Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
John R. Isaksen/10. oktober 2006 © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Kan fiskeflåtens atferd harmoniseres med fiskeindustriens.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Pedagogisk analyse.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
- Hovedrolle eller birolle
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Leken i et samfunnsperspektiv
Veiledning av studenter
Lærerprofesjonens etiske plattform
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
1 DA-fondet LandbrukReiselivSMB/Ind.Etabl./Entr. IN Hedmark Departementer Marked/kunder Regionale fortrinn Trender -Innlandsindeksen -Næringsanalysen Norges.
Hvordan vil og kan Norfund mobilisere norsk næringsliv?
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Forebyggende innsatser i skolen
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Og.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Mål og læring hos elever
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Praktiske erfaringer, oppdrett i Ghana
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det skal ytes tilskudd til lønnsom eksport. Hvis eksporten er lønnsom skulle det ikke være noe behov for å gi bedriftene tilskudd for at den skal gjennomføres. Ettersom tilskudd kun gis til spesielle aktiviteter kyttet til eksportsatsing kan det tyde på at lønnsomhetsbegrepet heller tolkes i retning av at den løpende eksportenskal være lønnsom når den først er i gang. Utgangspunktet for programmet kan synes paradoksalt, idet det skal dis tilskudd til lønnsom eksport, i betydningen bedriftsøkonomisk lønnsom. Om eksporten er lønnsom burde det finnes aktører som er villige til å satse midler på eksporten, også i landbrukssektoren.... Ut i fra landbrukspolitiske mål kan imidlertid Eksportprogrammet ha en rolle som ”kom i gang ordning” i en sektor tradisjonelt har vært lite utadvendt. Burde man ikke ha klarlagt intensjonen bak programmet? STEP group

Market failure, market creation? Aktører må vurdere lønnsomme prosjekter, hvem som er best til det – privat eller offentlig er en pragmatisk spørsmål. Det vil være suksesser og fiaskoer støttet av både private og offentlige aktører. Siden ”profits are privatized and losses socialised”, jfr. bankkrisa ol. så er det et pragmatisk spørsmål hvilken type aktør en tror er best til å forvalte verdiene. Derfor kan det offentlige kan støtte både første markedsintroduksjon, men også til strategier for å ta markeder (Opera, TrollTech, Norsk Data) Om det er lurt, om det kan lykkes, om læringen ved å bomme berettiger kostnadene er et pragmatisk spørsmål – og det må være en bevisst strategi. Det er symptomatisk at rapporteringa av lønnsomhet eller ei er mangelfull i prosjektet STEP group

Koordineringsproblemer ”Et vesentlig problem for norske eksportører [av jordbær] er imidlertid at produksjonskapasiteten er for lav til å dekke etterspørselen... Produksjonen for eksport er i følge en aktør i en kritisk fase; kapasiteten er for liten for langsiktig lønnsom satsing og så stor at den vil ødelegge det norske markedet om det ikke eksporteres” (min uth.) Altså: for å minske risikoen for å ødelegge det norske markedet, så går det offentlige inn arbeidet med eksport/regulering av hele sektoren. (Jfr bonuspoeng debatten.) STEP group

Koordineringsproblemer – kvantitet kontra kvalitet:...”en eksportør satser på høyt eksportvolum (og ditto dårlig kvalitet) satser andre på høy kvalitet. Dersom det norske opphavet er en viktig identitetsfaktor for produktet kan førstnevnte ødelegge for sistnevnte” - igjen: et pragmatisk spørsmål, det er i utgangspunket ikke noe ”paradoksalt” eller ”forbudt” ved å støtte lønnsom eksport – det kan være lønnsomt, kan øke lønnsomheten dramatisk hvis en blir industristandard. STEP group

”Spørsmålet er om det er en form for markedssvikt som gjør at eksporten i dette markedet ikke kommer igang, selv om potensialet er der. Det kan være informasjonsproblemer i markedet i den forstand at norske aktører ikke kjenner verdien av sine råvarer eller produkter i eksport markedene, enten fordi usikkerheten er for stor eller fordi aktørene systematisk undervurderer verdien. Prinsippielt: aktørene har ulike strategier – selv når de har ”full informasjon” – de gjør også dumme ting ” Hvorfor begikk Andersen Consulting harakiri ved å senke standardene i forb. med Enron? Anderson som var bygd opp på redelighet! (Viktigheten av å ha prinsipper utover ”maximising shareholder value”) STEP group

Addisjonalitet 3 av 18 (16%) sier at ”eksportsatsing ville ha forløpt på samme måte” -send dem til riksrevisjonen – evaluerer har ikke taushetsplikt for misbruk av offentlige midler! - synes bedriften selv et slikt misbruk er etisk forsvarlig? -hvordan reagert Eksportrådet på dette faktum? -kan noe gjøres med programdesignet for å unngå dette? STEP group