Forskning på digitalisering og læring innen helsefag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Norgesuniversitetet:
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Forum for studentaktive læringsformer
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Undervisning og læring
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
USITs ledelse 13. desember 2016
Utdanning som sprenger grenser
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Kvalitet i fleksible studier
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Seksjon for digitale medier i læring
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Miljø for Masteroppgaven?
Studieprogramlederrapporten 2018
Utdanning som sprenger grenser
Utskrift av presentasjonen:

Forskning på digitalisering og læring innen helsefag Kjell Sverre Pettersen og Jens-Christian Smeby

Program for forskning på digitalisering innenfor helsefag Program for forskning på digitalisering og læring er etablert som et samarbeid mellom Senter for profesjonsstudier (SPS) og Helsefakultetet ved OsloMet Program for forskning på digitalisering og læring skal posisjonere OsloMet som en moderne og brukerorientert utdannings- og forskningsinstitusjon for undervisning, kunnskapsutvikling og tilrettelegging for læring ved bruk av e-læringsressurser. OsloMet: nødvendig at e-læringsressursene blir gjenstand for forskning som evaluerer læringseffekter av bruken av slike læringsverktøy. Stipendiatstilling: primært å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvorvidt ulike former for digitalisering og simulering kan bidra til mer studentaktive læringsformer og økt læring. Overordnet: Bidra til at tiltakene som allerede foregår og utvikles ved OsloMet prioriteres i samsvar med kunnskapen på feltene og at tiltakene iverksettes på en slik måte at det sikrer fortløpende innhenting av data. 27.12.2018 Forskning på digitalisering

Hva skjer? En hjemmeside for programmet finnes En «idèmyldringsworkshop» for vitenskapelige ansatte innen helsefag er arrangert En systematic review er startet En blogg for programmet er etablert Nå foreligger innstillingen til stipendiatstillingen Ønsker å etablere et forskernettverk med tilknytning til programmet på tvers av helsefagene ved OsloMet I senere faser bør forskning på digitalisering og læring involvere hele OsloMet Inviterer her og nå til nasjonalt forskersamarbeid om digitalisering og læring 27.12.2018 Forskning på digitalisering

Sisteårsundersøkelsen (3. studieår) for helsefagstudenter ved OsloMet «I hvilken grad brukes disse arbeids- og undervisningsformene i studieprogrammet ditt- [Digitale arbeidsformer] (åpent spørsmål)?» Du har svart at digitale arbeidsformer brukes i ditt studieprogram. Kan du gi eksempler på hva slags digitale arbeidsformer som brukes? (Likert-skalerte svaralternativer (1 = brukes i liten grad; 5 = brukes i stor grad) N = 77 sykepleierstudenter (få) Gjennomsnitt ± S.D. = 3,19 ± 1,06 Generelt inntrykk av teksttolkningen: Mange ulike assosiasjoner blant studentene til selve begrepet «digitalisering» som arbeids- og undervisningsformer - Ofte nevnt PowerPoint, Fronter og eksamensinnleveringer - Sjelden nevnt tilnærminger som flipped classroom, e-læringsressurser og Kahoot 27.12.2018 Forskning på digitalisering

http://forskningsdatabase.cloudaccess.host/ 27.12.2018 Forskning på digitalisering

27.12.2018 Forskning på digitalisering

27.12.2018 Forskning på digitalisering

27.12.2018 Forskning på digitalisering

Foreløpige resultater Effektene av digitalisering av helsefagutdanningene: Mange tiltak og en god del forskning innen feltet Resultatene usikre og delvis motsetningsfylte Når positivt: Fleksibilitet, studenttilfredshet – i liten grad økt læring Pedagogikk, ikke teknologi utslagsgivende Forskning Mye preget av små case-studier En del RCT design og metastudier Behov for robuste studier med kontrollgrupper og longitudinelle design «Hawthorne effekten» 27.12.2018 Forskning på digitalisering

IKT og læring i høyere utdanning - hva sier forskningen? Sted: Pilestredet 46, Rom: Athene 2 Dato og tid: mandag 4. juni 2018 kl. 09.00 - 11.00 Kunnskapssenter for utdanning presenterer rapporten "ICT and learning in higher education - A systematic review" Sentrale spørsmål vil være: * Hva er de vanligste formene for digitalisering i høyere utdanning? * Hva vet vi om resultatene? * Hva er sentrale barrierer? * Hva er viktige forutsetninger for at digitalisering skal føre til bedre læring? * Hva er sentrale tema for videre forskning? 27.12.2018 Forskning på digitalisering