Juristsamling - Ålesund

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Erfaringer fra internrevisjon
Krav til dokumentasjon i kap
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Byggherreforskriften
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?

2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Om å disponere masteroppgaver
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
…………….. klinikk, Dato og årstall.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kvalitet, risiko og avvik
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Kurs i forvaltningsrett
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Kurs for brukere av KFF-KSS
Nye forskrifter Forskrift om administrative ordninger på Arbeidsmiljølovens område. En oversikt over relevante paragrafer i den nye forskriften relatert.
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Nye forskrifter Forskrift om administrative ordninger på Arbeidsmiljølovens område. En oversikt over relevante paragrafer i den nye forskriften relatert.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
A: Våre erfaringer/bruk:
Kurs for brukere av KFF-KSS
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Juristsamling - Ålesund 05.05.2010 Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

REVISJON AV SERTIFISERINGSORGANENE SLUTTMØTE 13. oktober 2010 Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Bakgrunnen for revisjonene MA Departementet ba i 2000 om evaluering av sertifiseringsordningen DAT gjennomførte i 2004 en spørreundersøkelse blant alle sertifiserte virksomheter gjennomførte i 2005 besøk hos sertifiseringsorganene ferdigstilte i 2006 en evaluering av sertifiseringsordningen Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Hensikten med revisjonene MA Undersøke om sertifiseringsorganene driver i samsvar med det rettslige grunnlaget Starte en prosess for å søke å etablere en så harmonisert sertifiseringsordning som mulig Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Forberedelser til revisjonene MA Hva skal vi revidere etter ? Rettslig grunnlag – bruksforskriften §§ 51 og 59 Tilleggskriteriene og andre normative dokumenter Spørsmålsformuleringer ble utviklet Spørsmålene ble sendt over til sertifiseringsorganene før revisjonene Hvordan gjennomføre revisjonene Teori og praksis Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Gjennomføring av revisjonene OK Åpningsmøte 19. mars Avklaring av rammene for revisjonen Avklare gjenstående spørsmål før revisjonene Etablere god dialog for revisjonene Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Gjennomføring av revisjonene OK Tre-dagers revisjon hos det enkelte sertifiseringsorgan Dag 1 samtaler Dag 2 observasjon Dag 3 oppsummering og presentasjon av foreløpige konklusjoner Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Gjennomføring av revisjonene OK Sluttmøte 13. oktober Presentasjon av endelige konklusjoner etter revisjonene Diskutere videre samarbeid med sertifiseringsorganene Diskutere videre samarbeid med SGS Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Dokumentbehandling MA All mottatt dokumentasjon fra sertifiseringsorganene er unntatt offentlighet, jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 2 Sluttrapporten til det enkelte sertifiseringsorgan er offentlig Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Avdekkede funn - §§ 51 og 59 nr. 1 OK Sertifiseringsorganet skal ha det nødvendige personale til rådighet, og skal ha de hjelpemidler som trengs for å kunne utføre administrative og tekniske oppgaver i forbindelse med sertifiseringen på forsvarlig måte. Gitt avvik til 5 sertifiseringsorgan på ”sårbarhet”, jf. ”nødvendig personale” Avvik er gitt på grunn av manglende system som skal opprettholde sertifiseringsordningen ved uforutsette hendelser Mye av informasjonen sitter ”i hodet på den enkelte” Avvik knyttet til ”tekniske hjelpemidler” er frafalt Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Avdekkede funn - §§ 51 og 59 nr. 2 MA Sertifiseringsorganet skal utføre sertifiseringen med størst mulig faglig integritet og dyktighet. Personalet skal ikke la seg utsette for noen form for påtrykk eller tilskyndelser, særlig av økonomisk art, som kan påvirke vurderingen eller resultatene av sertifiseringen. Arbeidstilsynet har ikke funnet grunnlag for å gi avvik på dette punktet til noen av sertifiseringsorganene Sertifiseringsorganene har signerte kontrakter der dette punktet er omhandlet eller rutiner der dette står tydelig beskrevet Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene

