Nye vektklasser i Europa Med fokus på mikrofly

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Luftromsproblematikken i Norge
Stor motstand mot tarenæringen i Vikna
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
En innføring i spillet: Lag En Setning
Hurum PPTs erfaringer med LP
Mål og bakgrunn for MLC Haakon Storhaug. Bakgrunn for MLC •Siden 1920 har ILO utviklet over 30 konvensjoner og samme antall rekommandasjoner for å regulere.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Venner som hjelper andre
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Den franske revolusjonen
Bosetting Nina Gran.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Regulering av markedstilførselen - markedets, næringens eller myndighetenes ansvar? Lisbeth Berg-Hansen, Årsmøte Trøndelag Fiskeoppdretterlag, 8. mars.
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
FLYTRYGGINGSARBEIDET I NLF OG I KLUBBENE. Blir vi tatt på alvor?
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Vedlegg 2 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
KF PROSJEKTET.
Fra ord til liv April 2010.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Transportvedtekt oppdateres:
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Samarbeid og medbestemmelse
Utskrift av presentasjonen:

Nye vektklasser i Europa Med fokus på mikrofly MDM032 Nye vektklasser i Europa Med fokus på mikrofly Norges Luftsportforbund

Bakgrunn European Commission definerer et sett småfly i EC 216/2008. Dette er fly som reguleres av EASA etter bl.a ICAO’s Common Requirements. Mikrofly er unntatt fra dette via Annex II Mikrofly er derved kun underlagt nasjonal regulering. I Norge er dette delegert til NLF.

Bakgrunn CRD = Comment Response Document er en samling av de kommentarer som en høring har gitt i tilbakemelding fra høringsinstansene. MDM 032 er navnet på den arbeidsgruppen i EASA-regi som fikk til oppgave å komme med et opplegg til mer levelige regler for sports- og fritidsflyging. EMF fikk via Europe Air Sports (EAS) lov til å oppnevne to representanter i arbeidsgruppen. NPA = Notice of Proposed Amendment er et notat, hvor det legges fram endringsforslag til gjeldende regler. En A-NPA, der A’en betyr Advance, er en tidlig utgave av en NPA. Annex II (bilag 2) er et vedlegg til EU-grunnforordningen for EASA (nr. 216-2008, tidligere nr. 1592-2002). Vedlegget er viktig fordi det fastslår at mikrofly (med de grenser vi kjenner til) holdes utenfor EASA-regulering og dermed reguleres av de enkelte nasjonale myndigheter. Part M er regler som EASA har utarbeidet for vedlikehold av fly. M017 er en undergruppe av MDM 032, som skulle komme med et opplegg for vedlikehold.

Bakgrunn Annex II definerer microlight: En-setere med maksimal MTOM 300kg To-setere med maksimal MTOM 450kg Vedlikehold etter nasjonale bestemmelser Sertifikater etter nasjonale bestemmelser

Bakgrunn

Bakgrunn De første klassiske to-setere hadde en maksimal tillatt tomvekt på 175kg. Dette var rør og duk konstruksjoner basert på 4130 stålrør og 2024 og 6061 aluminium. De hadde lette men sterke to-taktsmotorer som yter opp mot 2Hk/kg Denne grunntanken ble fiksert inn i de fleste Europeiske land på ’80 tallet, og har senere ikke blitt endret.

Bakgrunn Grunnkonseptet har blitt beholdt, noe en ser på som meget viktig

Bakgrunn Flyene fikk 4-taktsmotorer og ble bygget sterkere og sikrere. Tomvekten la på seg opp mot 100kg tidlig på ’90 tallet…

Bakgrunn Nye materialer som karbonfiber ble introdusert, og flyene begynte å få et moderne utseende. Operasjonsmønsteret endret seg. En flyr ikke lenger bare fra jordet og rundt låven…

Bakgrunn Nye regler ble innført i 1998 der maksimal avgangsmasse ble satt til 450kg. Dette skulle kunne gi oss inntil 275kg nyttelast dersom konstruksjonen tålte det: 2 x 90kg for personer ombord 95 kilo bensin og bagasje

Bakgrunn Men - i mellomtiden hadde flyene fått 4-takstsmotorer og sterkere rørkonstruksjoner som øket tomvekten til 225 – 275 kg. Dette reduserte nyttelasten ned mot 175kg. Når de to om bord da til sammen veier 180kg så blir det ikke mye igjen til bensin.

Bakgrunn Vi kaller dette ”det endelige mikroflykonseptet”. Det er nå et sterkt behov for en MTOM på 500kg for at to-setere kunne opereres med to personer om bord.

European Microlight Federation EMF - en felles sammenslutning av de Europeiske mikrofly organisasjonene.

