Moss Seilforening Onsdag 2. november 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
v/Tormod Engebu, IKAVA KDRS 13. november 2013
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
”Til Start” Treningsprogram for unghest
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Trebåt for alle.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
1 Påtur og Sjøkurs Event- & Sjøferdighetsprogram Presentasjon til Bedriftskunder.
Brannforebyggende tiltak
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Kontraktsoppfølging mv.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Planlegging av en langtur Øyvind Moe, Skipper Xanthia Langturplanlegging.
Båthåndtering & Mannskapsorganisering
Værskip.
Mestring og forebygging av depresjon
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Hvorfor mister vi gjester?
Omsorg for barn og permisjon
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Spøken som gir deg lykke!
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
King 40 Vinner av: Eurocard Gotland Runt 2009 Sandhamn Race Week 2009
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
First 31.7 NOR 9617 En av Norges mestvinnende tur- og regattabåter
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Konstruksjoners sikkerhet
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Boathandling &teknikk
Akerselvaprosjektet Maktesløse maktutøvere - Private vekteres erfaringer med å arbeide i det offentlige rom.
100 lure ord å lære.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Av Bjørn Mørland-Pedersen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tilbud seiling Mat og drikke om bord. Middag Restaurant Onda.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
KLASSELEDELSE.
Kom i gang med brettseiling for juniorer!. Hva er viktigst for å lykkes? 1.Tilgjengelig utstyr som er godt egnet å lære å seile på når man er år.
Livsstilsending - uke 5 -
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Prosedyre for nedrigging ved mastekran Blommenholm Båtforening.
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Å få barn Skal – skal ikke ????
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Utskrift av presentasjonen:

Moss Seilforening Onsdag 2. november 2011

Program Introduksjon – Elvstrøm Sails Shorthand seiling Oppsett av båt Sikkerhet Valg av seil – materialer Q & A

Elvstrøm Sails Elvstrøm Sails ble etablert i 1954 av 4 x olympisk mester i seiling, Paul Elvstrøm. Kjøpte Sobstad Sailmakers i 2002. Er i dag en av verdens største seilmakergrupper, representert world wide, med hovedfokus på Europa. Ledende innen string-/membrane seil utvikling, fra Genesis™ Technology til EPEX®. Salespoints og Service loft i Son, Sarpsborg, Arendal, Stavanger, Bergen, Bodø Fast seilleverandør til en rekke båtverft som Bavaria, Bénetéau, Hallberg-Rassy, Sunbeam, Dufour og Etap Yachts.

Elvstrøm Sails Norge Elvstrøm Sails i Norge ble etablert i 1996. Vi holdt da til ved gamle E-18 på Sem utenfor Tønsberg og var to ansatte. I perioden høsten 1999 til nyttår 2010 holdt vi til på Sjøsenteret Vallø. 1. februar 2010 inn i splitter nye lokaler på Jarlsø – midt i Tønsberg skjærgården. Her disponerer vi drøyt drøye 500m² seilmakeri, riggverksted og kontorer. I tillegg 30m servicebrygge og har som nærmeste nabo, Jarlsø Marine - et av Oslofjordens mest moderne servicesteder for båter opp til 80 tonn. Mer informasjon på www.jarlsoe.no. Vi er i dag 6 ansatte og leverer det meste innen seil, rigg og tilhørende utstyr til seilbåtfolket.

Målet for Shorthand / tur seiling Økt seilglede - Økt trygghet hos familien Mer bruk av spinnaker Bedre sikkerhet Mer kunnskap - Bedre teknikk - Bedre utstyr - Sikkerhetsutstyr

Shorthand seiling Seilvalg og oppsett av båt Mindre ballast Færre hender Parallelle aktiviteter vanskelig Manøvere utføres mer sekvensielt Konsekvens av feil større Tar lenger tid å komme ut av situasjon Sikkerhet Mann over bord

Turoppsett - Som dekker størst mulig vindregister: Storseil eller rullestorseil Rullegenua (140 – 150%) Genaker (på rull eller med strømpe) Spribom (Genaker eller spridd forseil) Hardværsfokk på kutterstag Fordeler: - Færre skift - Færre og mer fleksible seil/overlapp - Mindre diskusjon om skifte-> Mer seiling

Egenskaper til båt. Kontroll - Stabilitet - Ror kontroll Dekkslayout/utstyr - Ergonomi - Kvalitet på blokker, stoppere tauverk

Dekksutstyr Reveanordninger Baugspyd Doble spin.bommer Fester for barber Selvslående fokk Kasteblokker Før alt til cockpit Cleat på masten for fall og opphal

Trimanordninger Storseilskjøte, løygang og akterstag bør kunne manøvreres av den som styrer

Rulle reve genoa Trygt og enkelt Vanskelig å bytte seil Må først rulle ut et for stort seil Ta seil ned, sikre Heise nytt Opsjon To allroundseil: Lite og stort (Jokermann X-50) Eller hard værs fokk på kutterstag

Racingprofil Mest effektivt seil Effektivt bytte Hvis du klarer det.. Seilhåndtering på dekk Utfordrende Trolig best < 40 fot

Stagkroker Lettere å kontrollere seil på dekk Ulempe: Må ta et seil ned før heising Mister fart, kun storseilet igjen Mangler et seil å ”lene seg mot” Mindre effektivt strømningsteknisk Bør ha et rev + kombineres med Code seil

Symmetrisk/Asymmetrisk Enklere håndtering? Baugspyd eller bom - Færre tamper Gunstigere rating Strømpe Symmetrisk - Mer fleksibel mht kurs Færre jibber Dip jib eller ende til ende jib Bedre kontroll

Spinnaker Kontroll Piloten må klare å kontrollere båten Valg av kurs under manøvere Trim Begrensninger Kurs Vindstyrke Bølge

Code seil

Vil også ha meget god effekt for bruk på tur. Sikkerhet: Kurs bør gjennomføres! Vil også ha meget god effekt for bruk på tur. ISAF setter opp hva som er fornuftig å ha av utstyr, og dette må følges. Noe annet er ikke noe annet enn dumt. Soloseilere lurer ofte på hva man skal med to hesteskobøyler, svar; kaste ut til en som har falt ut av sin egen båt. Sikkerhet: Kurs bør gjennomføres! Dette vil nok ha den største effekten for bruk på tur. ISAF setter opp hva som er fornuftig å ha av utstyr, og dette må følges. Noe annet er ikke noe annet enn dumt. Soloseilere lurer ofte på hva man skal med to hesteskobøyler, svar; kaste ut til en som har falt ut av sin egen båt.

