Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Informasjonsplikt og uttalerett
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
innholdet i enkeltvedtak
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Handlingsplan mot mobbing
Målet om et samfunn fritt for mobbing
Forebygging og rutiner ved Mobbing
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
FYLKESMANNEN I TELEMARK 1 Nytt kapittel om skolemiljø – forslagene til endringer Fylkesmannen i Telemark Utdannings- og vergemålsavdelingen Helga Lilleland.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldremøte 4.September 2017.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
FFK møte
ELEVENES RRETT TIL ET TRYGT OG GODT SKOLEMILJØ
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
Opplæringslova kapittel 9A
«Elevenes arbeidsmiljølov»
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Nytt kapittel 9A om skolemiljø -
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn på Nordberg skole
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Skolemiljø Lene Heibø Knudsen.
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
System for godt læringsmiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Elevenes rettigheter og plikter
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Psykososialt skolemiljø
Sentrale lover og regler
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017 Elevens skolemiljø Hosletoppen skole 15. august 2017

Opplæringslova § 9A-1 Virkeområde for kapitlet Planen gjelder for elever i grunnskolen i skoletiden på skolen, i leksehjelpordning, på skoleveien og på turer og arrangementer i skolens regi. Loven gjelder også når elever blir krenket utenfor skoletiden og hendelsene får innvirkning på elevens trivsel på skolen.

Opplæringslova §9A-2 Retten til et trygt og godt skolemiljø Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Favner både det fysiske og psykososiale skolemiljøet. Elevens egen opplevelse er avgjørende for om elevene har et trygt og godt skolemiljø. Videreføring

Opplæringslova § 9A-3 Nulltoleranse og systematisk arbeid Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Listen er ikke uttømmende. Skolen skal arbeide kontinuerlig og systematisk. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort. Videreføring

Opplæringslova § 9A-4 Aktivitetsplikt Alle som arbeider på skolen skal følge med og gripe inn mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering Alle skal varsle rektor. Oppgaven kan delegeres, men ikke ansvaret. Rektor varsler skoleeier ved alvorlige tilfeller. Saken skal undersøkes snarest. Involverte parter skal høres.

Opplæringslova § 9A-4 Aktivitetsplikt (forts.) Skriftlig tiltaksplan skal utarbeides når eleven sier at han/hun ikke har det bra eller på bakgrunn av undersøkelser. Den skal inneholde: Hvilke problemer tiltaket skal løse Skolens planlagte tiltak Tidspunkt for gjennomføring av tiltakene Hvem som er ansvarlig for å gjennomføre tiltakene Tidspunkt for evaluering av tiltakene Skolen må dokumentere det som er gjort for å oppfylle aktivitetsplikten.

Opplæringslova § 9A-5 Skjerpet aktivitetsplikt Der en som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen, utsetter en elev for krenking. Rektor varsles snarest. Rektor varsler skoleeier. Ledelsen ved skolen krenker en elev. Den som har mistanke om eller kjennskap til krenkelsen skal varsle direkte til skoleeier (Bærum kommune)

Opplæringslova § 9A-6 Handhevingsmyndigheten Eleven/foresatte kan melde saken til Fylkesmannen etter at saken er tatt opp med rektor. Dersom saken ikke er tatt opp med rektor eller det er under en uke siden saken er tatt opp skal Fylkesmannen avvise saken. Det betyr at rektor han en uke til å oppfylle/påbegynne aktivitetsplikten. Fylkesmannen fatter enkeltvedtak. Dette kan påklages av elever/foresatte, ikke skoleeier.

Opplæringslova § 9A-7 Det fysiske læringsmiljøet Fjerde ledd: «Dersom ein elev eller forelder eller eit av råda eller utvala ved skolen der desse er representerte, ber om tiltak for å rette på sysiske miljøtilhøve, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningsloven som om det var gjort enkeltvedtak» Videreføring

Opplæringslova §9-8 elevdeltaking Elevene skal ta del i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet for et trygt og godt skolemiljø. Elevrådet skal oppnevne to representanter for arbeidsmiljøutvalget eller lignende organ ved skolen. Videreføring

Opplæringsloven § 9A-9 Informasjonsplikt og rett til å uttale seg Skolen skal informere elevene og foreldrene om: rettene i dette kapitlet Aktivitetsplikten etter §§9A-4 og 9A-5 Muligheten til å melde saken til fylkesmannen etter §9A-6 SU, SMU, elevrådet og foreldre skal informeres om alt som er viktig for skolemiljøet og tas med i arbeidet med skolemiljøtiltak. De har rett til å uttale seg.

Opplæringslova §9A-10 Ordensreglement Er flyttet Videreføring

Opplæringslova §9A-11 Bortvisning Er flyttet Fremdeles enkeltvedtak Videreføring Jf. opplæringsloven § 8-1, siste ledd om skolebytte (klassebytte og hjemsending fra skoletur) Alle disse er nevnt som sanksjoner i ordensreglementet til Bærum.

Opplæringslova §9A-12 Tvangsmulkt Fylkesmannen og klageinstansen kan fastsette tvangsmulkt for skoleeier for å sikre gjennomføring av vedtak etter §9A-6. Skoleeier har ikke klagerett.

Opplæringslova 9A-13 Straffeansvar Med bøter, fengsel opp til 3 måneder eller begge deler bli den straffa som forsettleg eller aktlaus, og alvorleg eller gjentekne gonger, bryt plikta etter § 9A-4 første og andre ledd og §9A-5. Gjelder den enkelte ansatte Med bøter, fengsel i opp til 3 måneder eller begge deler blir rektoren straffa som forsettleg eller aktlaus, og alvorleg eller gjentekne gonger, bryt plikta etter § 9A-4 tredje og fjerde legg.

Grunnlagsdokumenter og planer for skolens arbeid med elevens trivsel Opplæringsloven kapittel 9a Bærum kommunes «Plan for trygt og godt skolemiljø» «Trivselsplan for Hosletoppen skole» med diverse skjema og maler (utkast er under utarbeiding) Sosial plan for Hosletoppen skole? Ordensreglement Husregler Inspeksjonsplan

Klasseledelse Gode relasjoner Strukturert og tydelig voksen Plan for timen God oppstart med kompetansemål/læringsmål Variert opplæring og metodikk Avslutning med oppsummering Husregler Gode relasjoner Bry deg om elevene Vis at du liker elevene dine Vær en god rollemodell Vis varme, empati og respekt Ha positive forventinger til elevene og still krav Gi ros Det er den profesjonelle voksne som har ansvaret for relasjonen

Gode lenker for arbeidet https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_11#§9a-3 https://www.udir.no/nullmobbing/ https://www.baerum.kommune.no/tjenester/skole/trygt-skolemiljo/