Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Sommervikar i Blend.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Borre ungdomsskole
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
STUA seminar om semesterstarten Semesterstarten Semesterstarten blir i hovedsak lik 2011 Seremoni mandag 13. august kl (avreise.
Studiestart 2014 Yvonne og Ingrid. Tydelighet Riktig informasjon til riktig tid, f.eks. med tanke på velkomsteposten Ingen tvil: Trykksak med avkryssing.
Litterære virkemidler
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
Studiestartinformasjon. 3 ansatte/arbeidsstotte/sta/studiestart/studiesta rtsinfo/ ansatte/arbeidsstotte/sta/studiestart/studiesta.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
FADDERORDNINGEN HØST 2016 Presentasjon om fadderordningen og arrangementer.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
FADDERORDNINGEN HØST  Alle nye studenter som har opptak via samordnaopptak er «meldt på» fadderordningen  Ikke obligatorisk å være med. Alt.
@ Foto: Ernst Furuhatt Hvorfor bruke video? Susanne Forsland 5. November 2015.
Evaluering av Fadderutvalget 2015/2016.
Studieteknikk Bison.
Valgkamp på sosiale medier
Skole/hjem samarbeid.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Hvilke plattformer bruker dere?
Anne Nordheim, AF/ SKS Studiestart ved UiO 2016.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kunnskap rett fra kilden
Anne Nordheim, AF/ SKS Studiestart ved UiO 2016.
Events by Knutepunktet
Roede-kurslederen på Facebook
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Apollons videoerfaring
1 Kommunikasjon.
Åpen dag 2017 Evaluering.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kommunikasjon.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Den vanskelige samtalen
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Fest & følelser Velkommen
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Brukerundersøkelse, vår 2017
Samarbeid gjennom studiestart for et godt læringsmiljø
Midtveisevaluering Malin Littauer Yndesdal, SKS/AF/LOS
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Evaluering av studiestart 2018
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter? Faddersjefseminar Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter? Malin Littauer Yndesdal, SKS/AF/LOS

Informasjon til nye studenter Cirka 20. juli: Opptaket er klart Tilbudsbrev fra SO i midten av juli, svarfrist 26. juli SMS fra rektor til alle som har fått tilbud Velkomstepost fra studieprogrammet i slutten av juli Studiestart på nett: http://www.uio.no/studier/studiestart/ @unioslo på facebook, instagram, snapchat og YouTube 17.01.2019

Før opptaket 17.01.2019

Når opptaket er klart 17.01.2019

Etter opptaket 17.01.2019

Les om UiOs fadderordning 17.01.2019

Kontakt oss 17.01.2019

Informasjon på engelsk Orientation day Politiregistrering Meet and Greet First Night in Oslo Getting Started-brosjyre Start of studies Knutepunktet events http://www.uio.no/english/studies/start-of-studies/ 17.01.2019

Opptaket er klart 17.01.2019

Etter opptaket 17.01.2019

Velkomstseremoni og velkomstepost 17.01.2019

Fellesarrangementer og smakebiter 17.01.2019

Fellesarrangementer og smakebiter 17.01.2019

Finn fram til og på UiO 17.01.2019

Glimt fra studiestart 17.01.2019

Førsteinntrykk og opplevelser 17.01.2019

Insider-tips og anbefalinger 17.01.2019

Overgang til studiehverdagen 17.01.2019

Hvem lager vi studiestart for? Oss selv? De nye studentene? Alle? Hvem er i så fall det? De som vil? Eller de som er sosiale og liker å feste? Hva med… De innadvendte/sjenerte? De som er nye i Norge? De med barn? De som ikke drikker? 17.01.2019

Hvordan formidle studiestart på en inkluderende måte? “I hverdagsspråket betyr formidling å være en mellomkvinne, et bindeledd, en bro mellom den som har et behov og den eller det som kan tilfredsstille det” - Gunnar Danbolt, kunsthistoriker “Gode formidlere har en entusiasme for faget, evne til å ta andres perspektiv og dyp kunnskap og kompetanse i faget” - Helene Uri, forfatter. God formidling er “kunsten å skape dialog” - Helge Svare, filosof 17.01.2019

