Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Forelesninger i Opphavsrett Disposisjon punkt 6-7
Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad
2
Nærstående rettigheter - oversikt
Åvl. Kap. 5: Vern for forskjellige typer prestasjoner/arbeid/investeringer som har en eller annen tilknytning til åndsverkbeskyttelsen To hovedtyper: Frembringelser av samme karakter som åndsverk, men som ikke oppfyller vilkårene for åndsverkbeskyttelse (fotografiske bilder og databaser) Prestasjoner i forbindelse med fremføring av åndsverk (utøvende kunstneres vern og for stor del vernet i flg. §§ 45, 45a og 45b)
3
Fotografiske bilder (åvl. § 43a)
Lovhistorie: Tidligere kun vern for fotografiske bilder, ikke verk, jf. fotografiloven 17/6/60 Lovendring i 1995: Tosporet system under åvl: Vern for fotografiske verk (§ 1) og for fotografiske bilder (§ 43a) Hva er et fotografisk bilde? Enkeltbilder, i motsetning til rørlige bilder ”Bilde som er blitt til ved lysbølgers innvirkning på lysfølsomt materiale” (Ot. prp. nr. 54 ( ) s. 8) Ellers: Konkret vurdering av hva som naturlig kan kalles fotografier
4
Databasevernet (åvl. § 43)
Historikk: ”Fusjon” av eldre katalogregel og EUs databasedirektiv - gjennomført i 1999 Også her: Tosporet beskyttelsessystem; vern som åndsverk (§ 1) og ”sui generis” (§ 43) Hva vernes? Systematiserte samlinger/sammenstillinger av opplysninger som gjenfinnes etter en viss struktur De øvrige kategorier arbeider som dekkes: ”Underbegreper” av databaser Vern kun for selve sammenstillingen/databasen; ikke dens innhold
5
Databasevernet (forts.)
To alternative vilkår for vern Sammenstilling av et større antall opplysninger eller resultat av en vesentlig investering Forholdet til databasedirektivets (dir. 96/9/EF) art. 7 (kun krav om vesentlig investering) Vesentlig investering-kravet Databasedirektivet: Kvalitativt og/eller kvantitativt krav Forholdet til ordlyden i § 43: rom for innfortolkning? Vern for innsamling, kontroll og presentasjon av databasens innhold (direktivets art. 7(1)) Vernet gjelder fremskaffelse av eksisterende data, ikke produksjon av data, jf. EFD i sak C-203/02 (William Hill), sak C-46/02, C og C (Fixtures)
6
Utøvende kunstneres rettigheter (åvl. § 42)
Vern for utøvende kunstneres fremføring av verk Sentralt problem: Stilles det nærmere krav til fremføringen? Se Lassen 1984 s Prestasjonen må holde et visst minimum av kunstnerisk mål - men ingen inngående vurdering av den kunstneriske prestasjon Ikke krav til utøverens person Må ikke sammenblandes med verkshøydekravet - ikke krav om skapende evne, men et minimumskrav til kunstnerisk innlevelse (”kvalitetskrav”) ”Utøvende kunstnere” omfatter også de som medvirker til å prege den fremføring som gis (typisk: sceneinstruktører)
7
Utøvende kunstneres rettigheter (forts.)
Vernet: Skille mellom primærutnyttelse og sekundærutnyttelse Primærutnyttelse: Opptak av og tilgjengeliggjøring av fremføringen (§ 42 første ledd a) hhv. første del av c)) Sekundærutnyttelse: Utnyttelse av opptaket (§ 42 første ledd b) og annen del av c), jfr. også § 45b) Vern for selve fremføringen; intet etterlikningsvern
8
Film- og fonogramprodusenters rettigheter (åvl. § 45)
Eneretten mv. Åvl. § 45: Vern for tilvirkere av lydopptak og film Vern for selve opptaket; intet etterlikningsvern
9
Andre prestasjoner mv. Kringkastingsforetaks sendinger, åvl. § 45a
Pressemeldinger, åvl. § 44 Tittelbeskyttelse, åvl. § 46 Vern for personbilde, åvl. § 45c Personvernregel, ikke opphavsrettslig eller opphavsrettsliknende
10
Opphavsrettens subjekt
Opprinnelig (originær) opphavsmann: Den som skaper verket, jf § 1 fysisk person formfritt rettserverv Åvl § 7: Bevis-/legitimasjonsregel Terminologi: ”Opphavsmann”
11
Nærstående prestasjoners subjekt
Ikke noe generelt svar; må gå inn i den enkelte regel Åvl. § 42: Den utøvende kunstner selv Åvl. § 43a: Den som lager bildet Også den som medvirker ved prosessen Åvl. § 43: Den som frembringer databasen Den som står ansvarlig for resultatet Som oftest en juridisk person Åvl. § 45: Tilvirkeren Den som forestår opptaket; i praksis: plate/filmselsk.
12
Bearbeidelser Åvl. § 1 nr 13: Oversettelser og bearbeidelser er åndsverk Åvl § 4 annet ledd: ”Avhengighetsverk” To opphavsmenn: originalverket og bearbeidelsen Grense ”nedad” - mot endringer (jf § 2) Grense ”oppad” - mot omskaping (jf § 4)
13
Opprinnelig verk Bearbeidelse
14
Bearbeidelser (forts.)
Kravet til bearbeidelser må oppfylle originalitetskravet ved oversettelser: normalt oppfylt - grense ”nedad” mot mekaniske handlinger Eksempler på bearbeidelser: filmatisering av bøker utvikling av eksisterende dataprogrammer Musikkarrangementer Ikke aktuelt for nærstående prestasjoner
15
Sammensatte ytelser Sammensatte verk
Verk satt sammen av flere selvstendige åndsverk Eksempler: Tekst/musikk, tekst/illustrasjon, multimedieverk Samtykke fra hver opphavsmann nødvendig (med mindre ”lånereglene” får anvendelse) Tilsvarende gjelder for nærstående prestasjoner
16
Samleverk (åvl § 5) Sammenstilling av flere verk
Forholdet til databasebegrepet Skillet samleverk/fellesverk Skillet samleverk/sammensatte verk Eksempler på samleverk tidsskrifter, aviser, CD-album, ”potpurrier” Ingen innskrenking i opphavsretten til de enkelte verk
17
Databaser som ikke er samleverk
Samme problemstilling som for samleverk kan oppstå Eks.: Database som inneholder ett åndsverk; database som inneholder fotografiske bilder Åvl. § 5 gjelder ikke, men de samme prinsipper
18
Fellesverk/arbeider (åvl § 6)
Sameie Krav: Ikke skilles ut som selvstendige verk Eksempler: vers/refreng, felles utvikling av dataprogrammer, malerier (Tidemann&Gude) Krav om samtykke fra alle til: første offentliggjøring offentliggjøring på annen måte eller i annen form enn tidligere Gjelder tilsvarende for §§ 42, 43, 43 a
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.