Innlegg på Panda-gruppens brukerseminar Hell, 1. oktober 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Inge Fornes DNFK - oppsummert Regionalt politisk nivå Arbeidsformen – partnerskapet Forholdet.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Forvaltningsreform 2010 Høringsnotat februar 2008 Fylkesting 12. mars 2008 Fylkesordfører Audun Tron.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Frostating på Frosta juni RUP - Fylkesråd Susanne Bratli Regionalt Utviklingsprogram for Nord-Trøndelag 2008.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regionale forskningsfond
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Tilskudd til friluftslivsformål i Rogaland fylkeskommune 1.Regionalt UtvklingsProgram (RUP) 2.Tilrettelegging i friluftslivsområder, RFK 3. Statlige friluftslivsmidler.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Hva er Panda og hva kan det brukes til?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Innlegg på Panda-gruppens brukerseminar Hell, 1. oktober 2009 Ansvarsreformen og forvaltningsreformen: Økt analysebehov i fylkeskommunene? Innlegg på Panda-gruppens brukerseminar Hell, 1. oktober 2009

Innhold Ansvarsreformen Forvaltningsreformen Analysebehov Presentasjon basert på evaluering av 551.60 for KRD, Oxford Research og NIBR (2009) Forvaltningsreformen Presentasjon basert på effektanalyse for KRD, NIBR og TLA Consulting (2009) Analysebehov Hva bør FKs oppgave være? Overordna ansvar for regional utvikling! Hvilke analyser kan (bør) man gjennomføre? PANDA og/eller andre?

Ansvarsreformen Overføring av ansvar for sjukehus fra FK til staten Hva skal FK gjøre? Subsidiaritetsprinsippet – desentralisering Ansvar for politikk legges på lavest mulig, effektive nivå Nærhet til ”brukerne” (eller ”kundene”, som de gjerne kalles) Kunnskap om regionale forhold bedre på regionalt nivå Bottom-up vekstprinsipp vs Top-Down fordelingsprinsipp Ansvarsreformen: 551.60-posten på statsbudsjettet 1,3 mrd kr overlates til FK, som prioriterer sjøl MEN innafor visse rammer Regionale partnerskap viktig, IN viktig

Statsbudsjettet fordelt i 2005 etter kroner per innbygger A: Distriktspolitiske mål er begrunnelse, favorisering av distriktene: 8,4 mrd kroner (551,60: 1,3 mrd kroner) B: Utjevning og kompensasjon mellom områder av likhets- eller fordelingsårsaker: 9,4 mrd kroner

Tilskudd per fylkeskommune mill kr 2008 (551.60)

Tilskudd 551.60: KR/innbygger

Nasjonale føringer på bruken FK prioriterer selv er hovedregel (ansvarsreform), altså Regionale utfordringer, mål og strategier basert på regionale behov Nasjonale mål for utvikling innafor følgende områder Kompetanse, omstilling, nyetablering, innovasjon og nyskaping i næringslivet Er dette føringer? Bør dette i så fall være det? Regionale prioriteringer kan avvike Bør produksjonsmål, ikke ”tilfredsstillelse” fokuseres? Planer, handlingsplaner, RUP skal være FKs utgangspunkt Overordna mål, lang- og kortsiktige strategier Årlige bevilgninger fra FK skal gis i tråd med dette INs bruk av penger også i tråd med INs prioriteringer Regionale partnerskap Nasjonale mål og rammer for distriktspolitikken

Målstruktur i distriktspolitikken Overordna mål Velferd og fordeling: bosetting, levekår, balansert utvikling Produksjon: Verdiskapning 3 Hovedmål/7 delmål Verdiskapning Næringsmiljøer, bedriftsutvikling, entreprenørskap Rammebetingelser Kompetanse, infrastruktur Attraktivitet Tjenester, stedsutvikling Satsinger på tvers av hovedmål (ex kvinner, ungdom, N-Norge) Vurdering: Nasjonale mål er svært generelle Ikke kvantitative, men retning (bedre, mer etc) ”Alt” gir suksess Ingen prioritering (verdiskapning prioriteres, men ellers ikke)

Nasjonale retningslinjer (regler) for bruk av midlene Geografi (virkeområdets sone II til IV) i hovedsak Generelle avgrensninger (EUs/EØS’ konkurranseregler) Ikke finansiere ordinær drift/vedlikehold (offentlige tjenester eller privatiserte offentlige tjenester) Ikke til investeringer i egenkapital i virksomheter Transportstøtte tillatt Skal hente inn uttalelser fra forvaltningsorgan Nasjonale sektorpolitiske føringer og mål skal hensyntas Forvalte virkemidlene i tråd med styringsreglement i staten

Kjennetegn ved ordningene Bevilgninger kan gis til kommuner/regionråd Bedriftsstøtte skal gis gjennom IN Bagatellmessig støtte (hele landet) kan gis direkte Investeringsstøtte Fysiske investeringer (etablering/utvidelse) Produktutvikling i bedrifter Prosessutvikling i bedrifter Eiendom, bygg, maskiner og anlegg Kjøp av eiendomsrettigheter og informasjon Konsulenthjelp, kunnskapsformidling i hele landet Samarbeid mellom og nettverk av SMB Opplæringstiltak i bedrifter Arbeidsplassutvikling over hele landet FoU-virksomhet (industriell forskning, utviklingsaktivitet, forstudier)

Oppsummering 551.60 Regional prioritering i tråd med Regionale utfordringer, mål og strategier (div planer) Nasjonale føringer Nasjonalt regelverk Potensielle målkonflikter? Nei: Evalueringen viser at FK ”tar signalene” Skyldes det relativt vide nasjonale rammer? Analysebehov knyttet til Plandokumenter Virkemiddelbruk Organisering

Hva er forvaltningsreformen? Overføring av ansvaret for politikkområder fra statlig til fylkeskommunalt nivå Lang historie og diskusjon om arbeidsdeling mellom forvaltningsnivåene Ble ikke endringer i antall fylker Politikk på 8 departementers områder ”Magaplask” sammenlikna med forventninger til reform?

