Hypertekstfortellinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Den vesle gutten og julenissetoget
HVA ER ?.
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Om å skrive om litterære tekster
Hva er Fronter.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
12 Reflekterende lesing.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
10 regler for å skrive for web
Powerpoint v/ Terje Høiland
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Resonnerende tekst.
Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Og.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fortelling Novelle Roman
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Lese og skrive med storyline – i tid og rom
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Hypertekstfortellinger 240108 Hildegunn Otnes og Harald Morten Iversen

Fortellinger (episke/narrative tekster) Definisjoner av fortelling? Hva sier LK06 om fortelling? J. Lothe: presenterer ei hendingskjede i tid og rom S. Skjong: gjengir handlinger som blir utført eller hendelser som skjer mens tiden går *bruke et bredt register av språklige virkemidler i egen skriving, i skjønnlitteratur..(Vg1) * skrive tekster i ulike kreative sjangere (Vg1) * bruke kunnskap om tekst, sjanger og litterære virkemidler i egen skjønnlitterære skriving (Vg 3)

Digitale fortellinger Ulike grader av digitalisering Ulik bruk av digitale virkemidler For barn, for ungdom, for voksne Av profesjonelle, av amatører, av elever.. Lineære Ikke-lineære (multilineære, hypertekstuelle) Sammensatte (multimodale) ”Mono-modale”

Digitale fortellinger Hypertekst- fortellinger Multimodale fortellinger

Brukeren foran skjermen (leseren av fortellinga) er….. leser, passiv mottaker? spiller? rolleinnehaver? medforfatter? (”wreader”)

Hva er hypertekst? Hypertekst representerer et nytt prinsipp for tekstorganisering ved å lage forbindelser mellom ulike tekster eller tekstbiter (noder). Tekstbitene eller nodene er bundet sammen ved hjelp av elektroniske koblinger, kalt "linker" eller "lenker". Lenkingen innebærer at man kan klikke på ord og komme til andre steder i samme tekst (interne lenker), eller komme til helt andre tekster (eksterne lenker) . Noen hypertekster er slik at man starter opp på ett bestemt punkt, og siden velger sjøl hvilken tekstbit man ønsker å lese som nummer to, tre osv. Andre hypertekster er mer åpne i strukturen, slik at man også kan komme inn i nettverket fra ulike kanter.

Hva er hypertekst 2 I en papirtekst følger avsnitt og kapitler etter hverandre i en bestemt logisk rekkefølge. Vi sier at rekkefølgen er lineær. Teksten har en begynnelse og en slutt. Et av hovedkjennetegnene ved hyperteksten er at den bryter med prinsippet om linearitet. Nodene eller tekstbitene er ikke ordnet i en forutbestemt rekkefølge. Det er koblingene og den enkelte lesningen som organiserer stoffets rekkefølge. Leseren av en hypertekst kan selv bestemme leserekkefølgen (”wreader”) - og dermed hva teksten som leses betyr. Noen hypertekster har den egenskapen at brukeren kan føye til nye tekstbiter og opprette nye koblinger, som igjen kan gjøres tilgjengelig for nye brukere av hyperteksten.

Hypertekstfortellinger Profesjonelle I skolen

Kjente, profesjonelle hypertekstfortellinger: Afternoon (Joyce) Victory Garden (Moulthrop), Hegirascope (Moulthrop) En anmeldelse av Hegirascope

Hypertekstfortelling i skolen

To forslag til hvordan lage hypertekstfortellinger i skolen En måte å lage hyperfortelling på er at man "kler på"  fortellinga. Da lages skjelettet av ei fortelling som utgangspunkt og elevene får i oppdrag "å kle på". Det skjer ved at de bygger inn  personskildringer, miljøskildringer, dialoger, forviklinger, spenning  - altså komponenter som er aktuelle og relevante i sjangeren fortelling. 2. En annen måte å lage hyperfortelling på er at det først lages en starter. Elevene lager så ulike "hendelsesforløpsutviklinger" som står i en logisk sammenheng med signalene i starteren. Man dikter altså videre på en begynnelse av en fortelling.

Vi skal først se nærmere på fire skjelett-prosjekt: 5.klasse, Bekkelaget skole, Oslo, 1999. 10.klasse, Overhalla skole, Nord-Trøndelag, 2001 Mediekunnskapsstudenter, Høgskolen i Vestfold, 2004 4.klasse, Saksvik skole, Sør-Trøndelag, 2007 Videregående skolelærere på kurs

Eksempel 1:Oslo-prosjektet Bekkelaget skole 5.klasse ”Hvor er professor Wang?” Litteratur: Nydahl. Audhild. 2000. Frihetens lenker? Hovedoppgave, Universitetet i Oslo. Nydahl. Audhild. 2000. Frihetens lenker. I: Norsklæreren, nr. 5.

