NTNUs lærerutdanning Møte lærerutdannere i Århus 8. mars 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærerprofesjonalitet
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Sunnland Einar Stølevik
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Orientering om søkertall
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

NTNUs lærerutdanning Møte lærerutdannere i Århus 8. mars 2011 Ove Haugaløkken, dosent og nestleder ved program for lærerutdanning ved Universitetet i Trondheim (NTNU) Per Ramberg, dosent og leder for Program for lærerutdanning ved Universitetet i Trondheim (NTNU)

Left: Coffee shop at Bakklandet Photo: NTNU Info/Norsk Bildebyrå. Winter image: Family skiing in Bymarka (across Vintervannet, toward Vintervannsheia). Photo: NTNU Info/Norsk Bildebyrå. Rainbow over the Nidaros Cathedral, fall 1999. Photo: NTNU Info/Kenneth Aar. Bottom: Gamle Bybro toward Bakklandet, October 2001. Photo: NTNU Info/Mentz Indergaard. April 2004

Universitetet i Trondheim - NTNU Ca 20.000 studenter 7 fakultet (realfag, teknologiske fag, humanististiske fag, samfunnsfag, medisin, arkitekt) To søyler: 1910: NTH (sivilingeniørutdanning) 1922: Norges Lærerhøgskole (lærerutdanning) Mange profesjonsutdanninger: Lærerutdanning (utdanner 600 lærerer pr år) Sivilingeniørutdanning (utdanner ca 80% av sivilingeniørene i Norge) Arkitektutdanning Legeutdanning Psykologiutdanning

Trender og utfordringer i europeisk og norsk lærerutdanning Rekruttering Kvantitet Kvalitet “stake – holders” GNIST Utvidelse Antall år Mer praksis Mer fagdidaktikk Allmennlærerutdanningen 2-årig, 3-årig, 4-årig 5-årig som hovedmodell fra? Spesialisering Fag Nivå Allmennlærerutdanning 2003: 2+2 modell Grunnskolelærerutdanning 2010: - 1 – 7: 4 fag - 5 -10: 3 fag

Trender og utfordringer i europeisk og norsk lærerutdanning Harmonisering - Ulike lærerutdanninger ulike system blir mer lik Høgskolene spesialiserer sine integrerte lærerutdanninger Universitetene utvikler integrerte lærerutdanninger Tromsø Lærerutdanning i ulike faser satt i system - Grunnutdanning – oppfølging av nyutdannete – etterutdanning - videreutdanning 2002: Ny-tiltaket 2009: Strategi for videreutdanning

Trender og utfordringer i europeisk og norsk lærerutdanning Økt vekt på skoleledelse 2009: “Rektorskolen” Learning Outcome - EQF 2003: Rammeplaner for lærerutdanning med sluttkompetansemål 2012: Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning Praksisbasert Partnerskapsmodeller Relevant teori knyttet til praksiserfaringer PIL-prosjektet - “FOU i praksis” - “PRAKUT” Forskningsbasert Fra seminartradisjon til akademia Vekt på FOU-kompetanse Stm nr 16 fra 2002 2003: 5-årig lektorutdanning ved universitetene 2010: NAFOL Master som hovedmodell for norsk lærerutdanning fra 2015?

NTNUs respons på disse trendene – grunnutdanning av lærere 510 plasser – søkertall høsten 2010 i parentes: bachelor / master + PPU (485 søkere) – 160 plasser bachelor / master + FPPU (318 søkere) – 100 plasser 3-årig yrkesfaglærerutdanning – 50 plasser Helse-/sosialfag (88 søkere – 30 primær) Teknikk / industriell produksjon (25 søkere – 11 primær) Bygg / anlegg (32 søkere - 18 primær) Restaurant og mat Elektro 5-årig lektorutdanning – 200 plasser Språk (670 søkere – 122 primær) Historie (558 søkere – 105 primær) Samfunnsfag (495 søkere – 77 primær) Realfag (716 søkere – 100 primær) Geografi (199 søkere – 20 primær)

