Arkivering i friskoler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Ansvar og prosesser i skolen
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Personopplysningsloven
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Presentasjon av UiOs mal for databehandleravtale, bruk av malen og oppfølging av arbeidet med behandlinger av personopplysninger.
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Kvalitetssikring i bibelskoler og fagskoler v/ Lars Eirik Sandvik.
KFFs bidrag til bedre bruk av IKT i kristne skoler.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Fraværsgrense i videregående opplæring 1  Fra skoleåret er det innført en fraværsgrense på 10% i de videregående skolene  Hensikten er å redusere.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Dag Wiese Schartum, AFIN
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innebygget personvern
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Kurs for brukere av KFF-KSS
Personvernforordningen som ramme for forvaltningens digitale systemer
montessoriforbundet, februar 2018
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Innledning om KFF-KSS.
GDPR Den 25. Mai 2018 trer de nye personvernreglene i kraft.
Sentrale lover og regler
GDPR – grunnleggende ting man må tenke på
Kurs for brukere av KFF-KSS
Innebygd personvern og dataklassifisering INFRA – Søkerseminar
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
GDPR Personvernforordningen
GDPR Lars Erling Aarland Datatilsynet.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kurs for brukere av KFF-KSS
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Gjeldende regelverk om vurdering
Sentrale lover og regler
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Arkivering i friskoler Seminar på Skolelederkonferansen 2018

Problemstillinger Hva er vi pålagt å arkivere? Hva har vi ikke lov til å arkivere? Hvor sikker må oppbevaringen av dokumenter være? Hva slags system skal vi følge når vi arkiverer?

Forbud eller plikt? Friskoleloven med forskrifter: - PLIKT til å dokumentere visse forhold både under og etter avsluttet skolegang Personopplysningsloven inkl. GDPR - noen arkiv-FORBUD når arkivering er behandling av pers.oppl., Alt annet av pågående og avsluttet friskolevirksomhet KAN arkiveres - ikke lovregulert

Friskoler vs Offentlig skole Friskoleloven med forskrifter gjelder Arkivloven gjelder ikke Forskrifter til arkivloven gjelder ikke Personvernregelverket gjelder. Opplæringsloven med forskr. gjelder. Arkivloven gjelder Forskrifter til arkivloven gjelder Personvernregelverket gjelder.

Hva er vi pålagt å arkivere? Problemstillinger Hva er vi pålagt å arkivere? Hva har vi ikke lov til å arkivere? Hvor sikker må oppbevaringen av dokumenter være? Hva slags system skal vi følge når vi arkiverer?

Friskoler vs Offentlig skole PLIKT til å arkivere alt som gjelder elevens opplæring når eleven er elev, fram til avsluttende vitnemål. RETT til å arkivere alt som dokumenterer elevens gjennomførte skolegang. PLIKT til å arkivere alt som gjelder elevens opplæring når eleven er elev, fram til avsluttende vitnemål. PLIKT til å arkivere alt som dokumenterer elevens gjennomførte skolegang.

Friskoler vs Offentlig skole Øk. Forskr § 8-6: Krav til dokumentasjon «Styret er ansvarleg for at skolen har tilstrekkeleg dokumentasjon for at friskolelova, forskrifter heimla i lova og føresetnadene for godkjenninga er følgde.» …. «ta vare på i minst ti år etter utgangen av det skoleåret det gjeld.»

Friskoler vs Offentlig skole Øk. Forskr § 8-6: Krav til dokumentasjon Dokumentasjon for fråvær skal registrerast i dagar og einskildtimar. For deltidselevar skal fråvær registrerast berre i timar. Frammøte og fråvær skal attesterast av faglærar eller anna ansvarleg undervisningspersonale. … «ta vare på i minst ti år etter utgangen av det skoleåret det gjeld.»

