Fleksibilitet i utdanning v/Edel Storelvmo Rektor ved Høgskolen i Narvik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Hvilken industri •Industriteknikk ingeniøren kan arbeid innen en rekke ulike områder. •Mulighetene for å velge arbeidssted er store. •Mange dører åpner.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Velkommen til Høgskolen i Buskerud!.  2700 studenter  220 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
TETT PÅ DET DU TRENGER! 19 bachelorutdanninger, 15 masterstudier.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Oslofjorden teknologiutdanning Drammen Møte styringsgruppen og ledelsene ved alle 4 teknologi/ingeniørutdanninger.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
DET LEVENDE UNIVERSITET
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Sykepleierutdanning - Bachelor - 3 år
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Høgskolen i Gjøvik Avdeling for ingeniørfag
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Høgskolen i Bergen Gir deg en utdanning som..er etterspurt i samfunnet Tilbyr utdanninger med..nærhet til arbeids- og..næringsliv Tilbyr bachelor- og..mastergrader.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Velkommen til Høgskolen i Narvik Presentasjon av høgskolens historie, studieportefølje, campuser, forskningsaktivitet og fleksibilitet.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Høgskolen i Narvik Forum for kompetanse og arbeidsliv Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Andreas Stellander studiesjef.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Fremtidens spesialsykepleiere
Mandat og rammeverk for evalueringen
UiT Norges arktiske universitet
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Prodekan bachelorutdanning IV
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Fleksibilitet i utdanning v/Edel Storelvmo Rektor ved Høgskolen i Narvik

Innhold •Situasjonen på arbeidsmarkedet •Kompetansebasert næringsliv… •Hva gjør Institusjonene? Hva gjør HiN? •Hva gjør bedriftene? •Løsningen ligger i samspillet !!

Situasjonen på arbeidsmarkedet, noen overskrifter •Rekordlav arbeidsledighet •Ingeniørmangel hindrer oppdrag •Ingeniørmangel gir økte boligpriser •Ingeniørmangel hindrer tunnelsjekk •Ingeniørmangel kritisk for bedriftene •Ingeniørmangel truer vindmølleindustri

Hva kan institusjonene gjøre? På lang sikt og hele tiden: •Rekruttering nasjonalt •Rekruttering internasjonalt •Tydelig og mer formidling •Gjøre utdanningene spennende, virkelighetsnær og mer tilgjengelig •Synliggjøre spennende og aktuell forskning •Utvikle og styrke egen kompetanse •Videreutvikle samarbeidet med arbeidslivet På kort sikt: •Gjøre utdanningene mer tilgjengelig for flere grupper og på flere steder •Bruke moderne teknologi, for eksempel nettkurs •Inngå konkrete samarbeidsavtaler med bedriftene om kompetanseheving •Tilby relevant EVU etter behov •Videreutvikle samarbeidet med arbeidslivet

Høgskolens oppgaver •Utdanning •Forskning og utvikling •Samfunnsrollen •Internasjonalisering

Utdanning Kvalifisert arbeidskraft: •Fleksibel ingeniørutdanning •Fleksibel sivilingeniørutdanning •Utenlandske studenter •Samarbeid med andre institusjoner

Teknologiutdanningene Bachelor i ingeniørfag •Allmenn bygg •Industriteknikk •Kraftdesign •Elektronikk •Datateknikk •Romteknologi Doktorgradsutdanning I teknologi (Dr.ing) Master i teknologi Sivilingeniørutdanning •Integrert bygningsteknologi •Industriell teknologi •Ingeniørdesign •Elektroteknikk •Data – IT •Romteknologi

Fleksibilitet – hvordan? Bachelor i ingeniørfag: •Forkurs – på eller utenfor campus, hel eller halv progresjon •Førsteåret – på eller utenfor campus, hel eller halv progresjon •Andreåret – på campus (hel), samlingsbasert (halv) •Tredjeåret – på campus eller utenfor campus i samarbeid med næringslivet på stedet som har behov for kompetansen. Dette næringslivet deltar aktivt i spissingen av utdanningen. Basert på forpliktende avtaler med næringslivet. Master i teknologi – sivilingeniør •Studieåret deles i fire deler •Du kan følge alle fire eller bare to •Hver del har intensivuker og leseuker •Prosjektoppgaver og hovedoppgave kan gjøres relevant for bedriften studenten er tilknyttet