Avdekkede funn - §§ 51 og 59 nr. 3 MA Sertifiseringsorganet, dets leder og personalet som skal utføre sertifiseringen, skal ikke drive opplæringsvirksomhet/sakkyndig virksomhet eller delta i opplæring/sakkyndig kontroll. Gitt avvik til 5 sertifiseringsorgan på at de selv er involvert i opplæringsvirksomhet (2) eller sakkyndig virksomhet (5) Arbeidstilsynet mener at alle som bidrar i prosessen frem til og med sertifiseringen, er å betrakte som deltaker i sertifiseringen § 59 nr. 6 konkretiserer at sertifiseringsorganets personale skal være upartiske og objektive Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Avdekkede funn - §§ 51 og 59 nr. 4 MA Sertifiseringsorganet skal ha prosedyrer for å bedømme, innvilge, opprettholde, utvide, oppheve og trekke tilbake sertifisering. Gitt avvik til 6 sertifiseringsorgan på bakgrunn av manglende/mangelfulle prosedyrer (fremgangsmåte) for opprettholdelse (1) eller tilbaketrekking (6) av sertifikat ”vesentlige mangler”, ”graverende feil”, ”økonomiske hensyn” Arbeidstilsynet vil at det etableres en fremgangsmåte for tilbaketrekking, som gjør det enkelt å anvende og etterleve rutinen for tilbaketrekking Viktig at alle sertifiseringsorganene opptrer tydelig og likt Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Avdekkede funn - § 51 nr. 5 OK Det personalet som skal utføre sertifiseringen skal ha: - god teknisk og faglig bakgrunn, - tilstrekkelig kjennskap til og erfaring med bruk av det arbeidsutstyret som sikkerhetsopplæringen omfatter, - den ferdighet som kreves for å kunne utferdige sertifikater. Gitt avvik til 6 sertifiseringsorgan Vi har begrunnet avviket med manglende prosedyrer som skal sikre at sertifiseringsorganet vet at personalet har ”inngangskompetanse” og ”oppdateringskompetanse”, i forhold til praktisk erfaring med bruk ”Alle kjenner alle” innen hvert sertifiseringsorgan, uten at kompetanse som forskriften krever, er gjennomtenkt eller systematisk dokumentert Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Avdekkede funn - § 59 nr. 5 OK Det personale som skal utføre sertifiseringen, skal ha: - god teknisk og faglig bakgrunn, - tilstrekkelig teoretisk kunnskap og praktisk erfaring med bruk og vedlikehold av det arbeidsutstyret som den sakkyndig virksomheten skal kontrollere, - den ferdighet som kreves for å kunne utferdige sertifikater. Gitt avvik til 7 sertifiseringsorgan Vi har begrunnet avviket med manglende prosedyrer som skal sikre at sertifiseringsorganet vet at personalet har ”inngangskompetanse” og ”oppdateringskompetanse”, i forhold til praktisk erfaring med bruk og vedlikehold ”Alle kjenner alle” innen hvert sertifiseringsorgan, uten at kompetanse som forskriften krever, er gjennomtenkt eller systematisk dokumentert Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Avdekkede funn - §§ 51 og 59 nr. 6 MA Sertifiseringsorganets personale skal være upartiske og objektive. Personalets avlønning skal ikke være avhengig av antall sertifiseringer som blir utført, eller av resultatene. Begrepet ”ansatt” Sertifiseringsorganene har i svært få tilfeller ansatt personale i juridisk forstand Praksis viser tydelige rutiner som virker å ivareta og sikre habilitet Klare kontrakter med den enkelte revisor Kunder kan akseptere / forkaste den enkelte revisor Sertifiseringsordningen gir per i dag ikke rom for å ansette tilstrekkelig mange, samt at det opplyses at det er et lite fagmiljø Praksis som har eksistert siden ordningen trådte i kraft Avvik knyttet til ”ansattebegrepet” er frafalt Sertifiseringsorganene har signerte kontrakter der dette punktet er omhandlet eller rutiner der dette står tydelig beskrevet Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Avdekkede funn - §§ 51 og 59 nr. 7 MA Sertifiseringsorganet skal tegne ansvarsforsikring. Arbeidstilsynet registrerer at alle sertifiseringsorganene har ansvarsforsikring Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene

Avdekkede funn - §§ 51 og 59 nr. 8 MA Sertifiseringsorganet har taushetsplikt med hensyn til alle opplysninger det får kjennskap til under utførelsen av sitt arbeid. Dette gjelder ikke i forhold til myndigheter som fører tilsyn med forskriften. Arbeidstilsynet har ikke funnet grunnlag for å gi avvik på dette punktet til noen av sertifiseringsorganene Sertifiseringsorganene har signerte kontrakter der dette punktet er omhandlet eller rutiner der dette står tydelig beskrevet Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene

Krav til oppfølging MA Sluttrapport med endelige avvik overleveres sertifiseringsorganene i dag Følgebrev til sluttrapporten som beskriver krav til oppfølging, lukking av avvik 3 måneder til å lage en plan for lukking av avvik 12 måneder fra i dag, til å lukke avvikene Varsel om pålegg vil bli gitt dersom vi ikke mottar plan innen fristen 3 måneder Ordlyd vil bli bearbeidet til pålegg Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene

Arbeidstilsynets konklusjoner OK God og viktig ordning, som bidrar til å ivareta sikkerheten i norsk arbeidsliv Essensielt at habilitet ivaretas Viktig med en harmonisert ordning, så harmonisert som nødvendig Krav til tydelighet er viktig jf. problemstillingen om tilbaketrekking Nødvendig og viktig med tett og god kontakt mellom Arbeidstilsynet og det enkelte sertifiseringsorgan, samt SGS Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

SGS sin rolle OK Utpekingsbrevet sier at sertifiseringsorganene gjennom et samarbeidsorgan, skal delta og samarbeide med de andre sertifiseringsorganene, for å sikre en enhetlig praksis basert på felles rutiner for kontroll og lik forståelse av regelverket. Arbeidstilsynet mener at SGS tyngre bør bidra til slike felles rutiner og lik forståelse, gjennom eksempelvis å sikre: Ensartet prosedyre (fremgangsmåte) for tilbaketrekking av sertifikat Felles forståelse for hva som er ”tilstrekkelig” kunnskap om bruk og vedlikehold Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010

Arbeidstilsynets videre arbeid MA Sluttrapport med hovedkonklusjoner etter revisjonene og forslag til fremtidig arbeid Arbeidstilsynet vil spesielt se nærmere på følgende: Tekniske oppgaver, hva bør ligge i det / krav fjernes eller forsterkes Eventuelt krav til fast ansettelse, hvor strengt skal det eventuelt tolkes i fremtiden, sett i lys av kravet til sakkyndige virksomheter Klagesaksbehandling Bør SGS ha et mandat? Er det i dag for mange sertifiseringsorgan? Blir fagmiljøet i den enkelte virksomhet for lite? Bør sertifiseringsorganene være større? Sluttmøte 13.10.2010 - Revisjon av sertifiseringsorganene Juristsamling - Ålesund 05.05.2010