Eksempel 2: Overhalla-prosjektet 10.klasse, Overhalla skole, Nord-Trøndelag, 2001 Del av prosjektet ”It-ideer i norsk” , Høgskolen i Nord-Trøndelag Hvordan organiserte vi samarbeidet? Intensjonene? ”Skriket i parken” (dialekt-prosjektet i ”IT-ideer i norsk”) Litteratur: Nygård, Anne-Linn. 2001: Kjøtt og blod. Hypertekstprosjekt i niende klasse ved Overhalla barne- og ungdomsskole. FoU-oppgave ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (upubl.).

Eksempel 3: HIVE-prosjektet Mediekunnskapsstudenter, Høgskolen i Vestfold. Utgangspunkt: 2 fortellingsskjelett Grupper på 2-4 studenter i hver fortellingsgruppe.

Fortellingsskjelett 1 Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Eks. 4 Sekken og våpenet begynte å kjennes. Tunge og unødvendig lange myrer sugde av kreftene hans. Han måtte finne et ly for natta, som snart ville blande seg med regnet og tåka. Hvor er Simen? Hvor er Mira? Tanken på rypemiddagen i jula holdt ham oppe. Vel, jula blir vel aldri den samme. Men det tradisjonelle rypemåltidet skal bestå, tenkte han.…. Ikke et lys, ikke en måne, ingen stjerner. Han var sliten….   Han våknet plutselig - av et smell. Frossen og gjennomvåt. Bloddråper piplet fra skulderen hans..... Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Eks. 4

Fortellingsskjelett 2 Eks. 1 Fa`n – rødvinsflekk på duken igjen. Han hadde plukket fram linduken. Akkurat det skjedde ikke hver helg. Dyr vin var det også.…. Adrenalinet laget dønninger i blodet. Pulsen dundret mot mansjettknappene.… Hva var det hun sa? Tre år siden sist... Oj, mye har skjedd i løpet av denne tida.. Men hvorfor denne pulsen? Det forbudte? Hemmeligholdelsene? Løgnene? Han visste han ville ta denne sjansen..   Han hører trappetrinn – korte, harde, hissige. Stilettheler? Så – et diskret bank på ytterdøra. Rødvinsflekken betydde ingenting.... Eks. 1

Novelle om Tone Lag en fortelling ut fra følgende skjelett. Ta utgangspunkt i (noen av) de markerte ordene/frasene og lag utdypende tekst. Tone går nervøst rundt telefonen, og er kjempeirritert over morens mas. Hun drømmer om HAN – og hun tenker på siste gangen… Hun beveger seg rastløst rundt i leiligheten. Endelig tar hun mot til seg og ringer – men han er ikke hjemme. Moren prøver å trøste, men Tone bestemmer seg for å gå ut en tur. Hun kjenner hun er redd. Nedenfor kinoen ser hun guttene, og hun skimter ansiktsuttrykkene deres. Da bare skjer det. Hun går brått bort til dem – og plutselig har hun gjort det…. Hun skal aldri glemme det!

Arbeidsplan Resultatene Fase 1: Idemyldring i gruppa. Diskutere hvilke pekere gruppa vil utdype. Lage grovskisser av de ulike nodene. Finne ut om man vil skrive nodene sammen eller fordele skriveoppgaver. Fase 2: Skrive (i Word)! Suppler med bilder (og/eller andre modaliteter) i hver node! Fase 3: Samordning av de ulike nodene. Fase 4: Gruppedeltakerne tar ansvar for en node eller to hver og 1) lagrer den/dem som web-dokument og 2) laster den/dem opp i It’s Learning under ePortfolio < mine filer < mine websider. Forslag: Samme bakgrunnsfarge på alle nodene i samme fortelling. En av gruppedeltakerne tar ansvaret for å lage lenker fra pekerne i skjelettet til de ulike nodene (og laste opp skjelettet på sitt ITL-område). Husk overskrift på denne hovedteksten! Fase 5: Alle i gruppa lager så lenke fra bloggen sin til skjelettet. Resultatene

Eksempel 4: Saksvik-prosjektet Saksvik skole, 4.klasse Hypertekstfortelling om steinalderen Tverrfaglig Storyline Hver gruppe laget steinalderhistorier Historiene ble lenket sammen til en generell tekst om steinalderen.

Fra Saksvikprosjektet

Fra Saksvikprosjektet

Noen flere eksempler

Oppsummering Spørsmål en må ta stilling til før et slikt prosjekt: Hvordan bør skjelettet være? (kort, langt, signaler osv) Hvilke ord bør være pekere? Skal man lage en vev, en stjerne eller et tre? Blir det egentlig en lineær fortelling til slutt likevel….? Skal tekstnodene være skildringer og utdypinger, eller skal de også kunne inneholde nye handlingselement? Hvor omfattende bør nodene være? Kan man supplere med bilder og lyder? Hvor mange bør det være i en fortellingsgruppe?