AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen Noen inntrykk fra FaktaARK II – tiltak og evaluering Planer for videre utvikling av ARK
Arbeidsmiljø-undersøkelsen Milepæler for arbeidsmiljøundersøkelsen i 2017-2018 Opplæring ledere/verneombud (per fakultet/f.adm) Spørreundersøkelse 1.-21. november 2017 Formøter på enhetene FaktaARK I 16.-27. oktober 2017 (leder og verneombud) Resultatrapporter 10. januar 2018 (ephorte) NTNU-resultat (Styret, AMU) Fakultetsresultat (fak.styre, LOSAM) Formøte leder og verneombud Oppfølgingsmøter (januar-februar) Tiltaksplaner før påske Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Aug Sep Okt Nov Des Arbeidsmiljø-undersøkelse Oppfølging Arbeidsmiljø-undersøkelsen 2017-2018 Informere ledere, verneombud tillitsvalgte Opplæring koordinatorer/lederstøtte Kvalitetssikre ansattlister før 25. sept. (minst 40 % stilling per 1. september) Resultatenheter avklart i august FaktaARK II 9. april - 14. mai ‘18 (leder og verneombud) Lokal iverksetting Evaluering av prosess i mai-juni Evaluering av tiltakenes effekt høst ‘18 (lederlinja, LOSAM) Forankring Iverksetting
Andel av enhetene som opplevde at undersøkelsen fungerte «meget bra/bra»: 2012 – 58 % 2014 – 77 % 2017 – 68 %
Forhold som påvirket opplevelsen av undersøkelsen Flere store prosesser samtidig med arbeidsmiljøundersøkelsen Samlokalisering, faglig integrasjon, administrativ omstilling Ønske om temaundersøkelser (IV februar 2018) Motivasjon til deltakelse De fleste deltar med mindre gyldig fravær (reiser/møter, undervisning) Stedlige møter og faggruppeinndeling gir økt deltakelse Egen samling for stipendiatene
Eksempler på aktuelle tema og tiltak Tidspress og arbeid-hjem konflikt Jevnere arbeidsdeling, færre emner, eksterne sensorer på masteroppg., teambasert undervisning Bedre planlegging av søknader, systematisk bruk av vit.ass. Ikke på nett alltid Rolleavklaring og støtte til forskning og undervisning Tydeliggjøre faggruppelederrollen (arbeidsgruppe), jevnlige møter med adm. Bedre «hvem gjør hva» informasjon, nye nettsider for instituttet Helhetlig bemanningsplanlegging – vitenskapelige og teknisk-administrative Kompetanseutvikling Avklare kompetansebehov for de med liten forskningstid
Eksempler på aktuelle tema og tiltak Faglig fellesskap og integrering Innføre «onboarding» for nye medarbeidere, språkkurs, mentorordning Arrangere regelmessige faglærermøter, Kollokvier som samlingspunkt, årlig fagseminar Lunsjrom/møterom, sosiale tiltak hvert semester Tillit til ledelsen Bedre informasjonsflyt – tidligere, nyhetsbrev, Gi faglig anerkjennelse Bevare lokal tilknytning og myndiggjørende ledelse
Planer for utvikling av ARK Høringen bekreftet ønske om felles arbeidsmiljøutviklingsverktøy for sektoren. Strakstiltak: Felles veiledning om innsynshåndtering (media, info til ansatte, valg av resultatenheter) Tydeliggjøre «nye» roller som tillitsvalgte og kommunikasjonsansvarlige Utviklingsarbeid på sikt: Revisjon av spørreundersøkelsen (fast kjerne + valgfrie moduler) En alternativ prosess (kvalitativ uten spørreundersøkelse) Kompetanseutvikling eks. e-læring for prosessledere Digitalisering av ARK (selvbetjeningsløsning for institusjonene)