NTNUs lærerutdanning – oppfølging av lærere og skoleledere i løpet av yrkeskarrieren 2002: Oppfølging av nyutdannete lærere det første året i jobb 2003: Master i skoleledelse 2005: Master i samfunnsfagdidaktikk 2006: Master i naturfagdidaktikk 2008: Master i fremmedspråkdidaktikk 2008: PIL-prosjektet 2009: Master i estetiske fags didaktikk 2009: KOMPiS 2009: Nytt doktorgradsprogram rettet mot skole og lærerutdanning 2009: S-Team 2010 Etablering av en nasjonal forskerskole knyttet til lærerutdanning 2010: Mentorutdanning for oppfølging av nyutdannete lærere 2010: Etablering av en forskningsenhet rettet mot skolen 2010: “Rektorskolen” 2010: “SKOLE” 2011: Master i lærerprofesjonen og yrkesutøvelse 2011: Master i yrkesdidaktikk

NTNUs lærerutdanning – stor faglig bredde (25 ulike fag) Realfag: Matematikk, fysikk, kjemi, biologi, naturfag, informatikk Språkfag: Norsk, engelsk, tysk, fransk, spansk Samfunnsfag: Samfunnskunnkap, historie, geografi, religion, økonomi Praktisk - estetiske fag: formgivning, media, idrett, drama, musikk Yrkesfag: Bygg/anlegg, teknikk- og industriell produksjon, restaurant og mat, helse- og sosial

Spenninger Mellom teori og praksis Kontroll og autonomi Profesjonskvalitet og akademisk kvalitet Fag og pedagogikk Pedagogikk og fagdidaktikk Lærerens profesjonelle autonomi og samfunnets behov for styring/kontroll

1998 Partnerskoler – ønsket kompetanse Lærere og skoleledere som har en lærerutdanningsidentitet Lærere med høy faglig og didaktisk kompetanse Lærere med veilederkompetanse Lærere som er involvert i FOU-arbeid ved skoler som er utviklingsorienterte Samfunnsorienterte institusjoner med gode relasjoner lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt

1998 NTNUs partnerskapsmodell - målsettinger Vise sammenhengen mellom teori og praksis Legge grunnlaget for videre profesjonsutvikling etter endt grunnutdanning Bidra til skoleutvikling på den enkelte skole Utnytte praksisfeltet bedre mht opplæring av lærerstudenter Ikke omfatte for mange skoler og størst mulig bredde av skoler Kunne veilede uegnete studenter ut av lærerutdanningen på et sikkert grunnlag

Samarbeidspregete partnerskap Lærerne i skolen og lærerutdanningsinstitusjonene samarbeider og samhandler om studieopplegget Lærerutdannere er ute på praksisskolene og lærere i skolen er på utdanningsinstitusjonen for å samarbeide og delta om faglig virksomhet Skolen og lærerutdanningsinstitusjonen anerkjenner hverandres faglige legitimitet i deres bidrag til lærerutdanningen Evaluering skjer i samarbeid mellom partene

NTNUs partnerskapsmodell - innhold Praksis og utvikling av praksisteorier Utviklingssamtaler og mikroundervisning Veiledning av studentenes dokumentasjonsarbeid (FOU) Vurdering av studentenes praktiske lærerdyktighet og skikkethet Etter- og videreutdanning av lærere ved partnerskolene FOU-samarbeid Skoleovertakelser Hospiteringsmuligheter

NTNUs partnerskapsmodell: Omfang og organisering 36 partnerskapsskoler (18 gr.sk og 18 vgs) 7 partnerskap, hvert med ulike 5-6 skoler 5-6 PPU-koordinatorer i hvert partnerskap 2 PLU-ansatte med ulik kompetanse i hvert partnerskap 30 - 40 studenter pr partnerskap i heterogene partnerskapsklasser All praksis innen partnerskapet Basisgrupper på 4- 5 studenter innen hver partnerskapsklasse

PPU – koordinator – en nøkkelrolle En erfaren og reflektert lærer ved praksisskolen 15% stilling betalt av NTNU Brobygger mellom NTNU og praksisskolen Planlegger, gjennomfører og evaluerer studentenes praksis Finner egnete veiledere for lærerstudentene Deltar i ulike aktiviteter ved NTNU (tirsdager etter kl 12.00) Partnerskapsmøter Evaluering av hver enkelt students progresjon Seminarundervisning Ansvar for en basisgruppe (individuelle samtaler, mikroundervisning, praksisbesøk, veiledning…) Deltar i FOU-prosjekt