Hovedoppgaver •VVS og energiteknikk •Materialteknologi •Styrkeberegninger •Instrumentering, måleteknikk •Kraftforsyning •Simulering •Vegbygging •Gang- og sykkelveier •Logistikk •Produksjonsteknologi •Kvalitetsledelse •Robotteknikk •Vegbyggingsmaterialer •Systemer for kosteffektivisering

Doktorgradsstipender HiN har til enhver tid doktorgradsstipendiater, noen finansiert av næringslivet. Aktuelle områder: •Reguleringsteknikk •Simulering og modellering av snøskred •Kraftelektronikk •Energiteknikk, integrering av varmesentraler •Bygningsmaterialer i kaldt klima •Logistikk •Komposittmaterialer •Vindkraft

Andre Bachelorutdanninger •Bachelor i Multimediaprogrammering •Bachelor Lærerutdanning i realfag og teknologi •Bachelor i sykepleie - Sykepleieutdanning •Bachelor i økonomi og administrasjon med spesialisering i Logistikk eller Informasjonsteknologi Kvalifisering •Forkurs for ingeniørutdanning •Forkurs for utenlandske studenter •Treterminsordningen

Videreutdanninger: Forebyggende rusarbeid Rusrelatert arbeid Praksisveiledning Datateknikk Praktisk økonomi og ledelse Matematikk for lærere grunnskole og vgs Praktisk – pedagogisk utdanning Kunnskapsløftet i skolen Byggeadministrasjon Vedlikehold av veger og gater

Hva gjør bedriftene? •Rekrutteringsstrategi •Samarbeid med institusjonene – enkeltvis eller gjennom bransjeorganisasjon •Studentavtaler •Trainee-ordninger •Markedsføring av yrkene •Karriereplaner •Mer fokus på FoU og innovasjon Er det tilstrekkelig? Er det de riktige grep?

Samarbeidsformer •Hovedoppgaver: Utvikling, Rekruttering, Kontakt med fagmiljø, Kvalitet i utdanning, Innovasjoner, Knoppskyting •Stipendiater: Kompetansebygging, Strategisk satsing, Langsiktig perspektiv, Rekruttering, Bygge spisskompetanse, Innovasjoner, Knoppskyting •Studentavtaler: Rekruttering •Fleksibel ingeniør- og siv.ingutdanning: Rekruttering, gjensidig kompetansebygging, styrket bosetting, •Kandidatutplassering (trainee): Utvikling, rekruttering med støtteordning •Utdanne egne ansatte: Lønnsomhet, konkurransekraft

Og videre: •Delta i utdanningene Kvalitet og relevans i utdanningene, gode relasjoner, rekruttering. •Spisskompetanse i fellesskap Bli best på noe •Utveksle personell Innovasjoner Sterkt fagmiljø •Prosjekterfinansiering Skattefunn, Innovasjon Norge, brukerstyrte prosjekter, nasjonalt og internasjonalt

Forskning og utvikling Fem FoU-grupper godkjent av høgskolestyret •Simulering. Teknologi i kaldt klima •Inhomogene materialer, lettvektskonstruksjoner •Logistikk, virtuell produksjon og Supply Chain Management •Elektromekaniske systemer •Energiteknikk I tillegg foregår det FoU innenfor blant annet: Bygg/ Konstruksjon, Romteknologi, Didaktikk for teknologi og realfag, Innovasjon/Entreprenørskap, Helse, Helse/samfunn (Rus)

Viktige satsinger •Kaldt klima •Fornybar energi •Satelittprosjekter •Elektromekanikk •Logistikkprosjekter •Miljøteknologi •Innovasjons- og entreprenørskapsprosjekter •Kvalitet i undervisning innenfor teknologi og realfag

Samhandling er nøkkelen! Takk for oppmerksomheten! Besøk HiN på