IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del I - September 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Korteste vei til riktig dokument!
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Nettverking – din fremtids muliggjører nettverksevangelist.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Ole Petter Sørensen Trainor as
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
1 E-Site 3.2 Webmaster introkurs. 2 Innhold •Generell informasjon om E-Site •Funksjoner •Adminsider.
Resultater Kundesenter
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Den Norske Dataforening
Nettverking – din fremtids muliggjører
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Taksonomi: Klassifikasjon; indeksering
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
En prosjektleders perspektiv Emnekart 2004 – Felix konferansesenter, 27. oktober 2004.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del III - November 2005.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del IV - November 2005.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Samdata 2012 Somatikk.
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til øvingstimer
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
In 102 – V 2005 Innføring i informasjonsteknologi Forelesning 1.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Thon Hotel Backlund, Levanger
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Kunnskapsledelse Norsk Arbeidslivsforum 12. september 2006
Utskrift av presentasjonen:

IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del I - September 2005

Del I IT i kunnskapsledelse - Vekstmodellen Kap. 9

Renny Bakke Amundsen adm. dir. EUCIP Norge as Dataforeningen er Norges største IT-faglige forening - et åpent, frittstående forum av og for IT-profesjonelle og avanserte IT- brukere. DND er det samlende fagmiljø for utøvere og brukere av IT-fagene. • • Salgsjef - KVs Datadivisjon • • Bedriftsrådgiver - Teknologisk Institutt • • Supportsjef - MySoft (Mycron) • • Administrasjons- & IT-sjef – NIF • • Selvstendig konsulent - eMomentumeMomentum • • Dataforeningens Kompetanseprosjekt - EUCIP

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 4 IT-støtte - et potensialet! ‘What is new and exiting in the knowledge management area is the potential for using modern information technology’  Inter-, Intra- & Extranet with a browser  Groupware  Data warehouse & Data filters  Software agents  Expert systems etc.

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 5 IT kan understøtte Kunnskapsledelse! SSSSamle SSSSystematisere SSSStrukturere LLLLagre KKKKombinere DDDDistribuere og PPPPresentere Informasjon!

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 6 ITs rolle i Kunnskapsledelse I  Samarbeidsteknologier: Elektronisk post, gruppevare, internett etc.  Kunnskapsteknologier: Ekspertsystemer, nevrale nettverk og virtuell virkelighet etc.

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 7 ITs rolle i Kunnskapsledelse II  Muliggjør nye arbeidsformer og mer effektiv kunnskapsforvaltning!  IT kan være drivkraft i en omstilling!  Vellykket bruk av IT kan øke bedriftens konkurransekraft!

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 8 Implikasjoner for KL-systemer I  Samvirke mellom informasjon og kunnskap! * Informasjon blir kunnskap når det kombineres med erfaring, tolkning og refleksjon! * Kunnskap blir informasjon når det knyttes til eksakt representasjon!

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 9 Implikasjoner for KL-systemer II  Interaksjon mellom taus og eksplisitt kunnskap: IT er avhengig av at kunnskap deles og kunnskapsarbeidere må ha en felles forståelse av den informasjonen som deles!

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 10 Implikasjoner for KL-systemer III  Lagerstrategi krav: database- & innformasjonssystemer  Flytstrategi krav: innformasjonsnettverk og  Vekststrategi krav: ekspertnettverk, arbeidsprosesser og læringsmiljø

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 11 Implikasjoner for KL-systemer IV  Kobling i SEKI-prosesser: * Sosialisering – dele kunnskap * Eksternialisering – fra taus til eksplisitt * Kopling – til mer kompleks * Internalisering – hente taus kunnskap

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 12 Implikasjoner for KL-systemer V  Eksplisitt kunnskapsoverføring: * Seriell - krever møter & kontakt * Eksakt - svært egnet for IT * Taus - må deles! * Strategisk - må identifiseres! * Ekspert - svært egnet for IT!

