Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
Fra urnordisk til 2010 Av: Ane Zimmermann Børresen
Nasjonalromantikk
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
Norsk språkhistorie (komprimert)
Språkutviklingen i Norge
Språkutviklingen i Norge
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Repetisjon og fortsettelse!
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Den norske romantikken
Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Kapittel 13 Dei nordiske språka. Mål Gjere greie for nokre skilnader mellom norsk, svensk og dansk Gjere greie for nokre likskaper mellom dei tre språka.
Kapittel 12 Talemål. Mål Gjere greie for særtrekk ved norske dialekter Gjere greie for korleis språklege endringsprosesser påverker desse dialektene Forklare.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Per Bjørn Foros Samfunn i endring – fellesskapets skjørhet – mennesker i skvis. Illustrert drama i tre akter.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Skriftspråk og talespråk
Politiske ideologier 1800->.
Læring og sosiokulturelt perspektiv
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Forbrukersamfunnet Forbruksmønsteret forandrer seg
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Historie og filosofi 1 Side
Herdis Øyehaug Karlstad, 09
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Seksjon for primærhelsetjenesten
Skriftspråk og talespråk
Kapittel 5: Språket før og no Det fleirspråklege Noreg
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Kan vi styre språket? Panorama Vg2 Kapittel 5 Læreplanmål
Språkhistorie Norsk.
Katalase – enzymkonsentrasjon og reaksjonshastighet
Utskrift av presentasjonen:

Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer Ytre drivkrefter bak språkendringer Materielle drivkrefter Kontaktmønsteret mellom folk Hvor stor språklig avstand det er mellom gruppene Hvilken gruppe som dominerer Hvor intens, hyppig og/eller langvarig kontakten er Endringer i fysisk miljø, kulturelle, teknologiske og vitenskapelige omveltninger Mentale drivkrefter Solidaritet og prestisje Språkpolitiske ideologier

NB: periodeinndelingen kan variere … 200 – 500: Eldre urnordisk tid 500 – 700: Yngre urnordisk tid 700 – 1050: Eldre norrøn tid 1050 – 1350: Yngre norrøn tid 1350 – 1530 (-36): Mellomnorsk tid 1350 – 1814: Dansketid 1814 – 1907: Nasjonal renessanse 1907 - Moderne tid

Språkhistorie Fra norrønt (via dansk…) til moderne norsk Mellomnorsk periode Talemålet (nb: stor forskjell mellom de ulike dialektene) Forandringer i stavelseslengden Konsonantene sist i ordet falt bort (hjartat > hjarta) n falt bort i slutten av ord (visan > visa) Skriftspråket Mer eller mindre i full oppløsning  den formfaste gammelnorsken utgår Forenklinger i bøyningssystemet (kasus forsvinner gradvis) Andre språk vinner innpass

Hvorfor gikk skriftspråket til grunne? Den politiske utviklingen Svartedauden Økonomisk og kulturell nedgangstid Dansketiden

Språklig oppvåkning (1814 – 1850) 1814: Uklare språkforhold i Norge. Skriftspråkuttale: En norsk leseuttale av dansk. ”Dannet dagligtale”: En mellomting mellom skriftspråkuttale og det folkelige språket. Folkelig bymål. Bygdedialektene.

Unionen oppløst Det danske språket står sterkt i Norge. Avstanden mellom skriftspråket og nordmennenes talespråk ikke veldig stor Nasjonal bevissthet (med romantikken) Samfunnsendringer (bøndenes inntog på Stortinget med mer)

1830-årene: Språkdebatten blusser opp Henrik Wergeland vs. P.A. Munch Nasjonal begrunnelse Individuell begrunnelse Folkeopplysningstanken

Wergeland-linjen vs. Munch-linjen Et moderat krav om gradvis fornorsking av det daværende danske skriftspråket Munch-linjen Et radikalt program med nytt skriftspråk bygd på norsk folkemål

1840-årene: Hvordan skal norsk folkediktning gjengis i skrift? Det nasjonale gjennombruddet. Asbjørnsen og Moe. Folkevisene. Ivar Aasen. Knud Knudsen.

Målreisning og fornorskning: 1850 – 1900 (stikkord) Embetsstanden taper i politikken Kamp for mer folkestyre Bedre folkeopplysning Aviser, bøker, brev  Noe må gjøres med skriftspråket