Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
System for utskrivningsklare pasienter
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
Samhandling med St. Olavs Hospital
1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
Status ” Felles Strategi” Oppfølging av handlingsplan Samarbeidsutvalget 1. september 2011 Kari Bratland Totsås.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Individuell plan.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
- Samhandlingsreformen –
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Ny helse- og omsorgstjenestelov – forskrifter Signe L
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenesten
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Den faglige styrkingen av sykestuene i Finnmark
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Samhandlingsreformen Signe L. Berthelsen – juridisk rådgiver
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Utskrivningsklare pasienter – Hvem er de og hvor hører de hjemme?
INTRO.
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Om forebygging, folkehelse Og Utskrivningsklare pasienter
Utskrivningsklare pasienter fra SØ til Sarpsborg kommune
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Pleie og omsorgsmeldinger PLO meldinger Samhandling mellom helseforetak og kommuner Åse Mette Haldorsen, Prosjektmedarbeider PLO meldinger Sykehust.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Kommunal medfinansiering: Er det en god ide? Terje P. Hagen Institutt for helseledelse og helseøkonomi Universitetet i Oslo.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
Pleie og omsorgsmeldinger PLO meldinger Samhandling mellom helseforetak og kommuner Åse Mette Haldorsen, Prosjektmedarbeider PLO meldinger Sykehust Levanger.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Juridiske utfordringer ved Samhandlingsreformen Av professor dr. juris Asbjørn Kjønstad Universitetet i Oslo.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Øyvind Christensen – Kommunalt pasient og brukerregister (KPR) - Visninger av data for lokal styring og evaluering Øyvind Christensen –
Status PLO-meldinger Psykisk helsevern
Hva er elektronisk samhandling?
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter

Disposisjon Litt om formålet Regelverk Klinisk, praktisk samarbeidsprosess omkring pasientene - Målsetning i seg selv og forutsetning for betalingene Enkle beregningseksempler Oppgjørssystem og kontrollrutiner Publisering av nasjonale tall grunnlag for oppfølging gjennom året Dialog og spørsmål

Om formålet § 1 i forskriften:     ”Forskriften skal bidra til bedre arbeidsfordeling mellom tjenestenivåene i helse- og omsorgstjenesten, skape gode pasientforløp og kostnadseffektive løsninger som kan gi pasienter et like godt eller bedre tilbud i kommunens helse- og omsorgstjeneste som i spesialisthelsetjenesten.” Et økonomisk virkemiddel som understøtter nye og presiserte krav til samarbeid og oppgavedeling mellom sykehus og kommuner. Stimulerer til at pasienter behandles på riktig omsorgsnivå gjennom sykdomsforløpet. Betalingsordningen gir samsvar mellom oppgavemessig og finansielt ansvar for pasienter som er utskrivningsklare.

Regelverk Lov om kommunale helse- og omsorgstjenster, § 11-4 http://lovdata.no/all/hl-20110624-030.html Forskrift om kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenesten og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter, §§ 1-2 og 7-15 http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-20111118-1115.html

Enkel prosessbeskrivelse Innleggelse Utskrivning Registrert utskrivningsklar Fakturering Betaling finner sted

Rutinebehov 2 – Rutiner for fakturering, kontroll og utbetaling Innleggelse Utskrivning 2 – Rutiner for fakturering, kontroll og utbetaling 0 – Rutiner for klinisk og praktisk samhandling 1 – Rutiner for registrering, datafangst og beregning Registrert utskrivningsklar Fakturering Betaling finner sted

Prosessdetaljer, jf. forskriften §§ 7-11 Medisinsk vurdering av at pasienten er utskrivningsklar, i tråd med vilkår i § 9. Melding fra kommunen om at et tilbud er klart til pasienten (jf § 11) Vurdering: Sannsynlig hjelpebehov (§ 7) Tidlig varsel til kommunen (§ 8) Varsel til kommunen om at pasienten er utskrivningsklar (§ 10) Melding fra kommunen om at den forventer å kunne ta imot om x dager. (jf § 11) Innleggelse Utskrivelse med overføring av pasienten til kommunalt tilbud

