Kilde: Ragnar Grøsfjeld 11.11.1008 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Kilde: Ragnar Grøsfjeld 11.11.1008 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Kilde: Tone Norløff 11.11.1008 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Kilde: Tone Norløff 11.11.1008 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Hvorfor universell utforming? Aktuelt Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov fra nyttår Vegdirektoratets håndbok 278 Viktig 1/5 av befolkningen har til en hver tid problemer med å benytte kollektivtransport Med eldrebølgen vil dette tallet antakeligvis bli større UU kan bidra til å redusere økning i spesialtjenester (tt-tjenester) Økt kvalitet 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Perspektiver Fra fokuset på funksjonshemmede til fysiske forhold i miljøet Erkjennelse av at tilgjengelighetstiltak øker kvaliteten på tilbudet for alle – ikke bare for funksjonshemmede Mål: Kollektivtransport for alle Fra tilgjengelighetsbegrepet til universell utforming 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Universell utforming (UU) I utgangspunktet betyr UU utforming eller tilrettelegging av en hovedløsning slik at den kan benyttes av alle Ideal som er vanskelig å nå Definisjon til Syse-utvalget (2005) og Miljøverndepartementet (2007) er mer fleksibel: Hovedløsningen skal kunne benyttes av flest mulig Åpner for en viss fleksibilitet ved at særløsninger som sikrer tilgjengelighet kan aksepteres (rullestolheis på buss) 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Helhetsperspektiv For alle Alle ledd i en reisekjede Ingen reisekjede er sterkere enn sitt svakeste ledd Er du avhengig av en løsning, må denne fungere overalt for at du skal kunne reise kollektivt Tilgjengelighet begynner i det en passasjer planlegger å reise et sted og slutter i det personen ankommer bestemmelsesstedet 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Ansvarlige aktører Litt over halvparten samordner innsatsen med kommuner, Statens vegvesen og Jernbaneverket Litt over 1/2 av fylkeskommunene svarer at de samordner innsatsen med kommuner, Statens vegvesen og Jernbaneverket 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Ansvar for fysisk utvikling Krav om hensyn til UU i planleggingsfasen: Plan og bygningslov Lov om offentlige anskaffelser Statens vegvesens håndbøker Håndbok 017 Vegnormalen Håndbok 232 Tilrettelegging for kollektivtransport på veg 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Ett element, flere elementer Utvikling fra (1) fokus på enkelte elementer til (2) valg av strekninger og forsøk på å gjøre flere elementer i reisekjeden så tilgjengelig som mulig Flest fylkeskommuner har gjort tiltak for følgende brukergrupper: Bevegelseshemmede Synshemmede 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Utfordringer Kostbare løsninger, økonomiske rammebetingelser Distrikter med varierende standard på bussmateriell og infrastruktur og marginale rammer Holdninger, omtanke Behov for økt kompetanse og bevissgjøring i kommuner og fylkeskommuner Tillit til transportsystemet Synliggjøre og tydeliggjøre ansvarsforhold Vintervedlikehold Mangel på nasjonale standarder (nye håndbøker i ettertid) 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt
Utvikling Samferdselsdepartementet, etatene og flere fylkeskommuner tar UU på alvor Det skjer ting selv om det er en lang veg å gå Arbeidet med universell utforming innen samferdsel har utviklet seg mye de siste årene, men begrepet og arbeidet har ikke satt seg helt Likevel stor forskjell fra fem år tilbake Mål forankret i Nasjonal transportplan Tilskuddsordningen har gitt muligheter for midler 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt