Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Gang.
RFID på Deichmanske bibliotek
Jomfrusjekk.
Utlysning av studentoppgave
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen – presentasjon av deg selv
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Forsterkningstiltak fosterhjem
RFID på Deichmanske bibliotek
Modul 4 – Representasjoner
Eksamen i INF5261: Utvikling av mobile systemer og tjenester
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Lytteforståelse Rammeverket
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Nå er vi spente!.
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006

Innledning Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i (smidige) prosjekter Noen konkrete utfordringer jeg har opplevd: Ikke tilstrekkelig attention i organisasjonen Ressursknapphet i organisasjonen Modenhet i organisasjonen Motstand i organisasjonen Kom gjerne med flere i Q&A, så jobber vi med løsninger på utfordringene i den etterfølgende diskusjonen 05 September 2019

- Vennligst tøm hjernen din her… Hovedutfordring: Få tilstrekkelig attention i organisasjonen Hvordan skal vi klare å få like mye attention i første funksjonalitetsworkshop som uka før vi skal gå live? Hvordan skal vi gå frem for å få kravstillerne våre til å klare og fortelle så mye som mulig rundt det vi skal lage? Prosess Spørsmålsteknikker Prototyper ??? Spesielt utfordrende rundt ikkefunksjonelle krav Forslag punkt 1: * Gjøre en jobb med å forklare nøye overfor de aktuelle superbrukerne hvilke konsekvenser innføringen av det nye systemet vil få Forslag punkt 2: * Være ekstremt godt forberedt selv 05 September 2019

Kommentarer Gode erfaringer med å konkretisere, dvs benytte konkrete user stories i stedet for generelle use case Kun spesifisere happy path + de mest vanlige grensetilfellene Provosere fram engasjement fra kunden ved å legge fram et ”best guess” forslag på den nye funksjonaliteten Får gjerne fram: - Nei, dette går i hvert fall ikke an – og så er man kanskje i gang  Være sikre på at det er de riktige folkene hos kunden man snakker med Vær sikker på å dekke alle aktørene som skal jobbe med systemet, både direkte og indirekte (for eksempel brukerstøtte…) 05 September 2019

Nei, det har jeg ikke tid til å svare på nå.. Hovedutfordring: Ressursknapphet i organisasjonen Hvordan skal vi konkret håndtere at kunden faktisk ikke har mulighet til å bidra på langt nær så mye som vi ønsker? Forslag: Ha en som leker kunde i prosjektet Timebokse og prioritere spørsmål inn mot kunde 05 September 2019

Kommentarer Jobbe fram prioritet i organisasjonen gjennom å gå på prosjekteierne Få en hos kunden som representerer alle kundens aktører, single point of contact 05 September 2019

- Hva? Jeg skal ha ALT! Hovedutfordring: Modenhet i organisasjonen Hvordan skal vi overbevise om smidige prosjekter til mindre modne kunder? De fem viktigste argumentene (recap fra forrige XPMeetup?) 05 September 2019

Kommentarer Det viktigste argumentet handler om (hyppige) iterasjoner og de gode tingene som følger med dette Hurtig release Muligheter for omprioriteringer Hurtig svar på hvorvidt det vi lager faktisk er det vi vil ha Bygge opp argumentasjon basert på The Agile Manifesto (http://agilemanifesto.org/) 05 September 2019

As is – To be klemma: Forandring fryder ikke bestandig Hovedutfordring: Motstand internt i organisasjonen Prosjekteierne ber om å få laget et nytt system Kjerneressurser inn i prosjektet er forvalterne og eierne av det eksisterende systemet som skal endres / erstattes Disse er svært negative til det nye systemet Hvordan skal jeg som konsulent håndtere denne situasjonen, jeg skal jobbe tett sammen noen som i utgangspunktet ikke vil ha det nye systemet… 05 September 2019

Kommentarer Et problem hovedsakelig i Skandinavia I USA ville denne typen personer glatt blitt sparket og erstattet med noen som støtter det nye systemet Det som kan skje er at ledelsen enten bevisst eller ubevisst lar disse personene tvinge gjennom en første versjon som er en suboptimal versjon, som da gjerne ligner på det gamle systemet, for å etterkomme disses krav og ønsker Ledelsen har en jobb i disse tilfellene med å overbevise de aktuelle personene om at de ikke vil miste jobben, men forhåpentligvis kan bruke tiden sin på enda mer interessante oppgaver 05 September 2019