Fotografisk verk – fotografisk bilde

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konferanse om systemer for samlingsforvaltning
Advertisements

Lyd, film og musikk på Internett Om deling av filer, kunnskap og lovligheten rundt det hele.
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Kulturnett som arena for arkivformidling
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - OPPHAVSRETTENS OBJEKT OG SUBJEKT.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 4: Vilkår for vern etter åvl. kap. 5. Rettighetssubjekter Professor dr. juris Ole-Andreas.
Tanker om bibliotek NÅ – i bilder Hilsningstale ved det 73. norske bibliotekmøte Stavanger 21.mars 2012 Vigdis Moe Skarstein.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
Universitetet i Oslo Institutt for rettsinformatikk Olav Torvund Opphavsretten gir kontroll over det man selv har skapt Opphavsmannen.
1 Film, fotografi og kringkasting som kilder for historiefortelling Asbjørn Inge Straumfors, Seksjonsleder for samlingsutvikling.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
OPPHAVSRETT ÅNDSVERKLOVEN M.M..
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -IDEELLE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -LÅNEREGLENE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - Diverse.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Interesseavveining Opphavsmannens interesse i vern Allmennhetens.
Ein eineståande sjanse Nettsidene våre må vera akutelle Korrekte Oppdaterte Nettsidene blir ein av dei viktigaste informasjonsstadene for medlemmene. Det.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Fra tradisjonelt folkemuseum til kritisk samfunnsaktør ABM-utvikling Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Åshild Andrea Brekke.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 13, 14, 19 og 20 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1200 Hvem har opphavsrett?
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære,
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - INNLEDNINGSFORELESNING - Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 1-4 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Nettvett, etikk og personvern
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Lov om opphavsrett til åndsverk §. § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
Forelesninger i Opphavsrett Disposisjon punkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Ungdom i teknologisamfunnet - på grensen til det ulovlige? Oslo, 24. mai 2007 Magnus Buflod og Knut Anders Sannes.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 1: Emnet for opphavsretten. Forholdet til andre immaterialrettigheter. Rettskilder.
Arkivmateriale på nett – med rettighetene klarert Det 7. norske arkivmøte 5. april 2016 Yngve Slettholm, adm. direktør, Kopinor.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Kultur- og naturreise: «Å synliggjøre det usynlige» Reidar Gjersvik Kulturrådet.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Opphavsrett for oversettere Adv. Hans Marius Graasvold Advokatene Graasvold & Stenvaag AS.
Finansiering av privatarkiv- arbeidet i museene
Opphavsrettens begrunnelse
Nærstående rettigheter
RINF 1200 Opphavsrett m.m..
Forelesninger i Opphavsrett Disposisjon punkt 6-7
-som verktøy i BK-arbeid
Opphavsrett og markedsføringslov
Interesseavveining Allmennhetens interesse i tilgang til
Opphavsmannens kontroll Allmennhetens tilgang Avtalelisens – krever avtale med organisasjon Enerett – krever samtykke fra opphavsmannen.
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Overdragelse av opphavsrett
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Kulturrådet og digitaliserings- arbeidet i museene
Utskrift av presentasjonen:

Fotografisk verk – fotografisk bilde Tone Odden, Norsk Folkemuseum

Fotografi på museum Støttemateriale Kilder Dokumentasjon Egenverdi I dag brukes bilder mer og mer Fotografier tatt på museet eller av museumsansatte i arbeidssammenheng. Fotografier innkommet på ulike måter. Samlinger og enkeltbilder, nye og gamle. 18.02.2019

Lovverk Åndsverkloven Viktig: retten til eget bilde I noen tilfeller gjenopplives vernetiden dersom et bilde er fotografisk verk. Avtalelisens og hitteverkdirektivet er kun løsning når du sitter med foto som er innenfor vernetiden. 18.02.2019

Vern Fotografisk verk Åndsverkloven §1 70 år etter fotografens død Fotografisk bilde Åndsverkloven § 43a 15 år etter fotografens død eller 50 år etter bildet ble tatt 18.02.2019

Hensyn å ta Fotografen Eventuell bestiller Avbildet person Ideelle rettigheter, bli kreditert og vise respekt 18.02.2019

Enerett Handler ikke om opphavsrett slik vi ser det i dagens lovverk. Det var fotografens måte å sikre seg mot at andre lager kopier og selger motivene. 18.02.2019

Når oppstår verket? Når bildet tas? Negativet? Den ene positiven? Alle fremkalte kopier? Snakker verket for seg selv? Har omstendigheter og sammenheng noe å si? 18.02.2019

Les mer: Fotojuss for arkiv, bibliotek og museum. Utgitt av Norsk Kulturråd i samarbeid med Riksarkivet og Nasjonalbiblioteket i 2012. tone.odden@norskfolkemuseum.no 18.02.2019