Brukermedvirkning satt i system Behov for forskning og utvikling knyttet til brukermedvirkning. Sidsel Bjørneby sibjoern@online.no
Hvorfor? For å oppnå brukeraksept Brukbarhet Nytteverdi Aksepterbarhet
Designkonsept diskuteres Ivrige brukere i PRESENCE-prosjektet
Hvorfor? Større markedsandel Fornøyde brukere Større spredning i typer brukere Bedre design EU-forskning legger stor vekt på brukermedvirkning
Når skal brukere involveres? Ved konseptdiskusjoner Gjennom designprosessene ved ny design Ved forbedring av eksisterende produkter Ved valg/formidling av produkter Ved erfaringsoverføring
Hva trenger vi? Metoder for brukermedvirkning Hvilke? Kunnskap om ulikhet ved brukere Hvordan? Holdninger om inkluderende design
Hvor involvere brukere? Ved grunnutdanninger i design Identifisering av brukere, samarbeid Erfaringsoverføring Diskusjon om konsept-ideer Identifisering av behov Formulering av kravspesifikasjon Utprøving av prototyper, redesign Evaluering av ferdig produkt
Involvering av brukere i forskning Ved videreutdanning og stipendier Fyrtårnprosjekter med stor spredning Medias makt Brukerorganisasjoner stille seg til rådighet for samarbeid, kompensasjon
Eksempel: ENABLE-prosjektet EU QoL-project 130 personer med demens i 5 land har prøvd ut 7 produkter over ett år i sine hjem Utviklet metoder for brukerevaluering Resultater 21-23.6-04
De 7 prinsippene for Universal Design fra University of North Carolina I tillegg til design guidelines ble needs og requirements for mennesker med demens definert og brukt som grunnlag for design Kombinert med fokusgrupper Grunnlag for utprøving med brukere Rapport for spredning etter prosjektavslutning
Konklusjoner Det er ikke bare bra for brukerne, men også for forskerne og utviklerne Det er behov for mer profesjonelle metoder for brukerinvolvering Respekter brukersynspunktene