Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
SpråkutviklingEN i Norge på 1800-tallet
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
ROMANTIKKEN.
Situasjonen ca Barna skulle nytte dialekt i tale
Fra urnordisk til 2010 Av: Ane Zimmermann Børresen
Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Tre viktige krav Faglig kunnskap Fagdidaktisk refleksjon Skrivedugleik
Forskjeller på tale og skrift
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Litt om skrift og uttale på svensk og norsk
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Lag setninger med pluskvamperfektum og preteritum. 
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
Språkutviklingen i Norge
Språkutviklingen i Norge
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Oppfriskningskurs i norsk, : Nynorsk
Mellomnorsk periode (1350 – 1550)
Info om barn og begreper
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Norsk språkhistorie fra 1830 til i dag
 Dialekt = talemålet innanfor eit avgrensa geografisk område  Høge fjell og djupe dalar skapte ulike dialektar  Betra kommunikasjon har skapt færre.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
1800-tallet Del 2 Knud Knudsens – en språklig radikaler med et pedagogisk perspektiv.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Nordiske språk og samisk
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke. Ivar Aasen (1813 – 96), født i Ørsta på Sunnmøre Sønn av en bonde, lite interessert selv – men ville gjøre noe for klassen han tilhørte Livsverk: Å skape et skriftmål som bygde på folkemålet og hadde bevart sammenhengen med gammelnorsken Ble lærer, takket nei til å studere, selvlært

”Fremgangsmåte” 1841: Utarbeider en grammatikk for dialekten på Sunnmøre. Ble tilbudt arbeid med å gjøre tilsvarende for resten av landet 1842-46: Samler inn data fra store deler av landet (nord til Helgeland, størst fokus på Vestlandet og dalene på Østlandet 1848: Det norske Folkesprogs Grammatik utgis 1850: Ordbog over det norske Folkesprog utgis 1864: Norsk Grammatik utgis med de formene han mente burde bli rådende i skriftnormalen. Det samme i Norsk Ordbog fra 1873

Idégrunnlag Romantikkens tanke om ”folkeånden” – språket er et uttrykk for denne Bøndenes språk var nedstammet dirkete fra det gamle norrøne språket Norsk språk måtte gis den anseelsen det hadde krav på  Nasjonal og sosial side

Prinsipper. Normalen måtte være mest mulig samlende (en ”fellesnevner”) Ingen mål skulle være dominerende. Gammelnorsk skulle vektlegges ved store sprik mellom dialektene. Ingen former i den nye skriftnormalen som ikke var levende i en dialekt. Sammenheng mellom ord og former av samme rot skulle komme frem i skrivemåten (hug – hugse, selv om uttalen er hukse)

Ta hensyn til de andre nordiske språkene Ta hensyn til de andre nordiske språkene. (Dansk foran svensk (aa = å, og store bokstaver på substantiver) Setningsoppbygningen skulle følge norsk tale så langt som mulig (korte og enkle setninger) I ordforrådet var Aasen en purist (veldig få låneord, rene norske former) Liten interesse for bymålet, og språket skulle ha verdighet Grunnlaget for landsmålet er lagt …

Språkhistorie Knud Knudsen: liv og virke Født i Holt (ved Tvedestrand), enkle kår, sønn av en lærer, tok universitetsutdanning og ble overlærer på Kristiania Katedralskole Sterkt i mot gresk og latin ved skolen, ønsket mer historie og morsmål = gir mer innsikt …

Mål og fremgangsmåte Skriftspråket må avspeile talespråket Inspirasjon fra dansken Rasmus Rask: ”En bokstav for hver språklyd, ikke flere, ikke færre, og alltid den samme” Hvilket talemål? Knudsens svar: ”Den almindeligste Udtale af Ordene i de Dannedens Mund” = de kultiverte, gjerne velutdannede personer Medfører at norske ord må inn i språket gradvis, og utgangspunkt i det danske språket

1862: Knudsen kunngjør sin rettskrivningsforandring Stum e skal avskaffes (faae > faa) Fordobling av e, i, u til å betegne en lang vokal avskaffes (Meel > Mel, Miil > Mil, Huus > Hus) C, ch og q avskaffes som tegn for k (Control > Kontrol, Charakter > Karakter, qvalm > kvalm) Ph avskaffes som tegn for f (Philosoph > Filosof) Senere Avskaffe stor forbokstav på substantiv Avskaffe verbenes flertallsformer (begge gjennomført i 1870- og 80-årene) Innførsel av harde konsonanter (p,t,k for b,d,g)

Ellers Motarbeidet en fordansking av språket Opptatt av scenespråket (bl.a. Språkinstruktør ved Det Norske Teater) Som Aasen en purist i forhold til ordtilfanget, fremmedord skal erstattes (eks: ordskifte (debatt), bakstrev (reaksjon)) Og da var språkstriden i gang …