Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Veiledningsverktøy og tiltak
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Oslo kommune Utdanningsetaten HAUKÅSEN SKOLE VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM VIDEREGÅENDE SKOLE Torsdag
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Skoleplass ved Nattland skole høsten 2014
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
RUD SKOLE.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Lokal arbeidstidsavtale
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Beredskapsplanen angir prosedyrer m.v. for alvorlige hendelser.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Læring August September Oktober November Desember Januar Februar Mars
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Utviklet av pedagoger i
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Hvordan møter vi elever med utfordringer? 1 Overgangen fra ungdomskolen. 2 Tiltak i skolen.
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
Læring August September Oktober November Desember Januar Februar Mars
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Internasjonalisering ved Eikeli vgs.
Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial
Læring August September Oktober November Desember Januar Februar Mars
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Overgang for elever med spesielle behov
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Velkommen til Oslo Handelsgymnasium
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Nettverksmøte for rådgivere
«Alle med» Skåredalen skole
Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole
Utskrift av presentasjonen:

Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.

Situasjon? Kun tilpasset opplæring i de fleste klasser Mindre ressurser til spesialundervisning Lærerne følger seg «alene» i arbeidet med tilpasset opplæring Kun tilpasset opplæring i de fleste klasser

Elevens beste ??? Alle elever er ulike, og hva som er elevens beste, er et kjernespørsmål i all opplæring. Dette spørsmålet må besvares på nytt hver dag av alle oss som jobber i skolen. Elevene må få eierforhold til egen opplæring. Høsten 2018 -> oppstart bruk av «Ressursark»

Et hefte (60 sider) som skal være til hjelp for pedagogisk personale v/Borgund vgs Viktige planer og «maler» som vi trenger i vårt daglige arbeid Forventninger til oss og arbeidet vi skal utføre Side 27 – 31 i heftet: Ressursark for tilpasset opplæring Hva Hvordan Hvorfor

Hva gjør vi? Kontaktlærer har oppstartsamtale m/alle elevene der Ressursarkene brukes som «reminder» og hjelp Oppsummering legges i arbeidsdok i IOP-sky eller i perm Ressursark brukes i møte med foresatte – synliggjør utfordringer og klargjør individuelle tiltak Kontaktlærer bruker Ressursarkene v/oppfølgingssamtaler og karriereveiledning Vikar? - Bruk Ressursarkene (evt ferdig arbeidsdokument) Ressursarkene - aktivt i bruk når elevsaker diskuteres Ressursarkene - brukes i avd ressursteam Rådgiver bruker Ressursarkene i individuelle samtaler m/elevene