Veiservice i Norden NCC Roads Holding AB

Møte 12. november 2013 Gøteborg
SIK – Pilot1 Vinterveg Statens vegvesen Vegdirektoratet
Tunnelutvalget Forbundsmøte Oslo 21.november 2018
Utskrift av presentasjonen:

NVF Drift og vedlikehold Bergen 30. oktober 2013 SIK - Pilot Vinterväghållning / Vinterdrift veg Oslo

• Interregprosjekt finansiert av EU i samarbeid med Trafikverket, Statens vegvesen og Jernbaneverket. • Målet å ta et steg mot en felles skandinavisk standard for sertifisering og forvaltningen av kompetansekrav. • Bidra til å øke samarbeidet over landegrensene. • Konkretiserte mål for prosjektet er: – Få mer for investerte penger – Skape sikrere arbeidsmiljø – Øke mobilitet over grensene – Øke mangfold i bransjen Oslo Skandinavisk Infrastrukturkompetanse - SIK

4 piloter: • Vinterdrift av veger • Sikkerhet ved arbeid på veg • Vinterdrift av jernbane • Sikkerhet ved arbeid på jernbane Forslag til ny pilot: • Bruinspeksjon Oslo Skandinavisk Infrastrukturkompetanse - SIK

Foreslå felles krav til vinterkompetanse hos entreprenører i Sverige og Norge og felles opplegg for å verifisere at enkeltpersoner har den nødvendige kompetansen for å utføre vinterarbeidet. Piloten skal levere: • Oversikt over kritiske oppgaver i vinterdriften • Beskrivelse av kompetansekrav for disse oppgavene • Utarbeide spørsmål og opplegg for verifisering av individuell kompetanse Oslo Hensikt med pilot vinterveg: Foto: Knut Opeide

Samarbeid med entreprenører Oslo Norge: Mesta, Konsmo NCC, Hamar Peab, Berger EBA MEF Sverige: Mesta, Helsingborg NCC, Borås Peab, Kungälv Svevia, Uddevalla Skanska, Karlskrona Fagforening (SEKO)

Vegmyndighet i Sverige og Norge har litt ulike roller (renodlad beställare / byggherre med sektoransvar) Standardkrav er noe forskjellige Kontrakter og beskrivelser er noe for forskjellige Men mye er likt - klima, veger, trafikk, trafikanter, holdninger Oslo Sammenlikning Norge/Sverige:

Styring/arbeidsledelse (utkalling/oppfølging) • Overvåking og tolking av værprognoser • Overvåking og tolking av data fra værstasjoner/VViS • Overvåking av vegforhold • Beslutning om tiltak/åtgärd og tidspunkt og utkalling • Tiltak under ekstraordinære værforhold • Beste praksis under spesielt vanskelige forhold (kuldeperioder, snø/nullføre, underkjølt regn) • Informasjon til trafikanter • Kontroll/dokumentasjon/rapportering (kritisk i lengre perspektiv) Oslo Kritiske oppgaver:

Operatører/Utførelse • Brøyting og høvling utstyr, innstilling, utførelse, effekter (framkommelighet, sikkerhet, HMS) • Friksjonsforbedring (sanding og salting) utstyr, innstilling, materialer, utførelse, effekter (framkommelighet, sikkerhet, HMS) • Øvrige kompletterende arbeider brøytestikk/snöstör, tining, etterrydding/sikt, bortkjøring av snø, renhold av skilt, fjerning av istapper og svällis, avretting av telehiv/tjällyft m.m Oslo Kritiske oppgaver:

www.infrastrukturkompetens.eu9 Beskrivelse av kompetansekrav Kortfattede beskrivelser av kompetanseområder er utarbeidet og testet på bransjen. Enighet om innhold og detaljnivå, men: Behov for nærmere utdyping og konkretisering: 1.Utdypede og konkretiserte beskrivelser (utarbeides i Sverige) 2.Spørsmålsdatabase (finnes i Norge) 3.Pensumoversikter/Læreplan (Lærebok finnes i Norge) 4.Kurs/kursinnhold (finnes i Norge) 5.Annet?

www.infrastrukturkompetens.eu10 Pilot 1 Vinterveg Test av 26 ulike spørsmål for verifisering • I alt gjennomførte hos 8 entreprenører, med 42 personer fra arbeidsledelse - 14 i utførelse av vinterdrift - 4 fra byggherresiden • Andel «riktige» svar i de gjennomførte testene: 47-85% • Ved gjennomgang viste det seg at spørsmål og svaralternativer ble tolket ulikt, og en god del av de «feile» svarene kunne forsvares når man la kandidatens tolkinger og forutsetninger til grunn

www.infrastrukturkompetens.eu11 Pilot 1 Vinterveg Forslag til opplegg for verifisering • 50 spørsmål med 3-4 svaralternativer • Tilbud om muntlig test for personer med lese/skrivevansker • Krav om 70 % riktige svar, må ta høyde for at ulik tolking av spørsmålet kan gi annet svaralternativ enn det «riktige». • Behov for sikkerhetsnett for de som ligger rett under kravet (muntlig gjennomgang) • Hovedentreprenør må også ta ansvar for de som får dårlig resultat – avklare hva som er årsaken og rette på dette forholdet

www.infrastrukturkompetens.eu12 Videre arbeid med kompetansekrav og verifisering 1.Videreutvikle og konkretisere kompetansebeskrivelser og kompetansekrav 2.Komplettere krav for oppgaver som ikke er dekket i første fase 3.Videreutvikle spørsmålsbank i samarbeid med bransjen (stor jobb) 4.Utrede og foreslå opplegg for opplæring og verifisering av praktiske ferdigheter 5.Gi nærmere råd for implementering i kontrakter Fastsette framtidig strategi for kompetansekrav og opplæring i vinterdriften som involverer entreprenørbransjen

Nordiskt Vägforum Program 1200Välkommen och Inledning med projektets bakgrund, organisation och mål Lars Jacobsson 1215Ingående aktiviteter och tidplaner Anders Sandberg 1240Resultat och erfarenheter av gjorda pilottester. Oystein Larsen Ulf Danielsson Håkan du Rietz Bensträckare 1350 Implementering i Sverige Lars Jacobsson 1410 Implementering i Norge Torgeir Leland 1430Möjlig utökning till nordisk nivå. Lars Jacobsson Möjlighet att ställa frågor och påverka kommande arbete. Välkommen till seminarium 12. november i Gøteborg Skandinavisk infrastrukturkompetens SIK och införande i Norge och Sverige. Tid och plats • Chalmers Göteborg • Onsdag 12 november 2013 kl 1200 – (Informationen ligger i anslutning till Nordiskt projektledarforum november 2013) ID 06 Kortkontroll Företags kontroll Företags kontroll Kompetens kontroll ”Behörig” Kompetens kontroll ”Behörig”

www.infrastrukturkompetens.eu14 NVF-seminar 12. november Påmelding til: innen 4. For deltakelse i nordisk forum se november. Tema: Beteendets betydelse för lederskap och kompetens

Oslo Andre innspill Fokus i Norge: • Kontrakt-/standardkrav (omfattende, strenge) • Arbeidsmiljø (mye stress og klager) • Rekruttering (vanskelig, usikker framtid … ) • Informasjon til trafikanter (myndighetsansvar) • Krav til utstyr i kontrakter (+/-) • Oppgjørsform (mengdebasert +) • Kurs og opplæring (positivt men bør tilpasses)