Viktige faktorer for en sikker seilas Trygghet, rutine Navigasjon, sjømannskap Båt håndtering Teknikk + rutine Oppsett av båt, veldig individuelt Riktige egenskaper, seil Dekksutstyr Autopilot Vedlikehold

Sikkerhet - generelt Sikkerhet / planlegging Være foran båten Unngå å komme i kritiske situasjoner Kunnskap, rutine Kjenne sine begrensninger Kursvalg Unngå platt lens i mye vind Nærhet til land i mye vind Rutiner Om natten Avhengig av vanntemperatur Avhengig av forventet tid til redning

Aktiv sikkerhet – manøver Storseil bom / skjøte Hodet klar bom på lens Ikke vær i konflikt med skjøte / løygang i jibb Ikke vær i ubalanse på dekk Lavt tyngdepunkt Apekatt Dip jib / ende for ende jib, planlegges

Aktiv sikkerhet – orden og hvile Ha orden i cockpit Spesielt før det blir mørkt Planlegge aktiviteter Sikre at tau løper fritt Nok slakk på lazy bras etc Være i form Varme, væske, næring Hvile / søvn

Aktiv sikkerhet - kriser Planlegg for kriser Hvordan ta ned spinnaker Hvordan finne MOB Varsling Hvordan ta MOB tilbake Mentale prosedyrer

Passiv sikkerhet – ustyr Sikkerhetsutstyr Vest Sele Førstehjelps skrin Nødpeilesender VHF GPS Strobe, flare, lyspinner noe vi har glemt?

Kaffe pause?

Materialer

Materialer

Materialer

Materialer

Materialer

Materialer

Q & A (del 1) 1: Ny teknologi, utvikling & materialer. Hvilke muligheter gir det? Bare de siste årene har det skjedd enormt mye her – spesielt på membrane seil. Dette var primært forbeholdt regattaseilere (utelukkende) tidligere, men nå velger stadig flere turseilere også denne seiltypen. Mye skyldes nok bedre holdbarhet og mindre prisforskjell. 2: Hva er dacron i dag? Også dacron (seilduk i vevet polyester) har utviklet seg de siste årene, men velges fortsatt primært av turseilere til mindre/mellomstore båter og til klassebåter som ikke tillater annet... 3: Laminatseil, er det noe for den vanlige turseiler? Definitivt. Også de som kun seiler tur, velger dette i en større grad i dag enn tidligere. Som i pkt. 1 henger nok dette mye sammen med bedre levetid og ikke avskrekkende tilleggspris i forhold til dacron. 4: Hvorfor gode seil til tur? Seil som holder fasongen bedre, gir mindre krenging og beahagligere turseilas. Ellers seiler tilnærmet “alle” regatta når de er på sjøen – eller? 5: Gennaker for tur, spinnaker for regatta = sant? Delvis korrekt, men med reviderte LYS regler fra 2008/2009 vil nok vi se stadig flere gennakere/asymmetriske spinnakere også i regatta. Uansett vil et slikt seil bli noe mindre (så lenge man har et målebrev man forholder seg til). Henger også noe sammen med hvordan man velger å håndtere (i senterlinje/baug eller på spinnakerbom)...

Q & A (del 2) 6: Gamle og moderne riggtyper, forskjellig seilgarderobe? Ja, de fleste eldre/gamle riggtyper har store forseil (genua) og mindre storseil, mens moderne rigger har tilnærmet samme størrelse på storseil og forseil. Stadig oftere ser vi også at nye/moderne båter leveres kun med fokker (ikke overlappende forseil) – både av hensyn til enkel seilhåndtering, men også pga. rating. 7: Hvordan kjøpe seil, hva forventer vi av en seilmaker? Det viktigste er at man i fellesskap med seilmaker, definerer behov, ønsker og bruksområde. I tillegg har budsjettet til kunden betydning. Man bør forvente ærlig og oppriktig veiledning, sjekke referanser, være klar på leveringstidspunkt (begge veier), etc. Noe av det viktigste er at man ikke “overselger seg selv”... 8: Hva forventer de (seilmakere) av oss (kundene)? Som omtalt i pkt. 7 – at man er ærlige med bruksområde. Dessverre har vi opplevd rene turseilere som har gitt uttrykk for å være Grand Prix seilere... Videre vil det i mange tilfeller være behov for bistand til oppmåling, men her bør også seilmakeren kvalitetssikre målene. Videre er det viktig med tilbakemeldinger – både ris & ros. 9: Råd, retteldning, tilletsforhold, service og etterabeid? Mye nevnt i tidliere punkter. Dessverre opplever fortsatt mange at noe ikke stemmer med seilet de har bestilt. Uavhengig av grunn, bør seilmakeren være god på support også etter salget... Viktig at man tenker igjennom hva service betyr vs. pris – det henger ofte sammen.

Elvstrøm Sails ønsker deg lykke til med 2012 sesongen