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 13 Implikasjoner for KL-systemer VI  Knytt kunnskap til til nyttig bruk! Uvettig bruk av KF-systemer kan gjøre at man går seg vill i informasjonstilgangen!

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 14 KL-skoler og Informasjonssystemer  Systemskolen – umulig uten IT!  Kartografiskolen – moderator i nettverk  Ingeniørskolen  Kommersialiseringskolen  Organisasjonsskolen  Spatialskolen  Strategiskolen

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 15 Ambisjonsnivå Tid P. til Verktøy P. til Person P. til Informasjon P. til System Tekstbehandling, Regneark & Mail Info om hvor info finnes Info som kan bli til kunnskap Info som brukes til tolkning Fase I II III IV Ambisjonsnivå for IT-støttet KL

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 16 Fase I - Sluttbrukerverktøy  Testbehandler, Regneark, Presentasjonsverktøy o.l. brukes til å registrere kunnskap i dokumenter som deles i nettverk gjennom kontorsirkulære og ePost

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 17 Fase II - Info om hvem vet hva?  Registra eller ’Gule sider’ – CV-bank som forteller om hvem som kan hva!  Elektroniske ordlister med synonymer  Info om ”hvem vet hva” -> ”Metadata”: kunnskap om hvor kunnskap finnes! ->IT fasiliteter Kunnskapsnettverk!

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 18 Fase III - Informasjon om hva de vet!  Databaser -> Prosjektrapporter, notater, brev og anbefalinger  Data mining -> Beste praksis – historiefortellinger  Søkemotorer  Intelligente agenter -> Kodifisert strategi omgjør kunnskap og informasjon som opprinnelig var data -> Intern så vel som ekstern informasjon!

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 19 Fase IV - Informasjon om hva de tenker!  Kunstig intelligens eller Artificial Intelligence  Neurale nettverk  Ekspertsystemer  Case-basert resonering

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 20 Intranett & KL  Tilgang på strukturert og ustrukturert info.  Tilgang og hjelp til forståelse av andres kunnskap  Sikre kollektiv forståelse av kunnskap ved effektive kommunikasjonskanaler

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 21 IT-verktøy I KL Internett Dokumentsystemer Ekstranett Gruppevare Databaser Intranett Bildebehandling Ekspertsystemer

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 22 IT-systemer som støtter KL  Microsoft Office og Exchange  Lotus notes og Domino  Internett, Intranett og Ekstranett  DocuLine  Annotate  IFS  Autonomy  Knowledger - osv. etc, mm, o.fl.

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 23 Systemnivå

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 24 Oppgave Sluttbruker- verktøy Hvem vet hva? Hva de vet! Hva de tenker! Distribuere  Tekstbehandl.  Kontorsirkulær  WEB-publisere  Kalender  Presentasjoner SammeSammeSamme Dele  Gruppevare  Intranett  Nettverk  ePost SammeSamme Fange & Forstå  Database  Datavarehus Samme Skape  Kunstig Intelligens  Ekspertsystemer  Abstrakt logikk  Generiske algoritmer  Intelligente agenter

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 25

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 26 Dele Kunnskap Distribuere Kunnskap Fange og forstå Kunnskap Skape Kunnskap Systemer for samarbeid: • •Elektroniske avtaler • •Gruppevare • •Intranett Systemer for kontor- automatisering: • •Tekstbehandling, Regneark o.l. • •Billedbehandling • •Elektronisk kallender Kunstig intelligens: • •Ekspertsystemer • •Nevrale nettverk • •Søkeagenter • •Cacebasert Arbeidsstasjoner: • •DAK/DAP • •Virtuell virkelighet

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 27

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 28

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 29

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 30

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 31

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 32

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 33

IT i Kunnskapsledelse Del I - Renny Bakke Amundsen 34 Men! Husk! NB! Et initiativ for effektiv og systematisk KL må aldri starte med valg av leverandør eller system!