Klinikkingeniøren, et faktum? Hvordan ser MTA ut om 10 år?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Digital langtidslagring og formidling
Trender og drivere for sykehusutvikling
Hvorfor sertifisere ?? Elisabeth Fahlstrøm Vedlikeholdskoordinator MTA
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Nytt østfoldsykehus.
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Sykehuset Innlandet i dag  6 somatiske sykehus  2 psykiatriske sykehus  5 distriktspsykiatriske sentra  2 lokalmedisinske sentra  Fordelt på flere.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Hvorfor velge realfag Realfagkompetanse er
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pedagogisk utviklingsarbeid
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hovedprosjekt, våren 2000 Pål Are Sætre & Bjørn Erik Beitnes, 3DDT Tilpasning, klargjøring og uttesting av digitalt, videobasert målesystem for bestemmelse.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
CI i Helse Nord Status pr (Norge) 200 barn 200 barn 200 voksne 200 voksne (2007: totalt)
Emnekurs i generell gynekologi
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Infoflyt av pasientdata, integrasjon MTU/IKT - handtering av pasientinformasjon Stavanger 25/
Oslo 7.sept 2009 MEDISINSK TEKNISK FORENING Norwegian Society for Biomedical Engineering Medisinsk Teknisk Forening Symposium 2009 Status investeringer.
Bemanningssituasjon på MTA
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Brukernes time 2009 referat.  Brukerne har lite bevisst forhold til hva brukergruppen kan brukes til og gruppens mandat.  Når kunder og leverandør er.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Brukererfaringer med nødnett
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2.
Mobilt røntgen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Medlemsmøte DF-02 Lørdag 10. november 2007 Clarion Royal Christiania Hotell Utviklingsprogram for klubbene i 2. divisjon menn.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Fremtidens spesialsykepleiere
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Kommersialisering av forskningsresultater
Det integrerte universitetssykehuset
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Styremøte 20. juni 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Klinikkingeniøren, et faktum? Hvordan ser MTA ut om 10 år? 1.amanuensis Arne Rettedal/ Leder av MTF utdanningsråd

Que vadis? Vi må vite hvor vi er, for å vite retningen videre

Synspunkter som ”svirrer i luften” Vi får ikke tid til annet enn «brannslukking» Vi reparerer mindre, mye mer papirarbeid Vi reparerer billigere enn leverandørene IT-avdelingen har tatt styringen Organisert som del av allmenteknisk avdeling og når ikke frem med våre synspunkter Outsourcing/Innsourcing Internfakturering Bestillerkompetanse Alle MTA er ikke på samme sted, men «reparatørrollen» er vanligvis framtredende (ikke nødvendigvis i tidsbruk, men i bevisstheten som den primære oppgave).

To spørsmål Hvor vil vi, og hvorfor? Hva trenges for å komme dit vi vil?

Arbeidsområder - før «Kan dere holde utstyret vårt i orden?»

Hvem styrer den teknologiske utviklingen? Den basale medisinske forskning Den basale utstyrsteknologiske utvikling Den industripregete utstyrsutvikling Grimnes et. al. Håndtering av medisinsk-teknisk utstyr på sykehus, MTA-forlag RH 2005 Hvor er det medisinsk tekniske fagmiljøet i denne sammenheng?

Det første viktige spørsmålet Hva er det medisinsk teknisk avdeling/personale kan som ingen andre kan? Hva har MTA som ingen andre kan levere? Kjell Ragnar Thu, Univeritetssykehuset i Stavanger, fra en av mange givende samtaler.

1.linjes service Utvikling av (den lokale) teknologistrategi Hvem styrer innkjøpsprosessene? Hvem tar vare på de overordnede etisk-teknologiske problemstillingene?

«I dag er sykehusstrukturen blitt komplisert, og behandling og diagnostikk krever også ikke-medisinsk, teknologisk kompetanse.» Erik Fosse, Rikshospitalet-Radiumhosptalet, HMT 2, 2006

«Og IK-teknologen har ikke alltid samme inngående kunnskap om medisinfagets teknologiske behov på samme måte som den pasientnære ingeniøren ved helsearbeiderens side» (min uthevn.). Anders Baalsrud, Rikshospitalet-Radiumhosptalet, HMT 2, 2006

