FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Læring på arbeidsplassen
Velkommen til Service og samferdsel VG2
Nytt utdanningsprogram
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Fagarbeider i bibliotek
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Ca 1300 elever Ca 130 lærere Studiespesialiserende.
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Service og samferdsel gir deg utdanning innenfor følgende områder:
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
VEIEN TIL FAGBREV ER BROLAGT MED TÅLMODIGHET METTE K. HAUGEN, FAGFORBUNDET ”Vaktmesterens rolle i fremtiden” 23. – 24. nov, 2010.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Status for Kunnskapsløftet
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
UTDANNINGSPROGRAM SERVICE OG SAMFERDSEL
FAGSKOLEUTDANNING.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Service og samferdsel IKT-servicefag Reiseliv Salg, service og sikkerhet Transport og logistikk IKT-servicefaget Reiselivsfaget Resepsjonsfaget Kontor-
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Forkurs, TRES og Y-veien
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
SERVICE- OG SAMFERDSEL Utdanningsveier Fag- og timefordeling Læreplass Studiekompetanse mm.
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
SERVICE- OG SAMFERDSEL Vg2 Utdanningsveier videre Læreplass Studiekompetanse mm.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
4 ÅRIG DOBBELKOMPETANSE SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE.
Videregående opplæring i Follo
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Veien videre etter VG2 Elektro.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Service & Samferdsel Med tilliggende herligheter …
4 årig dobbelkompetanse SERVICE Og SAMFERDSEL
Lier videregående skole utdanningstilbud
Velkommen til Service og samferdsel
Siste opptak Service og samferdsel Vg1 2019/20
Utskrift av presentasjonen:

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE Fagforbundet, Seksjon kontor og administrasjon Akershus 25. April 2012 Karin Lund

Fagbrev Fag og yrkesopplæringen Hovedmodell: 2+2 - 2 år i skole og 2 år som lærling i bedrift ni programområder Programområdet service og samferdsel - 9 fagbrev, blant annet: Kontor og administrasjons- faget og IKT servicefag Trepartssamarbeid gjennom blant annet SRY (Samarbeidsrådet for yrkesopplæring og faglige råd - et faglig råd for hver av de ni programområdene

Fagbrev forts. Programområde service og samferdsel Vg1 Service og samferdsel Vg2 IKT- servicefag Reiseliv Salg, service og sikkerhet Transport og logistikk Vg3 IKT-servicefaget Kontor- og administrasjonsfaget Logistikkfaget Reiselivsfaget Resepsjonsfaget Salgsfaget Sikkerhetsfaget Yrkessjåførfaget Vg3 påbygging til generell studiekompetanse for yrkesfaglige utdanningsprogram

Antall søker til programområdet Service og samferdsel per 1. mars Fagbrev forts. Antall søker til programområdet Service og samferdsel per 1. mars For skoleåret 2012/2013 Vg1 - 3 345 Vg2 - 4 594 Vg3 - 2 024 – Kontor- og administrasjonsfaget - 249 IKT-servicefag - 565 Det er ingen vesentlige endringer i antall søkere i dette programområdet Søkningen til påbygging til generell studiekompetanse forsetter å øke

Praksiskandidatordningen Praksiskandidatordningen hjemlet i Opplæringslovens §3-5 og i forskriften til loven Praksiskandidatordningen er en dokumentasjonsordning som gir mulighet for å ta fagbrev på grunnlag av lang og relevant/allsidig praksis Praksiskandidaten må dokumentere tilstrekkelig allsidig teori og praksis i faget i læreplanen på Vg3-nivå. Må dokumentere minst 25% lengre praksis enn læretiden – normalt vil det si minst 60 mnd (5 år) Før praksiskandidaten melder seg opp til fagprøven, må en ha bestått en egen teorieksamen Eksamen skal prøve i hvor stor grad praksiskandidaten har nådd målene som er fastsatt i læreplanene for Vg1, Vg2 og Vg3 som lærefaget bygger på og som er relevant for lærefaget

Praksiskandidatordningen forts. Det er flere kursarrangører, både privat og offentlig, som arrangerer teorikurs for praksiskandidater Fylkeskommunen har ansvaret for praksiskandidatordningen Fagopplæringskontoret i det enkelte fylke gir informasjon og bistår om veien fram til fagbrev Utdanningsmyndigheten i fylket har ansvaret for vurdering av realkompetanse Seksjonen nasjonalt og i fylket skal så langt som mulig også informere og bistå medlemmene i spørsmål knyttet til praksiskandidatordningen

Fagskole Hjemlet i lov om fagskoleutdanning En tertsiærutdanning - ligger på nivå mellom videregående utdanning og høyskoleutdanning Bygger på fagbrev Fagskolene skal gi yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse Med yrkesrettet menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk direkte i arbeidslivet Studiet kan organiseres som - heltid - deltid - og som nettstøttet opplæring

Hvorfor fagskoleutdanning Fagskole forts. Hvorfor fagskoleutdanning En karrierevei for de som har valgt en fagutdanning Ulike videreutdanningstilbud Gir kompetanseheving innenfor fagområdet Vil styrke konkurransen i arbeidsmarkedet Målsetting om avkorting til høyere utdanning Vil kunne få uttelling til høyere lønn – sentralt og lokalt

Lov om fagskoleutdanning Lovens formål (§1) Fagskole forts. Lov om fagskoleutdanning Lovens formål (§1) Etablere et system for offentlig godkjenning av fagskoleutdanninger Bidra til at studenter ved fagskolerutdanninger får tilfredsstillende vilkår Lovens virkeområde (§1) Med fagskoleutdanning menes korte yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse, og som har et omfang tilsvarende minimum et halvt studieår og maksimum 2 studieår