Foto: Jernbanedirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Advertisements

Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Leverandørkonferansen 21.mai 2013 Harald Thoresen, prosjektleder
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Regional planstrategi
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Energi- og klimaplan Odd Svein Hjertø. Organisering Styringsgruppe - STH utvalget som består av ordførere og rådmenn Arbeidsgruppe - Adm. og økonomisk.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Regionreformen – status og veien videre
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Jernbanedirektoratet NTP 2022-2033 Samarbeidsavtalen om areal- og transportutvikling i Mosseregionen: - Status og gangen i NTP-prosessen - Mulighet for å komme med innspill - Handlingsrommet (hva er mulig/ikke mulig nå?) - Hvilke prosjekter vil bli vurdert?

PROSESS NTP Bedre styring, tettere på prosjektet og grunnlaget. SD overtok prosjektledelsen og dialogen med Fk. I arbeidet med de nasjonale transportplanene som har vært laget frem til nå, har Samferdselsdepartementets bedt sine underliggende transportvirksomheter Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Kystverket og Avinor om å legge frem et felles grunnlagsdokument basert på faglige vurderinger i virksomhetene. Dette er bestilt gjennom retningslinjer fra Samferdselsdepartementet.   09.12.2019

Organisering NTP 2022-2033 Ny modell for prosess og organisering av arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033 Samferdselsdepartementet tar en tydeligere styring i planprosessen. Samferdselsdepartementet ved departementsråden skal lede styrings-gruppen for NTP. Styringsgruppen skal bestå av ekspedisjonssjefene i departementet og virksomhetslederne fra Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Kyst-verket, Avinor og Nye Veier. For å sikre god dialog opprettes en politisk kontaktgruppe for KS, fylkes-kommunene, de største bykommunene og Sametinget. Virksomhetenes ulike referansegrupper for NTP-arbeidet legges ned. Innspill ivaretas gjennom innspillskonferanser.

Organisering NTP 2022-2033 forts. I den nye modellen gir Samferdselsdepartementet flere deloppdrag til virksomhetene på tema som er viktige fundament for neste NTP. Dette skal bidra til en mer dynamisk prosess. Svarene på oppdragene vil i sum utgjøre virksomhetenes faglige innspill til stortingsmeldingen om NTP. Samferdselsdepartementet får derfor ikke ett plangrunnlag fra transport-virksomhetene denne gang. Både oppdrag til og svar fra virksomhetene vil være offentlige. 

Organisering NTP 2022-2033 forts. Samferdsels-departementet Samordningsgruppen (SD) Regionvise møter med fylkene, de største bykommunene og næringslivet Tverretatlig styringsgruppe Nkom, Mdir, Sdir, NVE m.fl. Referansegruppe Programstyre Sekretariat Tverretatlig gruppe Tverretatlig gruppe Tverretatlig gruppe

Tidsplan

Organisering NTP 2022-2033. Planfasen. Deloppdrag til virksomhetene Samferdselsdepartementet vil gi flere deloppdrag til virksomhetene på tema som er viktige fundament for neste NTP. Første oppdrag: «Mer infrastruktur for pengene». Frist 1. oktober. Milepælsrapportering 10. juni. Øvrige oppdrag til virksomhetene vil blant annet være knyttet til utviklingstrekk og framskrivinger, tematiske områder som klima og teknologi, utfordringer i korridorene/byområdene, og prioriteringer av ulike områder innen økonomiske rammer.

Oppdrag 1 fra SD Mer infrastruktur for pengene – effektiv ressursbruk Virksomhetens samlede ressursbruk innrette ressursbruken mest mulig effektivt redusere kostnader og øke nytten Drift og vedlikehold utarbeide en plan for kostnadseffektiv ressursbruk samfunnsøkonomisk lønnsomhet av tiltak innen drift og vedlikehold

Oppdrag 1 fra SD forts. Investeringer Mer bruk av systematisk prosjektoptimalisering for å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Vurdere muligheter for kostnadsreduserende og/ eller effektiviserende tiltak, eller også alternative løsninger, samt muligheter for å øke nytten til prosjektene. Vurdere kostnadene ved planlegging. Handlings-rom må synliggjøres og utnyttes.

Oppdrag 1 fra SD forts. Øvrig virksomhet Det skal gjennomføres vurderinger av i hvilken grad kostnadene til all øvrig virksomhet kan reduseres, og hvordan de ulike områdene kan innrettes mest mulig hensiktsmessig for å oppnå tilstrekkelig kvalitet i alle leveranser.