Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pengepolitikken og sammenhenger i norsk økonomi
Advertisements

1 23. juni 2014 Styrer Norges Bank norsk næringsliv?
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
1 • Perspektiver –Oljepengebruk ned mot 2 pst. • 2011: God aktivitetsvekst – sterk inntektsvekst for Norge • To år til med internasjonal konjunkturnedgang.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Norsk pengepolitikk – om lav internasjonal prisvekst og litt til
Sandes Sparebank 21. januar Utviklingsmodell( ) •Fase 1. Befolkningsvekst, kapitalvekst (friere markeder, mer teknologi) •Fase 2. Unødig lav rentepolitikk.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
10Velstand og velferd.
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Finanspolitiske regler – hvorfor og hvordan?
2012 Europa i krise – gjeldsproblemer i euroområdet Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 13. september 2012.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Årstalen 2005.
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Norsk økonomi i krisetider Ådne Cappelen SSB
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Econ1310
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Makrokommentar Desember Blandet utvikling i desember Aksjemarkedene hadde en blandet utvikling i desember, men Oslo Børs var opp nesten to prosent,
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Fagbevegelsen og krisen Knut Thonstad, Samfunnspolitisk avdeling i LO, Sandefjord 23. Januar 2012.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Fra Manhattan til Bremanger Hvordan svingninger i internasjonal økonomi slår ned i norske kommuner.
Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Hilde C. Bjørnland Universitetet i Oslo Foredrag på konferansen Samfunn og Økonomi i regi av Sparebankforeningen i.
Master of Management ANVENDT ØKONOMISK LEDELSE
Er det noen fremtid for konkurranseutsatt sektor i Norge? Steinar Holden Faglig pedagogisk dag UiO, 5. Januar 2004 behovet.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Modul 1 Økonomi og psykologi Handelshøyskolen BI
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Finanspolitikk og stabiliseringspolitikk Finanspolitikk er myndighetenes bruk av skatter og utgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Makroøkonomi Samfunnsøkonomi og økonomisk politikk 4. utgave.
Tariffkonferanse YS-Spekter Om lønnsoppgjøret 2008 Viseadm. direktør Anne-Kari Bratten Forhandlingssjef Stein Gjerding Tariffkonferanse i YS-Spekter.
Konjunkturer og likevektsledighet Likevektsledigheten består av summen av friksjonsledighet og strukturledighet. Likevektsledigheten blir høy i land der.
html.
Inflasjonsmål I 2001 ble det innført et inflasjonsmål for pengepolitikken i Norge. Norges Bank fikk i oppdrag å holde inflasjonen nær 2,5 % på årlig basis.Norges.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 1 Finanspolitiske regler – hvorfor og hvordan? Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO
Økonomiske utsikter for 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Finanspolitikk og utenrikshandel
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Lav rente – en gjeldsfelle
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
Finanskrisen og pengepolitikken
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Rentekommentar 14.mars Figurer og bakgrunn Oslo,
9 Arbeidsledighet og konjunkturer
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Utskrift av presentasjonen:

Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO http://folk.uio.no/sholden/ 20. januar 2011

Rentekutt til tross for gamle planer Riksbanken: renteprognose & markedsrenter

Samlet og strukturelt budsjettunderskudd i prosent av BNP Samlet og strukturelt budsjettunderskudd i prosent av BNP. Endring fra 2008 til 2009

Langvarig økning i arbeidsledigheten

Økende offentlig gjeld

Uten virkemidler? Styringsrenten nær null – kan ikke senkes mer Store budsjettunderskudd og økende offentlig gjeld I mange land må finanspolitikken strammes inn Uten virkemidler til å styrke økonomien?

Uten virkemidler? Styringsrenten nær null – kan ikke senkes mer Store budsjettunderskudd og økende offentlig gjeld I mange land må finanspolitikken strammes inn Uten virkemidler til å styrke økonomien? Japans ”lost decade” skremmer Høy vekst og stigende eiendomspriser til 1990/91 Lav rente og store budsjettunderskudd har ikke forhindret svak økonomisk utvikling i snart 20 år

Vi har virkemidler, men de er ikke sterke nok Vi har to virkemidler som virker Lav rente stimulerer konsum og investering Finanspolitisk stabilisering begrenser nedgangen Men vi bruker dem allerede til fulle, og virkningen er begrenset Økonomien var i alvorlig ubalanse i mange land, og derfor ble nedgangen kraftig Boligboble, lav privat sparing og globale ubalanser For ekspansiv finanspolitikk i mange land Sammenbrudd i finansmarkedene Vi kan ha lav rente lenge, mens finanspolitisk stimulans er midlertidig