Plikter etter friskoleoven med forskrifter Skolen må dokumentere (10 år) at krav i friskoleloven er oppfylt, f.eks Godkjent som friskole (utdanningstilbud, elevtall mm) Godkjente skolelokaler Godkjente læreplaner Skolen skal ha vedtekter som oppfyller lovens krav til vedtekter Skolen skal ha inntaksregler i tråd med lovens krav Skolen skal ha ordensregler i tråd med lovens krav Inndeling i klasser eller basisgrupper med kontaktlærere Eleven får tilpasset opplæring Intensiv opplæring i lesing, skriving eller regning for elever med behov i 1.-4. klasse

Plikter etter friskoleoven med forskrifter Skolen må dokumentere (10 år) at krav i friskoleloven er oppfylt ….(forts) Morsmålsopplæring i samarbeid med kommunen/fylkeskomm. Spesialundervisning i samarbeid med kommunen/fylkeskommunen Skoleskyss i samarbeid med kommunen/fylkeskommunen At skolen fatter enkeltvedtak i tråd med regelverket At elevene får opplæring i tråd med forskriften (vurdering mm) At elevene får rådgiving i tråd med regelverket At ansettelser skjer i tråd med krav i friskoleloven og arb.miljøloven At styret oppfyller sine plikter etter lov og forskrift Osv

Problemstillinger Hva har vi ikke lov til å arkivere? Hva er vi pålagt å arkivere? Hva har vi ikke lov til å arkivere? Hvor sikker må oppbevaringen av dokumenter være? Hva slags system skal vi følge når vi arkiverer?

Forbud etter personvernregelverket (1) Personvernforordningen (GDPR) art 17: Personopplysninger skal slettes når personopplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet som de ble samlet inn eller behandlet for, den registrerte trekker tilbake samtykket som ligger til grunn for behandlingen den registrerte protesterer mot behandlingen … og det ikke finnes mer tungtveiende berettigede grunner til behandlingen

Forbud etter personvernregelverket (2) Personvernforordningen (GDPR) art 17: Kravet om sletting gjelder ikke dersom skolen arkiverer for å - oppfylle en rettslig forpliktelse …. eller utøve offentlig myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt, - oppfylle for arkivformål i allmennhetens interesse … - fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

https://kff-kss.no/index.php?modId=5&partId=1&pointId=254214

Fornuftig arkivering når eleven har sluttet Arkivloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-12-04-126 Forskrift om offentlige arkiv https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-15-2105 Riksarkivarens forskrift https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-19-2286 § 7-28.Opplæring og oppvekst https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-19-2286/KAPITTEL_7-3#§7-28

Problemstillinger Hvor sikker må oppbevaringen av dokumenter være? Hva er vi pålagt å arkivere? Hva har vi ikke lov til å arkivere? Hvor sikker må oppbevaringen av dokumenter være? Hva slags system skal vi følge når vi arkiverer?

Vurdér risiko jevnlig! Riskovurdering = Hva blir konsekvensen ved feil? Hvor sannsynlig er det at feil skjer? Datatilsynet/Udir gir veiledning ang risiko: Totrinns bekreftelse (tofaktor-autentisering) må brukes når pålogging gir tilgang til store mengder personopplysninger når pålogging gir tilgang til sensitiv informasjon (helseopplysninger, sakkyndige vurderinger etc) IOP skal ikke lagres der elever har tilgang til vanlige læreplaner.

KFF-KSS modul PERSONOPPLYSNINGER, Kontrollerende dokumentasjon ktrl KFF-KSS modul PERSONOPPLYSNINGER, Kontrollerende dokumentasjon ktrl.pkt 3.1.1.5 https://kff-kss.no/index.php?modId=5&partId=3&pointId=254269

Problemstillinger Hva slags system skal vi følge når vi arkiverer? Hva er vi pålagt å arkivere? Hva har vi ikke lov til å arkivere? Hvor sikker må oppbevaringen av dokumenter være? Hva slags system skal vi følge når vi arkiverer?

Utprøving av arkivsystem i samarbeid med firmaet Tieto. 3 KFF-skoler har «pilotprosjekt» i november. https://campaigns.tieto.com/nb/360?_ga=2.229143196.1611225858.1540331479-526706707.1523531907

Fornuftig arkivering når eleven har sluttet Arkivloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-12-04-126 Forskrift om offentlige arkiv https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-15-2105 Riksarkivarens forskrift https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-19-2286 § 7-28.Opplæring og oppvekst https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-19-2286/KAPITTEL_7-3#§7-28