Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Ekspertgruppa for kvalitet i IKT-støttet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet og fysisk aktivitet: Kompetanseutvikling i skolen
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
• Arbeider for å styrke norskfaget i skolen • Er en organisasjon for norsklærere på alle nivå og for andre som er interesserte i norskfaget • Gir etterutdanningstilbud.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Melding til Stortinget…
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
En ny modell for regionale lisenser?
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Norgesuniversitetet:
”Litt bedre i dag enn i går”
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Oppsummering av FOU - prosjekt
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
IT-konferanse på Hell, april, 2014
NUV: kriterier for kvalitetssikring av teknologistøttet utdanning Seniorrådgiver Astrid Børsheim. NOKUT.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Mandat og rammeverk for evalueringen
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Senter for læring og utdanning
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Pedagogisk merittering
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Ekspertgruppa for kvalitet i IKT-støttet utdanning

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. ”Kvalitetsgruppa” Norgesuniversitetet har opprettet en ekspertgruppe for kvalitet i IKT-støttet utdanning. Gruppen startet opp våren 2011 og har en virketid på to år (++?). Nettsider:

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Deltakere i gruppa er Seks representanter fra norske U/H + NOKUT: • Yngve Troye Nordkvelle, professor Høgskolen i Lillehammer • Grete Netteland, førsteamanuensis Høgskulen i Sogn og Fjordane • Trine Fossland, førsteamanuensis Universitetet i Tromsø • Kirsti Rye Ramberg, seniorrådgiver NTNU • Bent Kure, seniorrådgiver Universitetet i Oslo • Astrid Børsheim, seniorrådgiver NOKUT • Sekretær fra Norgesuniversitetet (Gunnar/Janne)

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Fra mandatet • Bidra til å styrke kunnskapen innen sitt felt (kartlegge, synliggjøre, bevisstgjøre, ++) • Utvikle og formidle slik kunnskap • Identifisere problemstillinger for videre forskning og utredning • Se på mulighetene for å utvikle kriterier for kvalitet på feltet • M.m. … • Rapportere til styret i Norgesuniversitetet

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Kartlegging av kunnskap på feltet En kunnskapsbase eller ”litteraturdatabase” er påbegynt/under utvikling, med oversikt over en del forskning, artikler, papers, relevante nettsteder, m.v. Se url: aktuell-lesning-om-kvalitet

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Kartlegging av kunnskap på feltet Om forskning på feltet – en viss oversikt: Zawacki-Richter, O., Bӓcker, E. M., and Vogt, S. (2009). Review of distance education research (2000 to 2008): Analysis of research areas, methods, and authorship patterns. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(6), Available at

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Kartlegging av kunnskap på feltet Et meget omfattende og komplekst felt – en struktur må velges ( jfr. Zawacki-Richter, m.fl.) Makronivå: System, policy og overordnede rammer for kvalitet i fleksibel utdanning nasjonalt (og evt. inter- nasjonalt) Eks.: Kvalitetsnormer, Kvalifiksjonsrammeverk Mesonivå: Rammer på institusjonsnivå. Ledelse og organisering. Personalutvikling, støttestrukturer, m.m. Mikronivå: Pedagogisk nivå. Undervisning og læring. Ped. tilrettelegging, læringsmiljø, læringsressurser, studentstøtte, m.v. • ++ Struktur innen hvert av disse nivåene …. • NB: Studenten i fokus, den lærendes perspektiv …

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Utvikling og formidling av kunnskap Publisering, trykte utgivelser: To bokprosjekter er under arbeid i gruppa, ”det store og det lille bokprosjektet”. Begge er i oppstartfasen. ”Det lille bokprosjektet” En artikkelsamling i NUVs skriftserie. Et utvalg aktuelle, gode innlegg fra den pågående diskursen på feltet kvalitet i fleksibel utdanning. Innledning og avslutning fra ekspertgruppa. Tidsramme 2012 eller våren 2013.

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Utvikling og formidling av kunnskap ”Det store bokprosjektet” • En noe større artikkelsamling, utgitt i samarbeid med et egnet forlag, og med profilering av Norgesuniversitetet. • Vitenskapelige artikler, både egenproduserte fra ekspertgruppa og bidrag fra andre. Norske, nordiske og internasjonale stemmer. Arbeidsspråk engelsk. • ”State of the art” på feltet, samt ”frampek” på relevante problemstillinger og forskningsbehov. Se på alle tre nivåer: Mikro, meso, makro. • Antatt tidsramme 2012 og 2013.

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Utvikling og formidling av kunnskap Andre arenaer for formidling: • Bidrag fra ekspertgruppa på relevante konferanser, seminarer og egnede fora • Konkret nå i vår: Foredrag om kvalitet i fleksibel høgre utdanning på NOKUTs konferanse april • Publisering / formidling på nett: og evt. andre aktuelle nettsteder (evt. eget nettsted for gruppa?) • Egne arrangementer, for eksempel worshops, er også tenkelig • Osv ….

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Arbeid med kvalitetskriterier Gjennomgang av en del relevant litteratur og eks. på rammeverk, standarder, kriterier, m.v. Påbegynt. Eksempler: • NFF ”Kvalitetsnormer for nettbasert utdanning” 2011 • Högskoleverket ”E-learning quality. Aspects and criteria for evaluation of e-learning in higher education” Report 2008:11 • Ulf-Daniel Ehlers m.fl. “Quality in e-learning. Use and dissemination of quality approaches in European e- learning”. A study by the European Quality Observatory. Cedefop Panorama series; 116 • Osv …

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Dialog med leverandører av LMS Møte med representanter for fronter og itslearning. Gjennomført Tema: Hvordan forstår og anvender fronter / itslearning begrepet kvalitet i fleksibel utdanning – innen høyere utdanning? Leverandørene sier bl.a.: Hva er kvalitet i fleksibel utdanning? – Tydelige retningslinjer fra ledelsen – Tydelige vurderingskriterier – Stor grad av involvering fra studenten – Fleksible utdanningsløp/individuell læring – Kombinert læring (blended learning) Men de sier også: • LMS brukes fortsatt mest til filopplasting og studieadministrasjon

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Videre … • Arbeidsplan for gruppa utvikles videre, men dette var noen ord om prioriterte områder/tiltak nå • Ressursene er ikke ubegrensede - (  ) - prioritering er nødvendig • Møte mellom ekspertgruppa og Norgesuniversitetets styre blir trolig i april(?)