Andre virkemidler i pengepolitikken Annonsere at styringsrenten vil bli holdt lav i lengre tid, slik at lange renter faller Kvantitative lettelser, dvs. kjøp av statsobligasjoner og private verdipapirer Fører til høyere kurs og lavere rente på verdipapirene Kjøp av statsobligasjoner kan redusere langsiktig rente Kjøp av private verdipapirer bedrer likviditet og letter kredittilgangen for låntakere, men det innebærer kredittrisiko for sentralbanken

Kjøp av statsobligasjoner har trolig dempet lange renter

Kvantitative lettelser – høyriskosport? Kvantitative lettelser innebærer kraftig økning i pengemengden Vil det føre til økt inflasjon? Lite trolig så lenge økonomien er svak Høy arbeidsledighet demper lønnsveksten Ledig kapasitet og svak etterspørsel demper prismarginene Sterk empiriske sammenheng skyldes motsatt kausalitet (økte priser => økt pengemengde) Økt prisvekst gir isolert sett lavere realrente Men økte prisforventninger kan også drive opp lange renter

Kvantitative lettelser – høyrisikosport ? (forts) Frigjører store mengder kapital, som kan gi økte utlån Noe av dette går til kjøp av verdipapirer i andre land, som Brasil Bobler og ubalanser i andre land? Kan svekke dollarkursen Vil bedre amerikansk konkurranseevne og derved økonomien Underminerer dollaren som reservevaluta? Dollarens posisjon svekkes av økt offentlig gjeld, mens virkningen av kvantitative lettelser er usikker Kan ha uheldig virkning på finanspolitikken

Finanspolitikken Finanspolitiske innstramninger virker negativt på økonomien Negativ virkning på økonomien kan dempes ved at renten reduseres Det går ikke når renten allerede er nær null Men alternativet med fortsatte store underskudd kan gi økt usikkerhet og risiko for gjeldskrise, som svekker økonomien

Finanspolitisk troverdighet Er det mulig å sørge for tilstrekkelig finanspolitisk troverdighet til at innstramningen kan delvis utsettes? Samarbeid innen Euro-området Pensjonsreformer og forpliktende fremtidige innstramninger Gjøre løfter troverdige Finanspolitiske regler og finanspolitiske råd Produktive offentlige investeringer

Størst vekt på utgiftskutt

Skatteøkning eller utgiftskutt? I mange land er offentlige utgifter høyere enn det som er opprettholdbart Var allerede underfinansiert Økte fremtidige utgifter til pensjoner og omsorg Bør redusere offentlige utgifter til ”opprettholdbart nivå” Men ikke lurt med ytterligere kutt i offentlig sysselsetting Minimal gevinst av å ”frigjøre” arbeidskraft når ledigheten er høy Offentlige kutt reduserer samlet etterspørsel Merverdiavgift, eiendomsskatt, miljøskatter

Vil politikken føre til bedring av økonomien og lavere ledighet?

Globale ubalanser fortsatt et problem

Vil politikken føre til bedring av økonomien og lavere ledighet? Flere vestlige land er rammet av ”hollandsk syke” (USA, Hellas, Spania, Portugal, ..) Lånefinansiert høyt forbruk og feilaktige investeringer har ført til for stor gjeld Har svak konkurranseevne og for liten konkurranseutsatt sektor Lav rente for å stimulere privat forbruk løser ikke dette problemet Behov for lønnsomme investeringer, men dette avhenger av vekst i økonomien Eksporten må styrkes for å bedre handelsbalansen og bidra til økon. vekst

Oppsummering Penge- og finanspolitikk er effektive virkemidler for å stabilisere økonomien Men virkningen er begrenset, og ikke tilstrekkelig når ubalansene er for store Lav inflasjon og ”rimelig balanse” i statsbudsjettet er ikke nok Bedre reguleringer av finansmarkedene Flere vestlige land er rammet av ”hollandsk syke”, der høyt lånefinansiert forbruk har ført til økt gjeld og for liten konkurranseutsatt sektor Behov for økt eksport og økte produktive/lønnsomme investeringer