bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innleie av arbeidskraft etter ikrafttredelsen av vikarbyrådirektivet
Advertisements

Advokat Tonje Urdal Sand
Utenlandsk arbeidskraft
Faste ansettelser i bemanningsbyråer- blindspor eller realistisk krav?
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Hovedavtalen HSH.

Solidaransvar spørsmål og svar om solidaransvar Forslag til felles håndtering Når skal vi ta saker for nye medlemmer?
For Energibedriftene Rådgiver Bjørg Wølneberg
NSF og tillitsvalgtes rolle
Oppgaver for tillitsvalgte
Arbeidsgivers og tillitsvalgtes roller

Påseplikten Hvordan etterleve denne i praksis
Lokale lønnsforhandlinger Hva er nytt etter tariffoppgjøret? Klubbinitiativet 21/5.
Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Omstillingsprosesser i staten
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Jeg er verneombud i HFK.
Byggherreforskriften
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Allmenngjøring – påseplikt og solidaransvar
Egne ansatte eller innleie?
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Mer effektiv kamp mot sosial dumping - 1 To nye rapporter fra De Facto: Mer effektiv kamp mot sosial dumping (august 2011): –Problemene med sosial dumping.
Personopplysningsloven
 Hva gjør du om bedriften vil leie inn?  Hva gjør du om du finner ut at bedriften har leid inn uten at du har visst noe om det?  Hva gjør du om bedriften.
Oslofjordkonferansen juni 2012 Tiltakspakken - hva har vi fått og hva har vi ikke fått? Likebehandlingskravet og hvordan det vil bli forsøkt omgått.
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
OSA saker og utfordringer
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Regler ved permittering 09
Universitetet i Tromsø
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Forhandlingsavdelingen Landsorganisasjonen i Norge Kap. IXInformasjon, samarbeid og medbestemmelse § 9-1Målsetting § 9-2Organisering og gjennomføring §
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Diskriminerings lovgivningen
Arbeidsmiljøet for ansatte
Den norske tannlegeforening Å være arbeidsgiver / ansatt Advokat Elisabeth Scarpello NTFs sekretariat NTFs landmøte 2008, fagdag for årskandidater og studenter.
Side 2 Tema  Prosessen ved omstilling, oppsigelse og endring av ansettelsesforhold.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 HTV – Samling 25. februar 14 Endringer i Arbeidsmiljøloven Vikar (Innleie) Og Midlertidig/Deltids ansettelser.
AMLS BESTEMMELSER FASTE, HELE STILLINGER Kompteansesenter for Østlandet 2015.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
INNLEIE OG BRUK AV VIKARBYRÅ Lover og avtaleverk Arbeidsgivers og tillitsvalgtes roller og plikter.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Omstilling, Omorganisering, Nedbemanning Arbeidstilsynets rolle og regelverk
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nytt regelverk.
Utskrift av presentasjonen:

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere Hvordan er regelverket og hva kan vi bruke det til?

Alle bedriftstillitsvalgte har rettigheter i forhold til bortsetting og innleie på bedriftens egne fagområder. De bedriftstillitsvalgte hos hovedentreprenøren har innsynsrett i lønns og arbeidsvilkår hos alle underentreprenører i alle ledd.

Fellesoverenskomsten for byggfag Hovedavtalen §§ 9-3 og 9-4 Arbeidsmarkedslovens § 27 Arbeidsmiljølovens §§ 14-12 og 14-13 Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett for tillitsvalgte. Forskrift om bemanningsforetak

tre temaer Arbeidsgivers plikt til å drøfte, forhandle eller avtale bortsetting eller innleie Tillitsvalgtes innsynsrett i lønns- og arbeidsvilkår Rett til å nekte å godta permitteringer og oppsigelser om bedriften har satt bort arbeid eller leid inn arbeidstakere, eller omvendt

I Arbeidsgivers plikt til å drøfte, forhandle eller avtale bortsetting eller innleie, med tilsvarende rettigheter for de tillitsvalgte

Partene er enige om at det er viktig å arbeide for at bransjen blir mest mulig attraktiv og seriøs. Fellesoverenskomsten for byggfag § 1-2

Der egenbemanningen ikke er tilstrekkelig, skal det drøftes ulike tiltak – herunder muligheten for å øke antallet egne ansatte. Fellesoverenskomsten for byggfag § 1-2

Dersom bedriften ønsker å leie inn arbeidskraft eller sette bort deler av arbeidet, skal det på forhånd forhandles med de bedriftstillitsvalgte. Fellesoverenskomsten for byggfag § 1-2

Arbeidsmiljøloven skiller mellom innleie fra virksomhet som har til formål å drive med utleie og virksomhet som ikke har til formål å drive med utleie. Det legges forskjellig regelverk på de to typene innleie.

Innleie fra bemanningsforetak er tillatt når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten. Arbeidsmiljøloven § 14-12

I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiver og tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om tidsbegrenset innleie uten hinder av det som er bestemt i første ledd. Arbeidsmiljøloven § 14-12

Fra 1. mars 2009 skal virksomheter som har til formål å drive med utleie være registrert i et offentlig tilgjengelig register som føres av Arbeidstilsynet. Forskrift om bemanningsforetak

Innleie fra virksomhet som ikke har til formål å drive utleie, er tillatt når den innleide er fast ansatt. Det er vilkår om at utleie skjer innenfor de samme fagområder som utgjør utleierens hovedbeskjeftigelse og at utleieaktiviteten ikke omfatter mer enn 50 prosent av de fast ansatte hos utleier. Arbeidsmiljøloven § 14-13

Innleier skal foreta drøftelser med tillitsvalgte før beslutning om innleie foretas. Arbeidsmiljøloven § 14-13

Etter krav fra tillitsvalgte skal arbeidsgiver dokumentere at vilkårene for innleie er oppfylt. Arbeidsmiljøloven § 14-13

For innleie som overstiger 10 prosent av de ansatte hos innleier, likevel ikke færre enn tre personer, eller som har en varighet ut over ett år, skal det inngås skriftlig avtale med tillitsvalgte. Arbeidsmiljøloven § 14-13 Dette gjelder ikke innafor konsern.

