Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Voksenopplæringens overganger
Rådgiversamling på Stiklestad
Studieforberedende utdanningsprogram
Minoritetsspråklige søkere
Deltaking, inkludering og velferd
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Fra grunnskole til videregående.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Veien videre etter ungdomsskolen
Minoritetsspråklige søkere
Her skal elevene logge inn.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Rådgiversamlingen høsten 2009
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Valg av programområde og fag til Vg2
Studietilbudet ved Tana videregående skole Ordinært skoletilbud Opplæring utenfor skolen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Valg av programfag Foreldremøte Vg1 10. februar 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Videregående opplæring i Follo
JOBCAF’E
Innføringstilbud i Aust-Agder
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Minoritetsspråklige søkere
Integrering gjennom landbruket
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Prosjekttilskuddsmidler til kommunale innvandrertiltak med formål å styrke integreringsarbeidet i kommunene
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE OM VGS
Videregående opplæring for voksne
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Seminar Mosjøen 29.30 januar 2018 John Luktvasslimo Utfordringer rundt kvalifisering og utdanning av innvandrere til landbruksnæringen Seminar Mosjøen 29.30 januar 2018 John Luktvasslimo

De første bøndene var innvandrere Skandinavene er etterkommere av bønder som kom hit for noen få tusen år siden. Vi stammer altså ikke fra jegere og samlere som først bosatte seg i traktene etter forrige istid. Henrik Bendix journalist videnskab.dk Det var ikke de skandinaviske jegerne og samlerne som fant ut at det var en god idé å dyrke jorden. Det var i stedet innvandrere som satte gang i landbruket og dermed startet den tidsalderen vi kaller yngre steinalder eller bondesteinalder. Det skjedde for cirka 6 000 år siden. Og vi er alle etterkommere av disse første bøndene.

Arbeidsinnvandring til landbruket Mange jobber innenfor landbruket krever ikke formell utdannelse og mange innvandrere sitter med verdifull landbrukskompetanse fra sitt hjemland. Landbruksnæringen har et stort behov for arbeidskraft, og importen av utenlandsk arbeidskraft har vært økende. Særlig gjelder dette sesongarbeidskraft sommer og høst Likevel er det bare 13% av arbeidsinnvandrerne som går til jobber i landbruket. Landbruksnæringen synes å prioritere midlertidige arbeidsinnvandrere fra EØS til ufaglærte jobber framfor flyktninger utenfor EØS. Innvandrere og flyktninger utenfor EØS-området prioriterer andre yrker og utdanningsløp enn landbruk.

Hvorfor prioriteres landbruksnæringen arbeidstakere fra EØS? Arbeidstakere fra eksempelvis tidligere Øst-Auropa kjenner landbruket slik vi kjenner det, har ofte god utdannelse i faget på videregående nivå og høgskole, innehar nødvendige sertifikater og behersker et eller flere europeiske språk. Innvandrere og flyktninger utenfor EØS er en uensartet gruppe med stor variasjon i utdannelse og kjennskap til vestlige driftsformer i landbruket. De sliter ofte med mangelfulle språkkunnskaper og norsk kulturforståelse

Hvorfor ønsker så få innvandre utdannelse og arbeid i landbruket? Kulturbetinget? I mange land utenfor Europa er det lavstatus å arbeide i landbruksnæringen. De unges yrkesvalg påvirkes av familiens ønsker. Ufaglærte innvandrere søker gjerne jobb i butikk, barne- og ungdomsarbeid, rengjøring, ol. Innvandrerungdom prioriterer oftest studieforberedene utdanningsprogram som kvalifiserer til høgstatusyrker. Innvandrerne ønsker å bosette seg i byer eller bynære strøk Kvalifisering til krever individuelle karriereplaner og deltakerne må velge å følge karriereplanene

Utdanning og kvalifisering Nyankomne flyktninger tilbys i dag kommunale introduksjonsprogram hvor målet er å komme raskt ut i arbeid eller utdanning. Fokus på: opplæring i norsk og samfunnskunnskap tiltak som forbereder til videre opplæring, språk – og arbeidspraksis og nettverksbygging mot arbeidsgiver er svært viktig.

Rett til videregående opplæring Minoritetsspråklige søkere må ha: gyldig opphold i Norge eller tilsvarende allmenn grunnopplæring i utlandet i minst 9 år eller tilsvarende realkompetanse som fullført norsk grunnskoleopplæring for voksne vurdert av kommunen.

Norsk språk? Det stilles ikke spesielle krav til norskkunnskaper for inntak til videregående opplæring Men nyankomne innvandrere med rett og plikt til norskopplæring etter introduksjonsloven bør ta norskopplæring før de begynner i videregående skole

Utdanning som agronom/gartner Vg1 naturbruk (felles for alle videre studieløp) Vg2 landbruk og gartnernæring Vg3 landbruk (agronom)/Vg3 gartner Vg3 studieforberedende naturbruk (4-år som gir studiekompetanse)

Realkompetansevurdering og landbruksutdanning for voksne Personer over 25 år som har fullført norsk grunnskole, eller tilsvarende, og som ikke har fullført videregående opplæring, har rett på realkompetansevurdering og opplæring opp mot ønskt sluttkompetanse. Realkompetansevurderinga og eventuell opplæring er gratis for personer med slik rett. Mosjøen og Sortland videregående skole tilbyr Vg2 og Vg3 nettbasert agronomutdanning for elever med bestått Vg1 naturbruk. Alternativt inntak i ordinær klasse?