Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Læringsmål i dag Elevene skal kunne forklare laksens livssyklus i både oppdrett og ute i naturen. Elevene skal kunne tegne laksen i et gitt stadium ut fra observasjon I dag er det bare fokus på naturen. Nils Kr. Rossing
Hva vet dere om laks ? Hvor lever den? Hvor gammel blir den? Har dere prøvd å fiske laks? …? Her skal elevene fortelle fritt om hva de allerede vet om laks.
Newton film http://nrksuper.no/super/tv/vis/?vid=291108&pro=351 Vis avsnitt fra 8.35 til 12.55 Nils Kr. Rossing
Laks i sitt naturlig element 2. 3. 5. 4. 1. 6 7. Laks i sitt naturlig element Etter å ha sett på filmen, skal elevene prøve å sette navn på de ulike stasjonene i laksen sitt liv.
2. 3. 5. 4. 1. 6 7. 1. Egg 2.Yngel 3. Parr . 4. Smolt . . . . 5. Postsmolt 6. Voksne 7. Gytefisk
Vitenskapelig tegning I vitenskapen er det vanlig å tegne objekter man observerer under et mikroskop eller under en lupe. I Newton-rommet skal dere tegne en lakselarve dere observerer under en lupe. Hvorfor tegning? Når vi tegner et objekt selv husker og observerer vi mye bedre. Nils Kr. Rossing
Oppgave i dag Tegne fisken på plansjen dere får delt ut Du kan tegne den så stor eller liten som du vil I vitenskapen vil vi alltid gjerne sammenligne hvilken størrelse vår tegning har i forhold til originalen. Dette kaller vi for målestokk Spør elevene om de for eksempel har hørt om målestokk fra før, for eksempel i forbindelse med kart. Forklare elevene at vi i dag tegne for å øve oss på å tegne og for å øve å beregne målestokken. Nils Kr. Rossing
Hvordan beregner vi målestokken av en tegning ? Eksempel: måle lengden av modellen (tegning) med en linjal = 16 cm måle lengden av originalen (laks) = 5 cm Fasit: 16 cm = 3.2 5 cm Tegningen er 3.2 ganger større enn originalen. Material: Papirark, Kalkulator, Linjal, Blyant, Viskelær, Blyantspisser 16 cm Målestokken er da 3,2 : 1
Objekt Salmo Salar, plansje NL: Skrive ut laksen og bruke den som en plansje. Elevene skal lage sin egen tegning. Nils Kr. Rossing