European Microlight Federation The European Microlight Federation (EMF), som representerer ca. 37.000 mikropiloter i 23 europeiske land, ble dannet I 2003 for å sikre at mikrofolket snakker med én stemme, særlig i forbindelse med arbeidet med det europeisk regelverk. .

European Microlight Federation Målet er på skape gjensidig aksept for hverandres fly og piloter. Et annet mål er å arbeid for en økning av MTOM tilpasset det endelige mikroflykonseptet. Samtidig er det viktig å bevare det eksisterende regelverket som ivaretar det enkle og ukompliserte. Ulykkesstatistikk for hele Europa viser at enkle regler ikke fører til flere og mer alvorlige ulykker.

European Microlight Federation Delegater fra de fleste Europeiske land møtes to ganger per år for å arbeide mot målet. Her i Praha.

European Microlight Federation En viktig beslutning i EMF var å anmode EASA om å etabler en ny klasse parallelt til det amerikanske LSA konseptet, som innebærer en MTOM på 600kg.

European Microlight Federation Det faktum at europeiske produsenter av mikrofly allerede dominerer det amerikanske LSA-markedet, utgjør allerede en serveringsklar modell for en ny kategori luftfartøy. For å komme i mål med dette mente vi at EASA stort sett bare behøvde å gjennomgå LSA konseptet, og så nøye velge ut fra det som allerede eksisterer her, og som har vist at det fungerer godt.

European Microlight Federation EASA arbeidsgruppen MDM032 opprettes, der en har som mål å definere enklere vilkår for sertifikater og vedlikehold av motorfly. De ville begynne med helt blanke ark. EMF vil arbeide gjennom Europe Air Sports (EAS) for å definere en Europeisk klasse som ligner den amerikanske LSA. EMF er representert ved Jan Friedrich og indirekte via Jo Konrad.

European Microlight Federation Delegatene i arbeidsgruppen var også representanter for NCAA, og for Norge stilte Reinert Barratt.

MDM032 Arbeidet i gruppen begynte bra F.eks. foreslo EASA innledningsvis at nye regler, spesielt skreddersydd til den lette luftfartens behov, skulle lages av MDM 032. Delegatene kom derfor fram med sine definerte ”krav” til nye grenseoppganger. En fant raskt ut at EASA’s tjenestemenn slett ikke hadde blanke ark i sine kofferter, men var sterkt preget av dagens system og tenkemåte. Ideen om et Europeisk konsept som hadde tatt utgangs-punkt i LSA var overhodet ikke tema. Her skulle alt finnes opp på nytt av Europeere.

MDM032 EASA har etter å brukt store ressurser kommet med forslag om to nye vektklasser kalt ELA. Inntil 2000kg Inntil 1000kg Krav til sertifisering og vedlikehold er ikke vesentlig enklere i forhold til om dette hadde vært ordinære experimental. Resultatet er krav på gjennomsnittsnivå, som mest tjener de tyngre fly, og minst de lette. Konklusjon: ELA passer ikke inn som et alternativ for mikrofly.

Klagebrev - MDM032 Under EMF-konferansen i Madrid 8. – 9. mars 2008 gjennemgikk delegatene nøye ”The Comment Re­sponse Document (CRD)” som svar på ”The Notice of Proposed Amendment 2007-08 (NPA 08/2007), utsendt den 6. mars 2008 i forbindelse med Part M. Som et resultat av diskusjonen omkring disse kommentarene ble delegatene enige om å skrive et brev for å uttrykke deres store bekymring for den fremtidige Sports- og Rekreasjonsflyging og spesielt prosessen i EASA med arbeidsgruppen MDM 032.

Klagebrev - MDM032 EMF er av den oppfatning at høringen på Part M er svært mangelfull, og at resultatet hverken gavner sports- og rekreasjonsflygingen eller forbedrer sikkerheten. Dette får EMF til å frykte at det regelverket som vil være resultatet av arbeidet i MDM032 vil være utilfredsstillende og sogar skadelig for den lette del av rekreasjonsflygingen. Høringsprsessen har vært en flopp. Når en overveiende del av høringssvarene ikke var i overensstemmelse med EASA’s syn, ble dette simplethen ignorert. Andre ganger kunne det være ”delvis akseptert”.

Klagebrev - MDM032 Mens det fremdeles er tid, oppfordrer EMF meget sterkt EASA til å revurdere Part M og sikre at arbeidet i MDM032 resulterer i et fordelaktig fremfor tungt regelverk. Vi forventer et regelverk som oppmuntrer folk til å fly ved å holde både kostnader og byråkrati på et minimum. Saken ruller videre – men den må håndteres på en annen måte i fremtiden derom vi skal lykkes.

Slutt