Sentrale samarbeidsaktiviteter er ikke detaljregulert i forskriften Innleggelse Tidlig varsel til kommunen (§ 8) Medisinsk vurdering av at pasienten er utskrivningsklar, i tråd med vilkår i § 9. Varsel til kommunen om at pasienten er utskrivningsklar (§ 10) Utskrivelse med overføring av pasienten til kommunalt tilbud Melding fra kommunen om at den forventer å kunne ta imot om x dager. (jf § 11) Vurdering: Sannsynlig hjelpebehov (§ 7) Melding fra kommunen om at et tilbud er klart til pasienten (jf § 11) A: Avtalebasert og individuelt tilpasset dialog; samordnede forberedelser frem mot at pasienten er utskrivningsklar Perioden der pasienten er utskrivningsklar Påstand: Kvaliteten på samarbeidet i A er avgjørende for måloppnåelsen; at varigheten av utskrivningsklarperioden minskes.

Eksempel: Ingen betalingsplikt Innlagt: 10.11.2012 Tidlig varsel til kommunen om sannsynlig oppfølgingsbehov: 11.11.2012 Kommunen er varslet om at pasienten er utskrivningsklar: 18.11.2012 Melding fra kommunen om at pasienten kan overføres: 18.11.2012 Utskrevet: 18.11.2012 Dager til betaling: 0 dager

Eksempel på betalingssituasjon Innlagt: 10.11.2012 Tidlig varsel til kommunen om sannsynlig oppfølgingsbehov: 11.11.2012 Meldt utskrivningsklar 18.11.2012 Melding fra kommunen om at den ikke kan ta imot samme dag 18.11.2012B Melding fra kommunen om at pasienten kan overføres: 20.11.2012S Utskrevet: 20.11.2012 Dager til betaling: 20.11.2012 – 18.11.2012 = 2 dager

Anbefalt betalingsgjennomføring RHF ansvarlig for faktureringen, og delegerer dette eventuelt til de ulike helseforetak Kun fakturering for avsluttede sykehusopphold (ikke for liggedager for pasienter som ennå ikke er utskrevet). Betalingsfrist 30 dager Månedlig fakturering Faktura og underlagsdokumentasjon holdes adskilt

Fakturaen - Innhold Fakturanummer Totalsum Perioden betalingen gjelder for Løpenummer / henvisning til underlagsdokumentasjon

Hensiktsmessig underlag for beregninger og kontroll For hver periode det kreves betaling for Dato for 1. varsel Dato utskrivningsklar/begynnelse for betalingsplikten Dato utskrevet Antall liggedøgn det skal betales for Sum Henvisning til fakturanr. eller løpenummer som går igjen på faktura Evt ny linje for samme pasient ved flere betalingsperioder innen samme sykehusopphold.

Kommunens primære kontrollgrunnlag Meldingene som er utvekslet mellom sykehus og kommune i tilknytning til innleggelsen. Første varsel fra sykehuset Varsel om at pasienten var utskrivningsklar Dokumentasjon av kommunens tilbakemeldinger på de ulike varslene Øvrige meldinger utvekslet mellom sykehus og kommune i tilknytning til pasienten. Informasjon om når kommunen faktisk overtok ansvaret for pasienten eller meldte at den kunne ta i mot. Det er personene i kommunen som er ansvarlig for den kliniske/praktiske samhandlingen som også er nærmest til å kontrollere, fordi de har førsthånds kunnskap om meldingsutvekslingen og samhandlingen som har funnet sted.

Publisering av nasjonale tall som grunnlag for oppfølging gjennom året Månedlig publisering av nasjonale tall Basert på data rapportert til Norsk pasientregister (NPR) Hensikt: Nasjonal oppfølging av ordningen og grad av måloppnåelse Grunnlag for enkel sammenligning mellom kommuner, helseforetak og regioner. Tallene fra NPR har for denne ordningen ikke betydning for det økonomiske oppgjøret. I 2012 enkelte feilkilder knyttet til nasjonale tall basert på NPR. Tallene vil ikke kunne gi et eksakt bilde av omfanget. Sammenligninger og analyser må ta høyde for dette.

Enkel tallmessig fremstilling - Eksempler Hvor mange innleggelser totalt? Hvor mange innleggelser der pasienten har blitt værende i sykehuset som utskrivningsklar? Antall liggedøgn med status utskrivningsklar? Tallene brytes ned per kommune, helseforetak/sykehus, helseregion m.v.

Spørsmål og dialog