Målene med reformen Et forsterket folkestyre og demokrati på lokalt og regionalt nivå gjennom desentralisering av makt og myndighet og klar ansvarsdeling mellom forvaltningsnivåene. En mer samordnet og effektiv offentlig forvaltning ved at ulike sektorer sees i sammenheng innenfor den enkelte region. Verdiskapning og sysselsetting basert på lokale og regionale fortrinn og forutsetninger, som sikrer det framtidige grunnlaget for velferden i samfunnet. Effektiv ivaretakelse av nasjonale mål, som for eksempel bære­kraftig utvikling, likeverdige tjenestetilbud og retts­sikkerhet for den enkelte. (I tillegg: Generelle politikkmål, spesielt distrikts- og regionalpolitiske)

Politikkområdene FKD KD Akvakulturforvaltning og havressursforvaltning (diverse arter) FK utvidet ansvar på aktørnivå, men sentralt gitte rammer KD Grunnopplæring (kvalitet), fagskoleutdanning (drift og finansiering), styrerepr i statlige høgskoler, regionale forskningsfond FK økt ansvar i hele utdanningskjeden Fagskoler: Virkemidler og styring Regionale forskningsfond 7 stk, NFR og faglige krav. 218 mill kr/år

Politikkområdene 2 KKD LD Spillemidler til investeringer i kulturbygg (aktørnivå) Styrerepresentasjon i kulturinstitusjoner Små midler og potensielt små effekter LD Rekruttering, kompetanseheving og verdiskaping i lb Klima og samfunnsplanlegging i lb (PBL) Oppgaver fra landbruksstyret (som legges ned), uttalerett, areal og følge opp nasjonale mål 10-20 årsverk, pluss 20 mill kr/år i rekrutteringstiltak på lb Større mulighet til å uttale seg

Politikkområdene 3 MD NHD Vannregionmyndighet (flere fylker i samme vannregion) Friluftsliv, jakt og fiske Planlegging og klimahensyn (PBL) Økt innflytelse gjennom PBL, noe virkemidler Statlig styring og føringer fortsatt NHD Eierskap i IN (nå: 49 prosent) Styrerepresentasjon regionalt IN Regionale utviklingsfond (ikke utredet ferdig) Reell innflytelse? Klarer FK å gripe den?

Politikkområdene 4 SD Riksveger og riksvegferger Største tiltak Vil FK ha dette? Andre prosesser (parallelle, men ikke del av reformen) Folkehelseansvar med lovfesting av partnerskap (kfr også samhandlingsreformen), litt penger, men frivillige partnerskap eksisterer allerede Tronutvalget, ansvar for all voksenopplæring til FK. 551, 60 Regional utvikling, FKs ansvar kan bli lovfestet

Finansiering Rammefinansiering, men noe forts øremerket 7,4 mrd kroner i rammetilskott mer til FK per år 5,9 mrd ”gamle” riksvegmidler 1 mrd ”nye” riksvegmidler 117 mill til nye årsverk i FK (17 fra statlige etater, 100 ferske) Tilskudd til fagskoler (+ 300 mill) Stimuleringsmidler til folkehelse (30 mill) Gir ekspansiv effekt på 1,1 mrd kroner Øremerkede tilskott beholdes 218 mill kr til regionale forskningsfond

Oppsummering forvaltningsreformen To typer tiltak Tre relativt store (veg, fagskole, regionale forskningsfond). Får FK handlefrihet og klarer de i så fall ta den? ”Resten” innebærer lite midler, men noe økt representasjon og noen sentralstyrte oppgaver Relativt lite ferske penger FK blir administrator av midler og oppgaver Klarer de å skape mer utvikling ved å se alle gamle og nye oppgaver i sammenheng innafor rammer av planer etc.? Magaplask?

FKs rolle FK skal være den sentrale, regionale utviklingsaktøren Demokratisk forankret (folkevalgt) Ansvars- og forvaltningsreformen skal styrke utviklingsaktøren Hva innebærer dette? Ansvar for regional utvikling Oversikt over regionale utfordringer Utarbeidelse av plandokumenter kort og lang sikt med mål og strategier Virkemiddelbruk i tilknytning til dette Ledelse av regionale partnerskap Representasjon i diverse organer (IN, forskningsfond, diverse andre) Regional virkemiddelbruk sees ift nasjonale krav og rammer

Utredningsbehov FK bestemmer selv hvilke analyser som skal gjennomføres, og hvordan! Analysene må være relevante og gode PANDA er ikke alltid aktuelt Utarbeidelse av planer PANDA kan nyttes til analyser av utviklingstrekk og til framskrivinger Grunnlag for kunnskap om regionale utfordringer, og dermed mål og strategier knyttet til regional utvikling Grunnlag for virkemiddelbruk/preferanser Analyser av effekter av ulike virkemiddelporteføljer PANDA kan gi makroeffekter Må koples med analyser knyttet til aktørers respons (mer mikropreget), for eksempel lønnsomhetsanalyser Diverse analyser/ikke-PANDA, eksempel Hvordan fungerer partnerskap? Miljø/klima (men kan koples mot PANDA-analyser) Hvordan tilpasser FK seg nye roller? Hvor fritt står egentlig FK (rammetilskott, regelstyring, fri prioritering)? Evalueringer - supplement av sentralt initierte evalueringer.