«Medisinsk teknisk behandling (min uthevn «Medisinsk teknisk behandling (min uthevn.) er nå ofte et komplisert samarbeid mellom lege, medisinsk tekniker og sykepleier der alle tre grupper helsepersonell (min uthevn. igjen) er like uunværlige.» Jan Pape, fagredaktør HMT, HMT 2, 2006

«… og i økende grad også et behov for tekniske personellgrupper inn i det kliniske behandlingsteamet, slik perfusjonistene har blitt det ved kjøring av hjerte-lungmaskin.» Dag Bratlid, fagredaktør HMT, HMT 2, 2006

«Det er interessant, og ikke så rent lite gledelig, at noen helseforetak nå organiserer sine medisinsk tekniske avdelinger innen de kliniske støttefunksjonene istedenfor som en rent teknisk funksjon.» Arne Rettedal HMT, 1, 2006

Arbeidsområder – fremover? «Kan dere bistå i å forvalte det medisinske utstyret og se til at det brukes riktig»?

Hvilken kompetanse kreves? Teoretiske kompetansenivåer.

Synspunkter på en kompetansepyramide Skal ingeniøren være bedre til å reparere enn teknikeren? Skal da sivilingeniøren være bedre til å reparere enn ingeniøren? ….

Kompetanse-«områder»

Kompetanse-«områder» Medisinsk teknisk IT Medisinsk Pedagogisk Økonomisk Administrativt

Et (av flere) svar på deler av dette kompetansebehovet kan være «Klinikkingeniør»

To nivå – tre sertifikater «MTF-godkjenning» Gjelder alle, og har til hensikt å forsterke gjeldende myndighetsordning Videre kompetanseutvikling «Klinikkingeniør – MTF» «Medisintekniker – MTF»

Struktur Klinikkingeniør-MTF Medisintekniker-MTF MTF-godkjenning Anatomi og fysiologi (obligatorisk) Klinikkingeniør-MTF Valgfrie emner Totalt ca 1/2 års fulltidsstudium Valgfrie/obligatoriske Totalt ca 1/3 års fulltidsstudium Medisintekniker-MTF Valgfrie/obligatoriske emner MTF-godkjenning Teknisk utdanning og DSB-samtykke

Godkjenning av fag Utdanningsrådet kan forhåndsgodkjenne fag som kan inngå i sertifiseringsordningene, og disse fagene vil kunne variere noe over tid, avhengig av behov og tilgjengelighet. Utdanninngsrådet kan godkjenne individuelle enkeltfag Alle studiepoeng skal være på universitets- eller høgskolenivå (er ikke et krav for Medisintekniker – MTF) Et eller flere av fagene kan ha vært tatt innen ordinær utdanning Den faglige profilen til søkeren skal rettferdiggjøre sertifiseringen til h.h.v. Klinikkingeniør – MTF eller Medisintekniker - MTF

«Fagportefølje» pr. d.d (klinikkingeniør) Grunnleggende anatomi og fysiologi Fysiologi og patofysiologi Teknologi og metode Grunnleggende datakommunikasjon og datanettverk

Grunnleggende kompetanse Klinikkingeniør-MTF er et sertifikat som gis på bakgrunn av et opplæringsprogram som for en stor del består av teori Klinikkingeniør-MTF viser til en type kompetanse som omverdenen med rette assosierer, og skal assosiere, med et ingeniørnivå Klinikkingeniør-MTF er ingen belønning for lang og tro tjeneste, men henviser til en ny(?) type kompetanse

Status for Klinikkingeniør-MTF 5 tildelte sertifikater Et ukjent antall (sannsynligvis ikke særlig mange) er i prosessen, dvs «samler» fag.

Kommentarene Det er for dyrt Det gir oss ikke noe ekstra, verken av prestisje eller penger Samtidig er mange bekymret for fremtiden til MTA... Er dette en offensiv holdning til faget og egen kompetanse?

Hjemmesiden til MTA på RH                                                                                                          Vi er Rikshospitalets kompetansesenter for medisinsk teknologi   Det er – nå som før - opp til medisinsk teknisk personell å bevise berettigelsen av sin eksistens Det er i det alt vesentlige ingen offentlige krav til hvordan tjenestene skal organiseres Det (nødvendige) som ikke finnes innen organisasjonen vil måtte søkes utenfor… For å være et kompetansesenter, er det tvingende nødvendig å kontinuerlig øke kompetansen Den som er ferdig utdannet, er ikke utdannet - men ferdig!

Hvordan ser MTA ut om 10 år?