Seminar Vestfold 2. September 2009: EU’s helsedirektiv - konsekvenser for helsetjenestene og pasientene. Skal markedet legge premissene for helse- politikken,eller.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Påvirkningsparadokser
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Hva er forsvarlighet i LAR?
Utfordringer for offentlig pensjon Tilpasning Endring videreføring.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Barn og unges rett til deltakelse
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
EU – hva skjer?. Stabilitet Et politisk eksperiment •Frivillig overdragelse av beslutningsmyndighet •Felles beslutninger følges opp av den enkelte medlemsstat.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
Tilpassede helsetjenester
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Trondheim 25. Januar 2013 Fagbevegelsen og EØS
14 Samarbeid over grenser
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Lokal arbeidstidsavtale
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Lokal handlingsplan for videre kamp mot postdirektivet 2010
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Hva er viktig å kunne til prøva!
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Fagforbundet Vest-Agder Vest-Agder omtanke solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder 2006Side 2 Hjemfallsretten I snart 100 år har norske konsesjonslover.
ISKAs kvalitetskampanje Vedtatt på verdenskongressen i 2002 Hovedmål - å sørge for at offentlige tjenester: - har tilstrekkelig.
Fagforbundet Sør-Trøndelag, Røros 8. oktober 2008 LOs distriktssekretær, Kristian Tangen.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Seksjonskonferansene
Åste Marie Skullerud Avdelingsdirektør, Statsforvaltningsavdelingen
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Migrasjonshelse, rådslag 2
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Arbeiderpartiet - Høyre
Får vi solgt varene våre uten EØS?
Rapport fra Ungdom mot Eu
Hjelmengutvalget og privatisering av offentlig sektor
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Seminar Vestfold 2. September 2009: EU’s helsedirektiv - konsekvenser for helsetjenestene og pasientene. Skal markedet legge premissene for helse- politikken,eller vil vi beholde velferdsmodellen? Unni Hagen Rådgiver i Fagforbundet

Regjeringens innspill i 2007: Helsetjenester i fri flyt? Åtte sosialdemokratiske helseministre prøvde i sommer å ta opp kampen mot en videre liberalisering av grensekryssende helsetjenester. Dette har antakelig bidratt til at EU-kommisjonen foreløpig holder sjukehustjenester utenfor den liberaliseringen som nå planlegges. Derfor er det ille at den rødgrønne regjeringen ikke støtter den motstanden mot en slik liberalisering av grensekryssende helsetjenester, som mange EU-regjeringer har forsøkt å reise. I høringsuttalelsen fra den norske regjeringen er det ingen prinsipielle motforestillinger mot at norsk helsevesen underkastes et EU-direktiv. Det stilles riktignok en serie vilkår som opplagt er i strid med hva EU-kommisjonen ønsker seg. Men de fleste vilkårene er som strikk. De kan tøyes og bøyes.

Regjeringens innspill i 2007: •Mulighetene for å planlegge og kontrollere de offentlige helsekostnadene må trygges •norske prioriteringer mellom pasientgrupper må ikke undergraves •kvaliteten på helsetjenestene må sikres •helsetilbudet i tynt befolkede områder må opprettholdes •medlemsstatene må sjøl avgjøre hva som er passende og etisk forsvarlig behandling •økt pasientmobilitet må ikke føre til større sosial ulikhet i tilgangen til helsetjenester •det må ikke bli slik at bare de mest ressurssterke pasientene kan nyte godt av helsetjenester i utlandet •kvinners helse og kvinnesjukdommer må gis tilstrekkelig oppmerksomhet •friheten til å yte helsetjenester og til å etablere seg i et annet land, må ikke bety rett til å få offentlig støtte fra dette landet.

EUs helsedirektiv - pasientrettighetsdirektivet Styrking av pasientenes rettigheter eller en trussel mot det offentlige helsevesenet?

EUs helsedirektiv : Direktivet gjelder helsetjenester ”uansett hvordan de tilrettelegges, finner sted og finansieres, og om det skjer i offentlig eller privat regi”. Direktivet skal etter forutsetningene inn i EØS- avtalen.

EUs helsedirektiv- pasientrettighetsdirektivet: Intensjonen: Tilpasse de nasjonale helsesystemene til det indre marked gjennom innføring av de fire friheter på helseområdet. (artikkel 95) Allerede her brytes intensjonen i EU-traktaten.

EUs helsedirektiv - prinsipper for fall? Helsedirektivet er et opplegge for et grunnleggende systemskifte  Fra regulering - deregulering  Fra demokratisk styring til avdemokratisering  Fra offentlig til privat  Økt byråkratisering

Kjernen i debatten om helsedirektivet: Skal markedsmekanismer og private kapitalinteresser legge premissene for helsepolitikken, eller skal vi holde fast ved, og videreutvikle den nordiske velferdsmodellen.

Noen synspunkt på direktivet Vil bety en torpedering av den nordiske velferdsmodellen. (EPSU) Usolidarisk og uakseptabel, ut fra norske verdier om lik rett til helsetjenester. (NSF) Sosial ulikhet i tilgangen til helsetjenester kan bli betydelig forsterket av direktivet. (DNL)

EPSUs anbefalinger: Det rettslige grunnlaget for direktivet : 1. folkehelse og ikke indre markedstenkning 2. Medlemsstatene må klart og tydelig få råderett over egen organisering, planlegging og styring 3. Direktivet skal ikke undergrave bestemmelser om helsehjelp av høy kvalitet for alle etter behov

Fagforbundet mener at: Foreliggende forslag til pasientrettighets-direktiv for Europa ivaretar ikke det som skal til for å opprettholde nasjonale systemer. Fagforbundet kan derfor ikke gå inn for forslaget slik det foreligger.

LO-kongressen 2009: Helsetjenester skal ikke være en handelsvare. LO er i mot markedstenking, bedriftsøkonomisk lønnsomhetsvurdering, konkurranseutsetting og privatisering i helsevesenet. Planlegging og dimensjonering av landets helsetilbud må være statens ansvar. I denne sammenheng blir det viktig å motarbeide et helsedirektiv fra EU dersom det vil undergrave muligheten for nasjonal styring.

NASJONALE SYSTEMER BEST EGNET Konklusjonen i EU-kommisjonens utredning er at nasjonale systemer er best egnet til å styre og planlegge helsetjenester. Likevel får vi et utkast til direktiv som går motsatt vei. Hvorfor?

Alle kort på bordet! En konsekvensutredning av forslaget, som bygger på de erfaringer vi har med hva liberalisering og markedsutviklingen av helsetjenestene fører til. EUs egen rapport må brukes som grunnlagsmateriale i behandlingen av et helsedirektiv.

Valget står mellom marked eller styring EUs pasientrettighetsdirektiv føyer seg inn i rekken av EU-tilpasninger som vil videreføre og utvide markedsmekanismene på fellesskapets bekostning. Hovedspørsmålet er om vi ønsker det? Hva må gjøres for å forhindre en slik utvikling?

Et overnasjonalt helsesamarbeid må bygge på følgende verdier: Helsetjeneste er en menneskerettighet som staten må sørge for at alle borgerne får. Helsetjenester må fortsatt være et offentlig ansvar, og egner seg ikke for konkurranseutsetting og privatisering. Langreiste pasienter ødelegger miljøet.