Kilde: Ragnar Grøsfjeld

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylker og kommuner om uu Et samarbeid mellom Husbanken, BE, Deltasenteret, MD, KRD og KS.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
NORGE UNIVERSELT UTFORMET 2025
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Dialogtorg i Kristiansand
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Statlige finansieringsmuligheter for tiltak Pilotkommunesamling, Trondheim. 16. – 17. februar 2006 Se linken: bygning_og_uteomr_der/finansiering/
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Kjell Erik Øie Statssekretær
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Hva er universell utforming?
Universell utforming Av Christian Hellevang. Flere nye lover DTL fra 1.januar 2009: foreløpig: § 3. Aktivitets- og rapporteringsplikt og § 9 Plikt til.
Veien videre 16 pilotkommuner og 1 ressurskommune Visjon om at pilotkommuner for UU gir lokalsamfunn med god tilgjengelighet, likeverd, deltaking og valgfrihet.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Folkehelse og universell utforming
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
UNIVERSELL UTFORMING.
Rådet for funksjonshemmede i bydel Frogner og arbeid med universell utforming Rudolph Brynn Leder for Rådet for funksjonshemmede Bydel Frogner.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Tema: Universell design Rune Runnestø Mem Thi Van Seminar om utfordringer og muligheter innen Universell utforming av IKT 5. Mars 2009.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Universell utforming Håndbok 238 Veiledning (høringsutgave)
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Universell utforming på tvers av NVF- utvalgene Bjørn Kåre Steinset NVF-temagruppe: Tilgjengelighet for alle.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
UNIVERSAL DESIGN Tromsø, en tilgjengelig by? Tromsø Ressursavdelingen – Plan og prosjektering v/ L.ark. E. A. Haagensen.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Veiledning og veiledere
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Utskrift av presentasjonen:

Kilde: Ragnar Grøsfjeld 11.11.1008 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Kilde: Ragnar Grøsfjeld 11.11.1008 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Kilde: Tone Norløff 11.11.1008 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Kilde: Tone Norløff 11.11.1008 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Hvorfor universell utforming? Aktuelt Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov fra nyttår Vegdirektoratets håndbok 278 Viktig 1/5 av befolkningen har til en hver tid problemer med å benytte kollektivtransport Med eldrebølgen vil dette tallet antakeligvis bli større UU kan bidra til å redusere økning i spesialtjenester (tt-tjenester) Økt kvalitet 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Perspektiver Fra fokuset på funksjonshemmede til fysiske forhold i miljøet Erkjennelse av at tilgjengelighetstiltak øker kvaliteten på tilbudet for alle – ikke bare for funksjonshemmede Mål: Kollektivtransport for alle Fra tilgjengelighetsbegrepet til universell utforming 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Universell utforming (UU) I utgangspunktet betyr UU utforming eller tilrettelegging av en hovedløsning slik at den kan benyttes av alle Ideal som er vanskelig å nå Definisjon til Syse-utvalget (2005) og Miljøverndepartementet (2007) er mer fleksibel: Hovedløsningen skal kunne benyttes av flest mulig Åpner for en viss fleksibilitet ved at særløsninger som sikrer tilgjengelighet kan aksepteres (rullestolheis på buss) 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Helhetsperspektiv For alle Alle ledd i en reisekjede Ingen reisekjede er sterkere enn sitt svakeste ledd Er du avhengig av en løsning, må denne fungere overalt for at du skal kunne reise kollektivt Tilgjengelighet begynner i det en passasjer planlegger å reise et sted og slutter i det personen ankommer bestemmelsesstedet 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Ansvarlige aktører Litt over halvparten samordner innsatsen med kommuner, Statens vegvesen og Jernbaneverket Litt over 1/2 av fylkeskommunene svarer at de samordner innsatsen med kommuner, Statens vegvesen og Jernbaneverket 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Ansvar for fysisk utvikling Krav om hensyn til UU i planleggingsfasen: Plan og bygningslov Lov om offentlige anskaffelser Statens vegvesens håndbøker Håndbok 017 Vegnormalen Håndbok 232 Tilrettelegging for kollektivtransport på veg 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Ett element, flere elementer Utvikling fra (1) fokus på enkelte elementer til (2) valg av strekninger og forsøk på å gjøre flere elementer i reisekjeden så tilgjengelig som mulig Flest fylkeskommuner har gjort tiltak for følgende brukergrupper: Bevegelseshemmede Synshemmede 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Utfordringer Kostbare løsninger, økonomiske rammebetingelser Distrikter med varierende standard på bussmateriell og infrastruktur og marginale rammer Holdninger, omtanke Behov for økt kompetanse og bevissgjøring i kommuner og fylkeskommuner Tillit til transportsystemet Synliggjøre og tydeliggjøre ansvarsforhold Vintervedlikehold Mangel på nasjonale standarder (nye håndbøker i ettertid) 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt

Utvikling Samferdselsdepartementet, etatene og flere fylkeskommuner tar UU på alvor Det skjer ting selv om det er en lang veg å gå Arbeidet med universell utforming innen samferdsel har utviklet seg mye de siste årene, men begrepet og arbeidet har ikke satt seg helt Likevel stor forskjell fra fem år tilbake Mål forankret i Nasjonal transportplan Tilskuddsordningen har gitt muligheter for midler 26.12.2018 © Transportøkonomisk institutt