Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Newton Gildeskål KLAR FOR HAVET - Forarbeid
Advertisements

Velkommen til Newton Gildeskål
Sjøørret (Salmo trutta L.)
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
KVINNER… For noen dager siden var jeg inne på Statoil. Da kom det en kvinne inn og spurte etter en sjuhundreogti. Vi tittet alle forundret på hverandre.
Etter Eva C. Jørgensens presentasjon 2008
Geometrioppgave for 4.klasse
ARKITEKTENS PLAN Hva må arkitekter ta hensyn til?
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Velkommen til Newton Gildeskål
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Velkommen til Newton Gildeskål
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Hvordan beregne synsfelt til:
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Av Thea Hermansen Bakke
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Velkommen til Newton Gildeskål
NORDLYSET – himmelsk dans
Forarbeid til Newton-besøk
Fisk=Mat.
Fisk=Mat.
SKOGER SKOLE På samme lag respekt – mestring – samhandling.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Les og svar: Kirre er en gul katt. Hun liker fisk. Kirre sover mye. Da drømmer hun. Ofte drømmer Kirre at hun spiser fisk. En gang drømte hun at en fisk.
Det er viktig å strekke seg etter nye utfordringer i løpet av livet, å ville mestre større utfordringer, å alltid ville nå det grønnere gresset på den.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Vinnerlaget og Seierherren! Bibeltime på Sørlandssommer 2014 Vinnerlaget og Seierherren!
Kraft og bevegelse Kap 9.
1 Klikk for fasit! Klikk for fasit!
Toddlergeometri Hva er det ?.
Vårmøte i Stjørdal Jeger- og Fiskerforening, 20. mai 2015 Fiskesesongen 2015.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms Et undervisningsrom for alle skolene i regionen Praktisk undervisning i realfag med spennende.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Det er mange måter å gjøre det på
Hvordan bruke feltboka
Multiplikasjon og divisjon
Kart og Kompasskurs DNT Oslo og Omegn 2.mars 2017
Begrepsark Begrep Forklaring organisme
Omgrepsark Omgrep Forklaring organisme
Utforsking 1 Økt 1.3.
Kveis-Pseudoterranovas decipiens
Jeg skal lage en kake som du kanskje skal få smake
Matematisk modellering
Dyreskolen Hei! Og velkommen til Dyreskolen :) Det fins mange forskjellige dyr. Noen dyr lever under vann, noen på land og noen dyr flyr i lufta. Noen.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Velkommen til Newtonrommet
Kapittel 4 oppgave e. Sett inn riktig form av adjektivene.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
1 Gruppeoppgave 1 1.
Velkommen til Newtonrommet
Roboter og omkrets Etterarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Istidsvariasjoner B r e t t e k a n t
4. Samling, Realfagkommuner – barnehage Tema: Lys og farger
Utskrift av presentasjonen:

Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element

Læringsmål i dag Elevene skal kunne forklare laksens livssyklus i både oppdrett og ute i naturen. Elevene skal kunne tegne laksen i et gitt stadium ut fra observasjon I dag er det bare fokus på naturen. Nils Kr. Rossing

Hva vet dere om laks ? Hvor lever den? Hvor gammel blir den? Har dere prøvd å fiske laks? …? Her skal elevene fortelle fritt om hva de allerede vet om laks.

Newton film http://nrksuper.no/super/tv/vis/?vid=291108&pro=351 Vis avsnitt fra 8.35 til 12.55 Nils Kr. Rossing

Laks i sitt naturlig element 2. 3. 5. 4. 1. 6 7. Laks i sitt naturlig element Etter å ha sett på filmen, skal elevene prøve å sette navn på de ulike stasjonene i laksen sitt liv.

2. 3. 5. 4. 1. 6 7. 1. Egg 2.Yngel 3. Parr . 4. Smolt . . . . 5. Postsmolt 6. Voksne 7. Gytefisk

Vitenskapelig tegning I vitenskapen er det vanlig å tegne objekter man observerer under et mikroskop eller under en lupe. I Newton-rommet skal dere tegne en lakselarve dere observerer under en lupe. Hvorfor tegning?  Når vi tegner et objekt selv husker og observerer vi mye bedre. Nils Kr. Rossing

Oppgave i dag Tegne fisken på plansjen dere får delt ut Du kan tegne den så stor eller liten som du vil I vitenskapen vil vi alltid gjerne sammenligne hvilken størrelse vår tegning har i forhold til originalen. Dette kaller vi for målestokk Spør elevene om de for eksempel har hørt om målestokk fra før, for eksempel i forbindelse med kart. Forklare elevene at vi i dag tegne for å øve oss på å tegne og for å øve å beregne målestokken. Nils Kr. Rossing

Hvordan beregner vi målestokken av en tegning ? Eksempel: måle lengden av modellen (tegning) med en linjal = 16 cm måle lengden av originalen (laks) = 5 cm Fasit:  16 cm = 3.2 5 cm  Tegningen er 3.2 ganger større enn originalen. Material: Papirark, Kalkulator, Linjal, Blyant, Viskelær, Blyantspisser 16 cm Målestokken er da 3,2 : 1

Objekt Salmo Salar, plansje NL: Skrive ut laksen og bruke den som en plansje. Elevene skal lage sin egen tegning. Nils Kr. Rossing