AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Advertisements

Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Felles ARK rapport UIO Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen ARK.
Blokkhaugen skole FAU Foreldrenes arbeidsutvalg. Årshjul Valgprosess Sette opp ulike arbeidsgrupper Skoleballet er hovedfokus Temakveld/ dag.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
KOSTRA regional stat program 10. Mai Oppnådd resultat i 2000 rapporteringen, KRD Oppnådd resultat i 2000 rapporteringen,
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
Inkluderende arbeidsliv Ny IA-avtale Sentrale og lokale handlingsplaner ved NTNU.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
Presentasjon av organiseringsprosjektet
OPPFØLGING AV RESULTATER INNEN SKOLE
Pasientforløp – hjem til hjem
Årshjul Idrettsrådet i Trondheim
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Årshjul 2015/16 Vaulen Skole FAU

Aktivitetshjul Des Jan Nov Feb Okt Mars Sept April Aug Mai
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjonsmøte november 2016
Rapport: Å ville utvikle skolen
Velkommen til informasjonsmøte
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Administrativ plan Tasta IL 2014
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Endringsprosesser ved UiT
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Overgang barneskole ungdomsskole
Hvorfor gjennomfører vi arbeidsmiljøundersøkelsen?
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
ForBedring 2018-kartlegging av sikkerhetskultur i spesialisthelsetjenesten Presentasjon Brukerutvalget (hkb)
Sjekkliste – formøte med verneombud
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Årshjul 2018 – styremøter Helgelandssykehuset HF
Årshjul med faste aktiviteter
SUS 2/18 Arbeidsmiljøundersøkelsen orientering i fakultetsstyret SU
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Målbildet Stab/støtte
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Effektivisere og forenkle
FAU 2018/2019 Siste FAU møte Avslutning 10. trinn Kort planlegging
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
PC-ordningen Rådgiversamlingene november 2015 Tore Wersland tore
Årshjul fotball 2016 JANUAR JANUAR Desember Januar FEBRUAR NOVEMBER
StiNe – Studieinformasjon på nett
Innspill til programrådsmøte
Årsplan samordning av tilsyn
Årshjul 2018 – styremøter Helgelandssykehuset HF
Digitalt læringsmiljø
Informasjonsmøter for ansatte
Årshjul 2019 LOSAM Økonomi og eiendom
IA skole Omsorgstjenesten.
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Arbeidsmiljøundersøkelsen
15.jan. 2019: Ferdigstillelse emnebeskrivelser i EpN for 2019/20
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen Noen inntrykk fra FaktaARK II – tiltak og evaluering Planer for videre utvikling av ARK

Arbeidsmiljø-undersøkelsen Milepæler for arbeidsmiljøundersøkelsen i 2017-2018 Opplæring ledere/verneombud (per fakultet/f.adm) Spørreundersøkelse 1.-21. november 2017 Formøter på enhetene FaktaARK I 16.-27. oktober 2017 (leder og verneombud) Resultatrapporter 10. januar 2018 (ephorte) NTNU-resultat (Styret, AMU) Fakultetsresultat (fak.styre, LOSAM) Formøte leder og verneombud Oppfølgingsmøter (januar-februar) Tiltaksplaner før påske Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Aug Sep Okt Nov Des Arbeidsmiljø-undersøkelse Oppfølging Arbeidsmiljø-undersøkelsen 2017-2018 Informere ledere, verneombud tillitsvalgte Opplæring koordinatorer/lederstøtte Kvalitetssikre ansattlister før 25. sept. (minst 40 % stilling per 1. september) Resultatenheter avklart i august FaktaARK II 9. april - 14. mai ‘18 (leder og verneombud) Lokal iverksetting Evaluering av prosess i mai-juni Evaluering av tiltakenes effekt høst ‘18 (lederlinja, LOSAM) Forankring Iverksetting

Andel av enhetene som opplevde at undersøkelsen fungerte «meget bra/bra»: 2012 – 58 % 2014 – 77 % 2017 – 68 %

Forhold som påvirket opplevelsen av undersøkelsen Flere store prosesser samtidig med arbeidsmiljøundersøkelsen Samlokalisering, faglig integrasjon, administrativ omstilling Ønske om temaundersøkelser (IV februar 2018) Motivasjon til deltakelse De fleste deltar med mindre gyldig fravær (reiser/møter, undervisning) Stedlige møter og faggruppeinndeling gir økt deltakelse Egen samling for stipendiatene

Eksempler på aktuelle tema og tiltak Tidspress og arbeid-hjem konflikt Jevnere arbeidsdeling, færre emner, eksterne sensorer på masteroppg., teambasert undervisning Bedre planlegging av søknader, systematisk bruk av vit.ass. Ikke på nett alltid Rolleavklaring og støtte til forskning og undervisning Tydeliggjøre faggruppelederrollen (arbeidsgruppe), jevnlige møter med adm. Bedre «hvem gjør hva» informasjon, nye nettsider for instituttet Helhetlig bemanningsplanlegging – vitenskapelige og teknisk-administrative Kompetanseutvikling Avklare kompetansebehov for de med liten forskningstid

Eksempler på aktuelle tema og tiltak Faglig fellesskap og integrering Innføre «onboarding» for nye medarbeidere, språkkurs, mentorordning Arrangere regelmessige faglærermøter, Kollokvier som samlingspunkt, årlig fagseminar Lunsjrom/møterom, sosiale tiltak hvert semester Tillit til ledelsen Bedre informasjonsflyt – tidligere, nyhetsbrev, Gi faglig anerkjennelse Bevare lokal tilknytning og myndiggjørende ledelse

Planer for utvikling av ARK Høringen bekreftet ønske om felles arbeidsmiljøutviklingsverktøy for sektoren. Strakstiltak: Felles veiledning om innsynshåndtering (media, info til ansatte, valg av resultatenheter) Tydeliggjøre «nye» roller som tillitsvalgte og kommunikasjonsansvarlige Utviklingsarbeid på sikt: Revisjon av spørreundersøkelsen (fast kjerne + valgfrie moduler) En alternativ prosess (kvalitativ uten spørreundersøkelse) Kompetanseutvikling eks. e-læring for prosessledere Digitalisering av ARK (selvbetjeningsløsning for institusjonene)