Organisasjonene anbefaler partene på bedriftene å etablere avtaler om arbeidsleie bedriftene imellom, for å motvirke oppsigelser og permitteringer. Fellesoverenskomsten for byggfag § 1-2

II Tillitsvalgtes innsynsrett i lønns- og arbeidsvilkår til innleide arbeidstakere og underentreprenørens ansatte

Bedriftens ledelse skal på forlangende godtgjøre overfor de tillitsvalgte at innleid arbeidskraft og underentreprenører har ordnede lønns- og arbeidsvilkår. Fellesoverenskomsten for byggfag § 1-2

Lønns- og arbeidsvilkår som bedriftstillitsvalgte oppfatter som urimelige i forhold til sentrale tariffavtaler i området kan tas opp til drøfting med bedriften. Fellesoverenskomsten for byggfag § 1-2

Bedriften skal på anmodning fra tillitsvalgte informere om hvordan det er tilrettelagt for at arbeidstakere ansatt hos underleverandører som midlertidig utfører arbeid i bedriften har bo- og arbeidsforhold i samsvar med bilag 18. Fellesoverenskomsten for byggfag § 1-2

Dersom tillitsvalgte i hovedleverandørs virksomhet fremmer begjæring om det, skal hovedleverandør dokumentere at lønns- og arbeidsvilkår hos virksomhetens underleverandører er i overensstemmelse med gjeldende allmenngjøringsforskrift. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 7

Dersom det ikke er tillitsvalgte hos hovedleverandør, kan tillitsvalgte hos virksomhetens nærmeste underleverandør kreve dokumentasjon fra vedkommende underleverandørs underleverandører. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 7

Begjæring om innsyn må fremmes skriftlig til egen arbeidsgiver Begjæring om innsyn må fremmes skriftlig til egen arbeidsgiver. Det kan bare kreves innsyn i lønns- og arbeidsvilkår til arbeidstakere som utfører arbeid som er omfattet av en allmenngjøringsforskrift. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 8

Tillitsvalgte og arbeidsgiver skal avtale en frist for når arbeidsgiver plikter å legge frem opplysninger. Fristen skal være på minst tre dager. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 8

Opplysninger om lønns- og arbeidsvilkår skal dokumenteres ved kopi av arbeidsavtale, lønnsslipp og timelister. Personopplysninger og opplysninger som ikke er omfattet av begjæringen om innsyn, skal ikke fremgå av den fremlagte dokumentasjonen. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 9

Dersom opplysningene ikke fremlegges innenfor den fastsatte fristen, kan tillitsvalgte kreve opplysningene direkte fra den eller de aktuelle underleverandørene. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 9

Opplysninger som er fremkommet etter begjæring om innsyn i henhold til forskriften, kan bare benyttes til å undersøke om lønns- og arbeidsvilkår er i overensstemmelse med allmenngjøringsforskrifter. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 10

Opplysningene skal slettes når behovet for dem ikke lenger er til stede, herunder dersom opplysningene viser at arbeidstakerne får minst de lønns- og arbeidsvilkår som følger av allmenngjøringsforskrifter. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 10

Enhver som mottar opplysninger om lønns- og arbeidsvilkår i medhold av forskriften, har taushetsplikt om opplysningene. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 11

Taushetsplikten gjelder ikke overfor Arbeidstilsynet Taushetsplikten gjelder ikke overfor Arbeidstilsynet. Taushetsplikten gjelder heller ikke overfor rådgivere som er nødvendige for å få språklig, økonomisk, juridisk eller annen faglig bistand. Dersom opplysninger drøftes med rådgivere, gjelder taushetsplikten også for dem. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 11

Forsettlig eller uaktsom overtredelse av § 10 og § 11 straffes med bøter. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett § 12

III Retten til å nekte å godta permitteringer og oppsigelser om bedriften har satt bort arbeid eller leid inn arbeidstakere, eller omvendt

De tillitsvalgte kan kreve forhandlinger om dette. Dersom utsetting av arbeid medfører at bedriften, av den grunn, må permittere eller si opp fast ansatte arbeidstakere, vil utsettingen av arbeidet kunne stride mot AML § 15-7 og Hovedavtalen § 8-1 nr. 1. De tillitsvalgte kan kreve forhandlinger om dette. Fellesoverenskomsten for byggfag § 1-2

Permittering kan foretas når saklig grunn gjør det nødvendig for bedriften. Hovedavtalen § 8-1 om vilkårene for permittering

En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift. Arbeidsmiljøloven § 15-7 om vern mot usaklig oppsigelse

Dersom utsetting av arbeid medfører at bedriften, av den grunn, må permittere eller si opp fast ansatte arbeidstakere, vil utsettingen av arbeidet kunne være usaklig om den ikke er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift. Fellesoverenskomsten for byggfag

De tillitsvalgte kan kreve forhandlinger om dette. Fellesoverenskomsten for byggfag

IV innleie for dummies

Hva gjør du om bedriften vil leie inn? Hva gjør du om du finner ut at bedriften har leid inn uten at du har visst noe om det? Hva gjør du om bedriften har leid inn eller vil leie inn, samtidig som det går egne ansatte permittert?