Før studiestart i det hele tatt begynner Hvordan formidle studiestart … På nettsidene hvor studiestartprogrammet ligger? … I sosiale medier (f. eks Facebook-sider- og grupper o.l) … I verving av faddere til studieprogrammene på fakultetet … På fadderworkshop / fadderopplæring og i fadderskriv … En-til-en med faddere Hvilke andre steder er det dere formidler informasjon og opplysninger om studiestart og fadderordningen på, før og etter velkomstdagen? Er det viktig å være konsekvent - formidle det samme til alle? JA. Hvis ikke taler man med to tunger. Men man trenger ikke formidle det samme budskapet på samme måte - Formidling må tilpasses tilskueren. Kommunikasjon med fadderne: hvilken informasjon må gis, og når, hvordan man kommuniserer med nye studenter. 17.01.2019

Den første dagen Hvordan inkludere alle i faddergruppen fra begynnelsen av? Hva sier dere og fadderne på infomøter, og i første møte med faddergruppene? Hva BØR fadderne formidle, for at alle skal føle seg inkludert? Hva bør fadderne IKKE formidle? 17.01.2019

Språk er makt Hvordan vi snakker om og definerer fenomener i verden påvirker hvordan vi tenker og handler. Hvilke ord og begreper bruker vi om studiestart, og hva legger vi i dem? I hvilke sammenhenger når vi formidler studiestart, kan det være lurt å tenke over ordvalg og språket vi bruker? «Språk er makt. Begreper og meningskategorier former oppfatninger av virkeligheten, påkaller følelser og gir assosiasjoner. I interessekamp mellom grupper kan noen få et overtak gjennom begreper og bruk av språk. Ordvalg og kamp om begreper er en del av maktkampen i samfunnet. Språket har en viktig funksjon på nasjonalt nivå, som det viktigste mediet for den nasjonale bevissthet.» 17.01.2019

... Men et bilde ser mer enn tusen ord Da jeg gjorde et bildesøk på google på fadderuke, var dette det første treffet jeg fikk. Hvilke bilder vi bruker for å formidle studiestart, i opplæring, på nett og på Facebook/Insta og Snap, sier mye om hvordan vi definerer den. Og hva synes dere - er dette et bilde som inkluderer? 17.01.2019

Eller hva med… dette? 17.01.2019

Oppgave Dere arrangerer rebusløp med poster på fakultetet. Alle faddergruppene skal være med. Etterpå er det fest på Kjellern. Hva og hvordan formidler dere om dette: I fadderopplæring? På nettsidene? På infomøte? I Facebook-gruppene til fadderne? Til Universitas 17.01.2019

5 tips til inkluderende formidling av studiestart Gjør informasjonen tilgjengelig Vær tydelig og konkret Tenk på representasjon og mangfold Vær en leder og ta ansvar Ideer til sosiale medier? Det beste tipset for å faktisk gjøre studiestart tilgjengelig for alle, som dere kan bidra til, er jo å sørge for at alle nye studenter får informasjon om arrangementer og aktiviteteter. Hvis det er litt tilfeldig hvem som får infoen, er det i hvert fall ikke inkluderende Med å være tydelig, mener jeg at det må kunne forstås av alle. Tenk på internasjonale studenter. Fest på kjelleren, ok. Men hvor er den? Båt ut til Hovedøya, ok. Men hvordan funker det? Hvilken båt? Hva koster den, må jeg kjøpe billett på forhånd? Særlig i bilder og på sosiale medier. Et bilde jeg liker å bruke når vi sentralt skal formidle noe om studiestart, er av en fadder i hijab. Grunnen: Kanskje det får litt flere jenter i hijab til å bli med neste år? Gjelder særlig i fadderopplæringen. Tør å si ifra om hva slags språkbruk og formidling av fadderuka som IKKE er greit/ ønsket. Følg opp etter opplæringen med å si ifra, hvis dere opplever at beskjedene deres ikke ble hørt. Sosiale medier - ved siden av muntlig formidling til faddere og nye studenter - er kanskje den beste kanalen dere har. Bruk den! Spre bilder som får fram hva slags studiestart dere ønsker å lage, ser ut. Lag filmer på mobilen, det er ikke vanskelig. Tenk inkludering i alt dere gjør. Ikke bli interne! Lag korte stories med forskjellige faddere som forteller hva de planlegger for sine faddergrupper Lag videosnutter med litt utypiske faddere, som kan få med de nye studentene som ikke typisk er med på fadderuka Ta livet av myter om fadderuka (f.eks: “Tenker du fadderuka bare er for de på 19 som kommer rett fra videregående? Neida! Her hos oss…” 17.01.2019