Lærerkompetanse Forskningsbaserte teorier Fag Metoder Relasjoner Autonomi 4) FOU i praksisfeltet 3) Forskningsbaserte teorier Praksis Teori 1) 2) Fag Metoder Relasjoner Ledelse Praksis Didaktikk Fagdidaktikk Egne praksisteorier Kontroll

2007 FOU - prosjektet Målsetting: Å heve kompetansen over streken på en slik måte at kompetanseområdene i de 4 kvadrantene koples sammen til en helhetlig kompetanse

FOU-kompetanse - Intensjon Utvikle studentenes FOU-kompetanse knyttet til praksisfeltet Reise problemstilling og formulere mål, aksjonere/utprøve, samle data, analysere og drøfte resultat innefor et fokusområde ved hjelp av forskningsbaserte verktøy. Knyttes til fag, fagdidaktikk og pedagogikk Utvikle studentenes tverrfaglige samarbeidskompetanse Utvikle kunnskap ut fra komplementær kompetanse, utvikle samarbeidskompetanse og respekt for ulike fag

Hvorfor FOU-kompetanse? Grunnutdanningen gir en “startkompetanse” Gjøre lærerne i stand til å “forske” på egen praksis Sikre systematisk utvikling av lærernes og skolens kompetanse – hindre “Kenguruskolen” Kunne begrunne valg og sikre kritisk vurderingsevne Sikre kunnskap om hva som “virker” og hva som ikke “virker” Sikre læreryrket respekt, status og legitimitet og unødvendig innblanding fra utenforstående

Hva kan FOU-arbeid bidra til? At ”Kenguruskolen” svekkes? (T Tiller) Pedagogiske svingninger og pedagogiske konsulenter bidrar til ”tretthet” og motløshet? At lærernes stemme blir tydeligere i den politiske utdanningsdiskurs? Dokumentasjon av praksis og systemkritikk At lærerstatus og profesjonen styrkes? Gjennom både akademisk tyngde og profesjonsrelevans At den enkelte lærers og skoles kompetanse styrkes? Økt kunnskap gir mer målretta tiltak

Aksjonslæring som FOU-strategi Forsknings-/undersøkelsesprosesser som kunnskapsøkning og læringsprosess Utvikling må starte nedenfra Skolen er den viktigste enheten for endring Lærere i fellesskap må utvikle rutiner for å lære av egen praksis Refleksjon og handling i sammenheng (utvidet lærerprofesjonalitet) (L Stenhouse, T Tiller)

FOU-kompetanse - Kriterier Prosjektrapport (de beste rapportene blir publisert) Beskrivelse av prosjekttema Problemformulering Metodisk tilnærming Beskrivelse av forsøk/utprøving Resultater (data og analyse) Utviklingsdimensjon

FOU-kompetanse - kriterier Prosessrapport Beskrivelse av egen læringsprosess, læringsutbytte og gruppedynamikk Analyse av viktige hendelser i prosessen Refleksjon av egen presentasjon på FOU-konferansen

FOU-kompetanse - dokumentasjon FOU-konferanse Introduksjon med problemstilling Beskrivelse av forsøk/utprøving Drøfting av Resultat Tilbakemelding fra / diskusjon med tilhørere Innlevering av rapportene 14 dager etter konferansen

Erfaringer fra studentenes FOU-arbeid Sterkere kobling mellom egne- og forskningsbaserte teorier og praksis Studentenes eierforhold til prosjektet er viktig Samarbeid er vanskelig men nyttig Skolen nyssgjerrig på (og skeptisk til) kompetansen

En kort oppsummering: Kopling akademisk kvalitet og profesjonskvalitet Organisering: NTNUs partnerskapsmodell med 36 skoler Faggrupper med komplementær kompetanse Lærerutdanningsmodeller som kopler fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis Utdanning: Oppfølging av nyutdannete lærere Etter og videreutdanning satt i system FOU- arbeid i skolen – obligatorisk for alle lærerstudentene Mastergradsprogram med fokus på læringsarbeid i skolen Doktorgradsprogram med fokus på lærerutdanning og skole PIL-prosjektet med fokus på praksisnær lærerutdanning

NTNUs lærerutdanning – kopling akademisk kvalitet og profesjonskvalitet Forskning: Stipendiater med forskning fokusert mot skole Forskerskole for lærerutdanning med målsetting å sosialisere stipendiater inn i lærerutdanning med forskning knyttet til praksisfeltet Forskningsenheten SKOLE Prosjekt innen EUs rammeprogram